Hoppesagåsa Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg har pleid å bruker Linneighborhood eller gnomba for å browse nettverket. Men av en eller annen grunn har de bestemt seg for å fungere lenger . De ser rett og slett ikke workgroupen her på huset lenger. Så da er det like greit å droppe GUI-møkka og heller gjøre det "the hard way". Å montere en windows-share med mount -t smbfs går greit, men da ser det ut til at jeg MÅ vite hva maskinene heter. Har kikket gjennom manualen til smbclient, men finner ikke noe nyttig. Det må da finnes en kommando som gir oversikt over hvilke maskiner og deres navn som er knyttet til nettverket? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 hvis du bruker mount -t smbfs -o (osv osv) trenger du bare vite ip og navnet på sharen. Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 i en fil browser så setter du inn smb:// da kommer det opp hvem som er rundt deg. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 16. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2003 i en fil browser så setter du inn smb:// da kommer det opp hvem som er rundt deg. Konqueror skal jo ha denne muligheten. Men skriver jeg smb:// i adresselinja, så forandres denne automatisk til http://smb// med påføgende feilmelding An error occured while loading http://smb//: Unknown host smb Uansett så vil jeg helst slippe dette GUI-tullet og gjøre det kommandobasert. Og jeg gjentar for sikkerhets skyld: Jeg antar at jeg IKKE vet navn eller IP til andre maskiner. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 LAN search (pro) programmet er veldig bra, men det er mere søke prog lik DC på en måte da...test selv www.softperfect.com - anbefalers Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 16. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2003 LAN search (pro) programmet er veldig bra, men det er mere søke prog lik DC på en måte da...test selv www.softperfect.com - anbefalers akk og ve...dette er jo et Windowsprogram!? Uansett så LISA installert fra før og konfigurert etter beste evne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå