Gå til innhold

Hjelp til diskoppsett med Raid0

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe meg 2 nye disker som jeg skal kjøre i RAID0, tanken er at diskene skal brukes til OS og fillager. Har dessverre ingen erfaringer med store disker så jeg har en del ting som jeg lurer på. Diskene jeg har tekt meg er:

2 x Samsung SpinPoint F1 750GB 3.5" SATA2, 7200 RPM, 32MB cache

Er det mulig / lurt / nødvendig å partisjonene ”1,5 terra disken”?

Ville det for eksempel være mye å hente på å kjøpe 2 små og billige disker som skal gå i Raid0 med OS? Eks: 2 x Samsung SpinPoint 320GB 3.5" SATA2, 7200 RPM, 16MB cache

Jeg kommer til å kjøre XP32 eller Vista32, kommer det til å bli problemer med en partisjon på 1,5 terra. Hovedkortet som jeg kommer til å bruke er et Asus P5K (dersom det har noe å si).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 x 74GB raptor disker i raid 0, men bruker bare en 40GB partisjon av de 150GB tilgjengelig. Dersom jeg skulle satt opp raid 0 til OS bruk så ville jeg kjøpt de 2 minste diskene jeg fikk tak i (innen rimelighetens grenser seff) og brukt disse. 1,5TB vil bli litt i meste laget, tror du ikke?

Raid 0 til fillagring er vel ikke det aller smarteste kanskje?

Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldinger.

Tja, Nero du sier noe. Da burde jeg vel gå for 250 eller 320 GB Samsung disker for os. Jeg har ikke mulighet til å gå for raptor disker ettersom at pc står i en krok i stua.

Mitt fillager består av filer som jeg ikke vil bli bitter av å miste, hovedsakelig filer som jeg raskt ønsker å brenne på en DVD og liknende. Så ingen fare, familie gullet blir ikke oppbevart på raid0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...