Gå til innhold

Sammenslåingen filmvitenskap + medieproduksjon på NTNU


athorb

Anbefalte innlegg

Jeg er bestemt på å søke filmvitenskap på NTNU, men nå skal studiet tydeligvis slåes sammen med medieproduksjon, og jeg lurer litt på hvordan dette påvirker ymse ting.

Jeg har liten interesse for medieproduksjon, og selv om NTNUs nettsider sier

Bachelorprogram filmvitenskap og medieproduksjon har to studieretninger, filmvitenskap og medieproduksjon. Du søker opptak til én av programmets studieretninger.
, lurer jeg på om fagene overlapper hverandre på noen måte. Og betyr dette mindre frihet (til å kun studere det du vil) eller flere muligheter? Eller er det bare to studier som er slått sammen under sammen navn, men eller er helt uavhengige av hverandre?

Dessuten, påvirker dette opptaket, og opptakskrav? Medieproduksjon har høyere krav enn filmvitenskap (eller hadde, anno 2005), vil dette si at det blir vanskeligere å komme inn på filmvitenskap (og samtidig lettere å komme inn på medieproduksjon)? Er det antall plasser redusert nå som disse er blitt til ett studie?

 

Bare diverse ting som hadde vært fint å få greid ut av. Henviser også til denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har lurt på litt det samme - bare omvendt. Det vil si at jeg er mer interessert i medieproduksjon enn filmvitenskap.

 

Etter å ha soset litt på ntnu.no fårstår jeg det slik at det er to forskjellige studier, men at medieproduksjon har alle sine teoretiske fag sammen med filmvitenskap.

 

I søkerhåndboka til Samordna Opptak opereres det også med to forskjellige poenggrenser.

Endret av Scorpy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Filmvitenskap og medieproduksjon er to forskjellige studier, men har samtidig en del fellestrekk. Jeg går selv Filmvitenskap, og kan bekrefte dette. Første semester har studentene ved disse to linjene alle fag sammen (Ex.phil, Ex.fac0002 og Film & Fortelling). Når vårsemesteret begynner viser forskjellene seg, da de som går medieproduksjon begynner å få praktiske fag. Filmvitenskap er et rent teoretisk studie, mens medieproduksjon har mye praktisk (dette sier seg vel egentlig selv).

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har faktisk søkt begge deler i år. Nå har jo medieproduksjon langt høyere poengsum og færre studieplasser. Er det mulig å hoppe over på medieproduksjon etter et år på filmvitenskap uten å måtte søke via samordna opptak? Blir studenter på filmvitenskap prioritert?

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk søkt begge deler i år. Nå har jo medieproduksjon langt høyere poengsum og færre studieplasser. Er det mulig å hoppe over på medieproduksjon etter et år på filmvitenskap uten å måtte søke via samordna opptak? Blir studenter på filmvitenskap prioritert?

 

Det har jeg ikke hørt noe om, men jeg tviler på det siden det allerede er utrolig vanskelig å komme inn (mange hundre søkere per 15 plasser). Men dersom du har tenkt å gå medieproduksjon, men ikke kommer inn, så vil jo filmvitenskap være et godt midlertidig valg, siden du da allerede har mye av det grunnleggende når du begynner på medieproduksjon.

Lenke til kommentar
Jeg har faktisk søkt begge deler i år. Nå har jo medieproduksjon langt høyere poengsum og færre studieplasser. Er det mulig å hoppe over på medieproduksjon etter et år på filmvitenskap uten å måtte søke via samordna opptak? Blir studenter på filmvitenskap prioritert?

 

Har du først kommet inn på NTNU kan du søke internt om å bytte linje, slik er det hvertfall på sivilingeniørstudier. Det som da avgjør om du kommer inn eller ikke er hvorvidt det er ledige plasser på det aktuelle studieprogrammet. Dessuten, hvis ikke fagene er adgangsbegrenset, så er det ingenting i veien for at du velger fag fra medieproduksjon selvom du går filmvitenskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har du først kommet inn på NTNU kan du søke internt om å bytte linje, slik er det hvertfall på sivilingeniørstudier. Det som da avgjør om du kommer inn eller ikke er hvorvidt det er ledige plasser på det aktuelle studieprogrammet. Dessuten, hvis ikke fagene er adgangsbegrenset, så er det ingenting i veien for at du velger fag fra medieproduksjon selvom du går filmvitenskap.

 

Det var litt betryggende. Slik jeg har forstått det kan man bare få 82,5 poeng fra filmvitenskapelige emner de første årene og dermed må fylle opp med andre fag. Nå er jeg i gang med en bachelor i idrett, så jeg har studiepoengene, men hvis jeg har muligheten for å velge fag fra medieproduksjon mens jeg går filmvitenskap så er det veldig interessant. Vi har intern søking på høgskolen jeg studerer ved nå og vi er så og si garantert plass om vi søker på denne måten. Men her er det nesten ikke begrensinger på studieplasser, noe det garantert er på et studie med 15 plasser på NTNU.

Lenke til kommentar
Har du først kommet inn på NTNU kan du søke internt om å bytte linje, slik er det hvertfall på sivilingeniørstudier. Det som da avgjør om du kommer inn eller ikke er hvorvidt det er ledige plasser på det aktuelle studieprogrammet. Dessuten, hvis ikke fagene er adgangsbegrenset, så er det ingenting i veien for at du velger fag fra medieproduksjon selvom du går filmvitenskap.

 

Det var litt betryggende. Slik jeg har forstått det kan man bare få 82,5 poeng fra filmvitenskapelige emner de første årene og dermed må fylle opp med andre fag. Nå er jeg i gang med en bachelor i idrett, så jeg har studiepoengene, men hvis jeg har muligheten for å velge fag fra medieproduksjon mens jeg går filmvitenskap så er det veldig interessant. Vi har intern søking på høgskolen jeg studerer ved nå og vi er så og si garantert plass om vi søker på denne måten. Men her er det nesten ikke begrensinger på studieplasser, noe det garantert er på et studie med 15 plasser på NTNU.

 

Hva mener du med at du "har studiepoengene"?

 

Når det gjelder det å velge fag, så er det godt mulig at endel av emnene på medieproduksjon er adgangsbegrenset. Mente å sjekke det ut nå, men det virker som sidene til NTNU sliter litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Studiepoengene som trengs for å fylle opp en bachelorgrad i filmvitenskap uten å ta andre emner enn de filmvitenskapelige. Hvis jeg for eksempel starter på linjen med 120 poeng, trenger jeg ikke å gå mer enn tre, kanskje fire, semester for å få bachelorgrad i filmvitenskap. Hadde jeg ikke hatt poengene måtte jeg tatt andre fag for å få dem. Det er litt det samme her på idrett. Vi trenger egentlig bare tre semester for å få den kompetansen som bacheloren krever, grunnfag + bacheloroppgave. Så kan vi fylle opp med fordypning i idrett, eller for eksempel andre fag på andre skoler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det visste jeg ikke før nå, men det var uansett planen. Jeg vil bare unngå å ta et årsstudium med noe urelevant for å fylle opp med poeng.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...