Thorsen Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Når man har programmert en stund, så forsvinner litt av gleden med å programmere alt manuelt, man er avhengig av å spare inn tid.Den beste måten å gjøre det på, er å bruke IDE-er og tilleggsprogrammer som kan generere brukergrensesnitt for deg, og selvsagt en velfungerende debugger. Men for nybegynnere tror jeg det er fint å ta det hele fra starten. Stemmer, det blir på mange måter som den berømte kalkulatoren i matematikk. Hvorfor skal man lære seg de fire grunnleggende regneartene når allerede finnes løsninger slik at man kan bruke dem uten å vite hva som ligger bak. Når man alt har lært seg det grunnleggende og ikke lenger er en nybegynner så kan man starte å rasjonalisere "slavearbeidet". Lenke til kommentar
................... Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) ... Endret 9. juli 2010 av b82rez Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Du må vel ha brukt haskell rimelig mye (du må jo kunne det skikkelig) før du kan uttale deg om det da ... Vel, det er mange her som uttaler seg om Visual Basic uten å ha rørt det før, så det er ikke noe problem Endret 27. januar 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Du må vel ha brukt haskell rimelig mye (du må jo kunne det skikkelig) før du kan uttale deg om det da ... Vel, det er mange her som uttaler seg om Visual Basic uten å ha rørt det før, så det er ikke noe problem Haha, det har du nok rett i. Har vel mer eller mindre blitt en slags norm å slenge dritt om VB. Men, det er vel kanskje ikke så rart heller..? (Jeg har aldri vært borti VB.. ) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Som jeg skrev tidligere, så er ikke jeg så begeistret for Visual Basic, men det er et språk jeg har MYE erfaring med. Uten at jeg anbefaler det, fordi jeg i ettertid har funnet ut at C syntaks er mye enklere å jobbe med. Syntaksen til haskell er ikke så vanskelig, man må ha en litt annen tankegang for å programmere det, men alt i alt er det et greit språk, men som alt annet er også dette bare et verktøy. Det finnes ting som kan veldig lett uttrykkes i Haskell, men på andre områder synes jeg haskell er litt håpløst, blant annet det at white space matter! det er veldig viktig at man har et visst antall mellomrom istedet for tab, ellers vil ikke programme kompilere. Nå har ikke jeg kommet til monads enda, men jeg forestiller meg at GUI er ganske komplisert i Haskell, siden en haskell funksjon ikke tillater side effects, noe GUI fullt og helt må regnes som. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Syntaksen til haskell er ikke så vanskelig, man må ha en litt annen tankegang for å programmere det, men alt i alt er det et greit språk, men som alt annet er også dette bare et verktøy. Det er klart, tankegangen i funksjonelle språk er helt annerledes, slik vil det alltid være når man hopper fra et paradigme til et annet. Funksjonelle språk har dog en del egenskaper som det kan være lurt å ta med seg tilbake til OO, derfor mener jeg alle programmerere bør leke med Scheme, Haskell eller lignende. Det finnes ting som kan veldig lett uttrykkes i Haskell, men på andre områder synes jeg haskell er litt håpløst, blant annet det at white space matter! det er veldig viktig at man har et visst antall mellomrom istedet for tab, ellers vil ikke programme kompilere. Whitespace er signifikant i Python også. Jeg har programmert Python i 6-7 år og jeg har aldri hatt problemer med whitespace. Whitespace er noe editoren din skal ta seg av. Hvis du må tenke whitespace bruker du feil editor, enkelt og greit Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det stod i tutorialen jeg brukte at det ikke var lurt å la editoren beholde tab... det funker da fint i python Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå