Stereo Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hei! Jeg har et spørsmål angående blåseretningen på kabinett-vifter. Hvordan man vet hvilken retning vifta blåser? Vanligvis har den ene sida av vifta et slags rammeverk, mens den andre sida er åpen. Hvilken side blåser inn, og hvilken side blåser ut? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Kjenne på luftstrømmen?! Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Det er ikke like lett, jeg har et par mist 120 mm vifter.. og klarte ikke kjenne hvilken vei de blåste for og være helt ærlig, men fant noe bilder på nettet så da forsto jeg. Men ja, burde vært bedre markering på lav rpm vifter, er nesten umulig og kjenne hvilken vei de blåser:) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 De blåser normalt fra den åpne sida og ut rammeverket bak. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Står markert med piler på mange vifter også, men er ikkje alltid like lett nei. Lenke til kommentar
Stereo Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Takk for svar alle! Det er ikke så lett å kjenne alltid. Mistenker også at forskjellige vifteprodusenter benytter forskjellige standarder når det gjelder kabinettvifter. Koblet den ene kabinettvifta rett opp mot strømforsyninga for å få maks rpm, og mener ganske bestemt at den blåser inn gjennom rammeverket og ut på den åpne sida. Jeg har kabinett CoolerMaster Centurion 534+. Har noen andre Zalman-vifter koblet inn også, men de er jeg litt mer usikre på... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Man kan vel egentlig se det på bladene også. Den siden som nesten er flat suger inn, og den siden som bladene "stikker ut" er der luften kommer ut. Endret 27. januar 2008 av Flimzes Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg tok det som en selvfølge at du ikke tar viftegrillen som rammeverk. Rammeverket er opphenget til motoren, bare for å klarne opp i det. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Ellers så kan man se på hvordan viftebladene er utformet, og på hvilken vei den roterer. Og dermed tenke seg til hvilken vei den drar. Lenke til kommentar
Stereo Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg tok det som en selvfølge at du ikke tar viftegrillen som rammeverk.Rammeverket er opphenget til motoren, bare for å klarne opp i det. Jeg mener det jeg også. Rammeverket er den sida hvor kablene fra vifta går ut. Men når jeg kjente etter, blåste det helt klar kraftigere mot fingrene når jeg kjente på den åpne sida. Fins det noen oppklarning på dette noen steder?? Lenke til kommentar
ronsand Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hvorfor ikke gjøre noe så enkelt som å holde opp et ark forran vifta. Da ser du lett hvilken vei den blåser. Trenger vel ikke forklare nærmere!!! Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Er alltid den siden som har klistremerket som blåser. Men det med å holde et ark framfor er også en god ide. Lenke til kommentar
Stereo Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Hvorfor ikke gjøre noe så enkelt som å holde opp et ark forran vifta. Da ser du lett hvilken vei den blåser. Trenger vel ikke forklare nærmere!!! Det var faktisk et veldig godt tips! Jeg tenkte ikke så enkelt, men takk skal du ha!! Lenke til kommentar
Stereo Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 De blåser normalt fra den åpne sida og ut rammeverket bak. Jeg tok en liten sjekk på kabinettviftene og det viste seg at nesten alle var feil rettet. Det er korrekt som du har skrevet her perpyro. Så jeg snudde de gale viftene og temperaturen har bedret seg betraktelig i kabinettet Så igjen, takk for alle tipsene folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå