Gå til innhold

Tips og tricks for å gjøre portrettbilder bedre i photoshop

Anbefalte innlegg

Hei. tenkte det kunne være greit å lage en slik tråd. Har stresset mye med å lære meg portrett bilder, lyseting, osv.

Jeg håper flere er villig til å dele metoder i photoshop. Eg starter med en metode hentet fra foto i praksis av Magnar Fjørtoft.

Bilde gjøres lysere med kurver.

Kopier bilde til lag 2

Lag 2 gjøres enda lystere. Bakgrunnstøy fjernes. Gjør så bilde uskarpt med variabel uskarphet.

Lag 2 kopieres til nytt lag.

Fjern detaljene i de overliggende lagene. Bruk viskelær. Bare hår og bakgrunn skal skinne igjennom her.

Lag 2 gjøres aktivit. Visk bort deler av nese og munn.

Før lagene smeltes sammen, aktivieres lag 1, og gjøres på nytt skarpere med uskarp maske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å ikke gjøre noe med "Bakground" layeret i det hele tatt. Tar heller en kopi av det slik at jeg når som helt kan gå tilbake å se hvordan det så ut i utgangspunktet. Deretter gir jeg layer 2 mer kontrast og lys ved bruk av kurver, contrast/brightness, exposure og noen ganger lager jeg et nytt layer fyllt med en lys tone som matcher hudfargen til personen i bildet og setter layer mode på soft light, stiller litt på opacity. På kviser og andre ulumskheter bruker jeg healing brush eller spot healing brush, det varierer.

Hvis du vil gi modellen en mer solbrun hudfarge kan du lage et nytt layer (på toppen) og fylle det med en mørk bronse-aktig farge (ta utgangspunkt i hudfargen og gjør den mørkere), endre til soft light, evt stille på opacity.

Noen deler av et portrett er veldig viktige, som for eksempel øynene. Øynene kan gjøre veldig mye med et portrett, jeg liker å få få frem øynene så mye som mulig uten at det ser overdrevent ut.

Laget et lite eksempel av øye-området:

post-69830-1201441584_thumb.jpg

Her brukte jeg burn tool på kanten av irisen for å gi den en litt mørk kant, burn tool i pupilen. Dodge tool i selve irisen for å gjøre den lysere, du kan gjerne kopiere øyet i et eget layer så du kan stille på hvor sterk effekt akkurat dette med dodge og burn tool skal ha. Du kan også bruke burn tool på øyevippene og øyebrynene, slik at de blir litt mørkere.

Det er veldig mange forskjellige måter å behandle et portrettbilde på, alt avhenger av stilen du vil ha på det, men tingene nevnt over er ofte involvert.

Lenke til kommentar

Har litt forskjellig ting jeg gjør, men noe som er med på de fleste er:

Duplicate background layeret

Gjør bare duplicaten B/W

Sett blending moden i B/W laget til Overlay

Still opacity

Gir mye kontrast, og en litt washed out look.

Gir ofte +10 - 20 brightness på iris. Og litt ekstra sharpen.

Softe hud;

Duplicate background laget

Surfaceblur 15

Gaussionblur 20ish

Lag layer mask

Gjør alt svart i masken.

tegn fram huden

40 - 80% opacity

så når du har tegna frem brush på all huden så cntrl trykker jeg masken så jeg får samme markeringen igjen, og legger på ett photo filter med warm =)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har gjort noe "lignende" det cruelphotography gjør. Men fikk et par tips til å perfeksjonere dette.

Kan nevne som et tips at Adobe RAW Converter (de nyeste versjonene i hvert fall) kan åpne JPG-bilder også. Dette gjør det VELDIG mye lettere å justere farger, hvitbalanse, kontrast med mer.

Dette var litt ment som en BUMP også. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som har prøvd portraiture, har vurdert å kjøpe det.

Virker genialt å bruke på de bildene du ganske enkelt ikke har tid til å retusjere ordentlig.

mail sendt cruel.!

her kan dere se før og etter bilder med detet programmet. 1 trykk + flytting av bilde. synes det var et rått program.

http://picasaweb.google.no/akleppesto/FREtterModell

og her er mitt første forsøk på modellbilder. all feedback er velkommenhttp://picasaweb.google.no/akleppesto/ModellStudio

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
her kan dere se før og etter bilder med detet programmet. 1 trykk + flytting av bilde. synes det var et rått program.

http://picasaweb.google.no/akleppesto/FREtterModell

og her er mitt første forsøk på modellbilder. all feedback er velkommenhttp://picasaweb.google.no/akleppesto/ModellStudio

Hei.

Har du fjerna bildene? Ser ikke ut til at url'ene fungerer.. Mulighet til å legge det ut på nytt?

- LM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...