Gå til innhold

Bygging: ASUS Rampage (ROG) X48 , HD 3870 X2 , Q9450 C2 QUAD 2.66G

Anbefalte innlegg

Sataus update:

Har undersøkt liit på hardisker og kommet frem til : Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB. Dette en er ikke noe spesielt, bare en grei HD. 500 Gb , 7200 RPM, SATA 2. Flere tester viser at dette er en stille og grai disk og jeg tror dette kommer til å fungere. Antaglig kommer til å bruke 2 av disse i raid 0.

Hvis noe har erfaringer med denne disken, jeg setter pris på å høre det.

Jeg må gjøre liit mer research på CPU-cooling.

Etter nåværemde planer, systemet blir:

-ASUS Rampage Formula (ROG) /X48 kort

-HD 3870 X2 grafikk

-Q9450 C2 QUAD 2.66G 12MB 1333MHZ

-2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5

-Zalman kjøler 9700 med heatpipes ??

-Samsung SpinPoint T166 500GB

-Plextor DVD brenner

-Corsair 750 watt

-ANTEC Nine Hundred

i og med at du bestiller den cpuen tror jeg ikke du faar hele systemet til aa kjoere for i slutten av mars.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sataus update:

Har undersøkt liit på hardisker og kommet frem til : Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB. Dette en er ikke noe spesielt, bare en grei HD. 500 Gb , 7200 RPM, SATA 2. Flere tester viser at dette er en stille og grai disk og jeg tror dette kommer til å fungere. Antaglig kommer til å bruke 2 av disse i raid 0.

Hvis noe har erfaringer med denne disken, jeg setter pris på å høre det.

Jeg må gjøre liit mer research på CPU-cooling.

Etter nåværemde planer, systemet blir:

-HD 3870 X2 grafikk

-2x Crucial DDR2 PC8500 2048MB CL5

-Zalman kjøler 9700 med heatpipes ??

-Plextor DVD brenner

-Corsair 750 watt

-ANTEC Nine Hundred

Har selv Zalman 9700LED kjøleren, men vil anbefale deg TRUE kjøleren som anbefales tidligere i tråden. 9700 kjøleren bråker som et uvær når vifta går på høy hastighet, og kjøler ikke fryktelig bra i forhold til prisen. Kjør heller push/pull setup med 2* 120mm, 1200 omdr Nochtua vifter med Thermalright kjøleren. Da får du det beste og mest stille innen luftkjøling i dag.

Edit: Kjører selv min 9700LED på en X2 6000+ med 125W TDP, sånn cirka den samme TDP som en godt overklokket Q9450 vil ha..

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
i og med at du bestiller den cpuen tror jeg ikke du faar hele systemet til aa kjoere for i slutten av mars.

Jeg tror du han en bra poeng der. Jeg tipper i begynellsen i mars(hvis jeg er heldig da), ellers kan det bli slutten av mars. Venting er ikke min sterkeste side heller. :dribble:

Lenke til kommentar
Har selv Zalman 9700LED kjøleren, men vil anbefale deg TRUE kjøleren som anbefales tidligere i tråden. 9700 kjøleren bråker som et uvær når vifta går på høy hastighet, og kjøler ikke fryktelig bra i forhold til prisen. Kjør heller push/pull setup med 2* 120mm, 1200 omdr Nochtua vifter med Thermalright kjøleren. Da får du det beste og mest stille innen luftkjøling i dag.

Edit: Kjører selv min 9700LED på en X2 6000+ med 125W TDP, sånn cirka den samme TDP som en godt overklokket Q9450 vil ha..

Jeg har vært for opptat med å følge med RAM og HK, og gelmte å undersøke grundig om kjøling. Jeg kommer til å se næremere på dette. Takk for tipsen :)

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale at du tar en titt på Mushkin DDR2 REDLINE extreme Performance som akkurat nå er ukens tilbud på Netshop.

Brikkene kommer godt ut i en test og viser samtidig at de kommer enda bedre ut dersom man gir de litt mere volt (men da går man også utenfor garantien, som forsåvidt ikke betyr all verdens på såpass billige brikker).

Jeg har bestilt meg et sett med disse som jeg skal bruke på Asus Rampage Formula. Mushkin bekrefter at disse brikkene er kompatible med dette hovedkortet. Jeg kommer til å droppe Q9450 dersom dette ikke dukker opp iløpet av de nærmeste 14 dagene og velger nok heller Q6600 da.

