Gå til innhold

[TIPS] defrag kan frigjøre gigabyte med plass

8086

Anbefalte innlegg

Bare tenkte jeg skulle tipse om et fenomen jeg har opplevd et par ganger. Hver gang jeg har slettet haugevis med filer, flyttet, og generelt herjet med maskinen, pleier jeg å tømme papirkurven, starte maskinen på nytt, starte opp et kommandoskall i administratormodus, og kjøre

defrag -v -w c:

Lar det kjøre over natten. Spesielt -w er viktig for å gi en grundigere (og mer tidkrevende pga av mer flytting av diskblokker) defragmentering. Det man kan forvente, og som de fleste sikkert har opplevd om det har stått skikkelig ille til (+20% fragmentering), er at maskinen reagerer kjappere, startmenyen lagger ikke, etc.

En annen bi-effekt jeg egentlig bare har opplevd med Vista er at jeg kan frigjøre ganske mye plass - se bare det vedlagte skjermbilde. Før defragmentering hadde jeg 15 gig (30% av totalen) ledig, morgenen etter var det økt til 20 gig. Defragmenteringsprosessen hadde altså økt den ledige plassen med 10% over natten!

Synes det var pussig at jeg ikke har hørt om det før, men tenkte jeg skulle "pass it on". Bare husk å spesifisere "-w" for ekstra grundig defragmentering!

edit: Ser at jeg har skrevet 15 gig, mens det egentlig var 16 gig. Lar det stå som det var.

post-13972-1201396988_thumb.png

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...