Jeg holder fortsatt en knapp på HD 3870 X2, med mindre nVidia bekrefter en lansering av toppmodellen iløpet av februar/mars.

Lenke til kommentar

Eneste fordelen Q9450 har kontra Q6600 er vel varmeutvikling og cache størrelsen.At Q9450 klokker noe lenger tviler jeg på,da cpuens multiplier er så lav,og vil garantert bli begrenset av hovedkortet.

Eneste alternativet jeg ser til Q6600,som lett tar rotta på den,er QX9650 til kr7000,-

Nei,sitter en med en sprek Q6600,er det galskap å bytte ut den til fordel for en Q9450 :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har tiligere undersøkt mye om "Mushkin DDR2 REDLINE extreme Performance" og disse er bra. Med resultare fra den siste testen og rimilig pris, da velger jeg dette. Nå har jeg vært på Netshop.no og bestilt, 2X2GB av dette. Dette er ikke på lager før om en uke, og jeg kan alltid avbestille, fordi DDR3 kommer i full fart nå og prisene på DDR2 vil rase kraftig snart.

Mens jeg var der, så gode priser på "ThermalRight Ultra-120 eXtreme " og "Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM" også. Jeg har ikke bestilt disse ennå, men har bookmarket.

Det beste for meg er at Netshop har lager-levering i Oslo, og jag kan bare rusle og hente.

Jeg er ikke helt sikkert på HD ennå, og holder med å undersøke "Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM" også. Egentlige har jeg lyst å bruke en 64 GB Solid State Drive som OS-disk, men disse er altfor dyre for nå.

jeg har også undersøkt litt om diverse HD3870X2-utgaver, og forløpige følger med ASUS Radeon HD3870X2, dette er en overklokket versjon og ser lovende ut. Følger med nVida og lansering av 9800-serien også, jeg har en mistanke at de vill følge med.

Jeg kommer ikke til å bestille noe HK eller GPU før bestilling av Q9450. Hvis dette blir forsinket, vil jeg kjøpe E8400 eller QX9650 (med dette må jeg nok sprekke budsjettet). men en ting er sikkert, jeg skal IKKE ha Q6600, punktum!

Siste status etter nåværende planer blir:

-HD 3870 X2 grafikk

-2 X 2GB Mushkin DDR2 REDLINE extreme Performance -- Bestilt levering om en uke

-ThermalRight Ultra-120 eXtreme + Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM

-Plextor DVD brenner

-Corsair 750 watt

-ANTEC Nine Hundred

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg støtter valget ditt med Q9450. Jeg er heller ikke helt enig med Lucky666 om at den ikke vil klokke lengre enn en Q6600 da Q9450 har 45nm arkitektur som vil gi mindre varmeutvikling enn den "gamle" 65nm-arkitekturen til Q6600. Med det sagt - forskjellen vil nok ikke være veldig stor, en god Q6600 vil nok ikke være veldig langt unna en Q9450 - men for min del er den tilstrekkelig nok til at jeg ville valgt en Q9450 om jeg skulle byttet ut min E6600 nå.

Ellers synes jeg systemet ditt ser veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Hvis en kjører uklokket,er selvsagt Q9450 å foretrekke fremfor Q6600.

Jeg kommer nok til klokke Q9450 og regner med å få litt fart på dette. Jeg mener at Q9450 er en direkte erstatter for Q6600 og i dette tidspuktet er det ikke så lurt å satse på Q6600. Argumentene er mange, bla. lavere effetktbrukk og mye lavere varmeutvikling, og vi alle vet godt hva varmen har å si når det gjelde klokking.

Lenke til kommentar
Jeg støtter valget ditt med Q9450. Jeg er heller ikke helt enig med Lucky666 om at den ikke vil klokke lengre enn en Q6600 da Q9450 har 45nm arkitektur som vil gi mindre varmeutvikling enn den "gamle" 65nm-arkitekturen til Q6600. Med det sagt - forskjellen vil nok ikke være veldig stor, en god Q6600 vil nok ikke være veldig langt unna en Q9450 - men for min del er den tilstrekkelig nok til at jeg ville valgt en Q9450 om jeg skulle byttet ut min E6600 nå.

Ellers synes jeg systemet ditt ser veldig bra ut.

q9450 har multiplayer på 8. Dette vil si at man må ha en fsb på hovedkortet på 500 for at man skal komme opp i 4 ghz. Ingen hovedkort som jeg har sett har klart 500 fsb stabilt med en 45nm quad med 12 MB minne. På extreme systems klarer noen 470 fsb, dog dette er ofte med voltmodda hovedkort. Det meste jeg har sett er vel 480 fsb.

Hvis f. eks hovedkortet klarer max 460 fsb, så blir dette 3680 mh ;)

Jeg gidder ikkje kjøpe q9450 da jeg kjører min q6600 @ 3,75 24/7. Men hadde jeg ikkje hatt denne, så hadde jeg valgt q9450. Det som er dumt er at denne cpu`en ikkje er på lager enda, og ventes kanskje først om en mnd :thumbdown:

Tingen er da q6600 g0 eller qx9650 :p Drit i prisforskjellen da :D

Lenke til kommentar
Jeg har tiligere undersøkt mye om "Mushkin DDR2 REDLINE extreme Performance" og disse er bra. Med resultare fra den siste testen og rimilig pris, da velger jeg dette. Nå har jeg vært på Netshop.no og bestilt, 2X2GB av dette. Dette er ikke på lager før om en uke, og jeg kan alltid avbestille, fordi DDR3 kommer i full fart nå og prisene på DDR2 vil rase kraftig snart.

Mens jeg var der, så gode priser på "ThermalRight Ultra-120 eXtreme " og "Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM" også. Jeg har ikke bestilt disse ennå, men har bookmarket.

Det beste for meg er at Netshop har lager-levering i Oslo, og jag kan bare rusle og hente.

Jeg er ikke helt sikkert på HD ennå, og holder med å undersøke "Seagate Barracuda 7200.11 500GB, SATA-300, 32MB, 7200RPM" også. Egentlige har jeg lyst å bruke en 64 GB Solid State Drive som OS-disk, men disse er altfor dyre for nå.

jeg har også undersøkt litt om diverse HD3870X2-utgaver, og forløpige følger med ASUS Radeon HD3870X2, dette er en overklokket versjon og ser lovende ut. Følger med nVida og lansering av 9800-serien også, jeg har en mistanke at de vill følge med.

Jeg kommer ikke til å bestille noe HK eller GPU før bestilling av Q9450. Hvis dette blir forsinket, vil jeg kjøpe E8400 eller QX9650 (med dette må jeg nok sprekke budsjettet). men en ting er sikkert, jeg skal IKKE ha Q6600, punktum!

Siste status etter nåværende planer blir:

-HD 3870 X2 grafikk

-2 X 2GB Mushkin DDR2 REDLINE extreme Performance -- Bestilt levering om en uke

-ThermalRight Ultra-120 eXtreme + Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM

-Plextor DVD brenner

-Corsair 750 watt

-ANTEC Nine Hundred

Ser bra ut men anbefaler ikke Noctura viftene på en cpu kjøler da de har noe dårlige mottrykksegenskaper. De er derrimot utmerkede i bruk som kabinett vifter.

Gå heller for 1x eller 2x Scythe S-FLEX 1200rpm vife på TRUE'en. Disse er svært stillegående og flytter godt med luft (selv når man får en del mottrykk som på en cpu-kjøler).

Endret av ronsand
Lenke til kommentar
Hvis en kjører uklokket,er selvsagt Q9450 å foretrekke fremfor Q6600.

Jeg kommer nok til klokke Q9450 og regner med å få litt fart på dette. Jeg mener at Q9450 er en direkte erstatter for Q6600 og i dette tidspuktet er det ikke så lurt å satse på Q6600. Argumentene er mange, bla. lavere effetktbrukk og mye lavere varmeutvikling, og vi alle vet godt hva varmen har å si når det gjelde klokking.

Jeg sa også før i tråden at å bytte ut en Q6600 mot en Q9450 ville være galskap.Men jeg ville også kjøpt 45nm hvis jeg ikke hadde 4 kjerne fra før.

Nizzen:Jeg tror også mange med Q9450 skal slite med å få den opp i vår Q6600 hastighet (3.8GHz 24/7).Det hovedkortet vil jeg ha også :p

Lenke til kommentar

De som sitter med en Q6600, vil antaglige klare seg for nå :hmm: men jeg skal kjøpe ny CPU. For meg valget blir Q9450 , E4800 eller qx9650 i denne rekkefølgen.

Det viktigeste er et stabilt og velfungerende stestem og ytelsen blir avhengig av mange andre faktorer som HK, GPU, RAM osv.

Jeg er ikke så opptat av å telle hver eneste HTZ på klokking, :p jeg kommer nok til å klokke litt og det er litt for tilig å si hvor langt det kan gå. Jeg har ambisjoner for å få litt fart på dette :!:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Når det gjelder HK, MSI X48 Platinum, X48 ser lovende ut også.

MSI lanserer en nesten identsik kort "MSI X48C Platinum" også. Dette bruker både DDR2 og DDR3. Jeg liker dette alternativet fordi jeg kan bruke DDR2 for nå og bytte til DDR3 når prisene faller.

Når det gjelder klokking, ser veldig lovende og suveren ut. Alle standard voltage for: CPU, memory, Northbridge, Southbridge, og ett par reference voltage, er tilgjenglig for manipulasjon. Med CPU voltage opp til 2V (avhengig av instalert CPU default VID) og DDR3 voltage opp til 2.75V.

Jeg tror dette er en bra alternativ til Asus Rampage (ROG). Noen meninger?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

MSI lanserer en nesten identsik kort "MSI X48C Platinum" også. Dette bruker både DDR2 og DDR3. Jeg liker dette alternativet fordi jeg kan bruke DDR2 for nå og bytte til DDR3 når prisene faller.

Når det gjelder klokking, ser veldig lovende og suveren ut. Alle standard voltage for: CPU, memory, Northbridge, Southbridge, og ett par reference voltage, er tilgjenglig for manipulasjon. Med CPU voltage opp til 2V (avhengig av instalert CPU default VID) og DDR3 voltage opp til 2.75V.

velg rampage....Asus er rett og slett best når det kommer til klokking, dog "republic of gamer" - greia dems er vell litt som "Vista-kompitable"..haha :tease:

Lenke til kommentar

velg rampage....Asus er rett og slett best når det kommer til klokking, dog "republic of gamer" - greia dems er vell litt som "Vista-kompitable"..haha :tease:

Best er de vel ikkje, men bra er de. DFI, foxcon, abit, gigabyte og Asus har alle kort som klokker bra ;) Hvem som er best er ikkje alltid like lett å si.

Lenke til kommentar

Black Ops foxconn kortet ser jo intet mindre enn fantastisk ut, Asus har jo en grøsselig vdroop på sine kort, ROG serien er allikevel sinnsvake på overklokking (ihvertfall mitt crosshair), ellers så er jo DFI sitt x38 kort rimlig attraktivt (og Blood Iron kortet), men ikke tilgjengelig i Norge i likhet med Black ops kortet.post-110767-1201972660_thumb.jpg

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Forloøpig sikter jeg til Asus ROG, men har ikke bestemt meg helt. Fordi nå lanseres flere x48-kort i synsykt full fart.

En ting er sikket, jeg skall ikke ha x38-brikkesettet. For meg valget står mellom X48 eller 790i-brikkesettet. 790i virker litt fjernt i fremtiden, men flere x48 lanseres i full fart nå.

Jeg har litt tide fordi jeg venter jeg på Q9450 CPU. Det blir spenende å se hva dukker opp i markedet i nærmeste ukene.

Lenke til kommentar
Forloøpig sikter jeg til Asus ROG, men har ikke bestemt meg helt. Fordi nå lanseres flere x48-kort i synsykt full fart.

En ting er sikket, jeg skall ikke ha x38-brikkesettet. For meg valget står mellom X48 eller 790i-brikkesettet. 790i virker litt fjernt i fremtiden, men flere x48 lanseres i full fart nå.

Jeg har litt tide fordi jeg venter jeg på Q9450 CPU. Det blir spenende å se hva dukker opp i markedet i nærmeste ukene.

Dårlig nyheter .... Intel utsetter X48 :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå gitt. Om jeg skal velge Asus Maximus Formula X38 (som har fått endel pepper både for problemer med 4GB DDR2 oppsett, samt en passiv kjøleløsning som ofte er dårlig festet på hovedkortene).

Eller om jeg skal vente til Mars, kanskje lengere tid før X48 kommer. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...