Chocolate-Monster Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Wrong Turn 2: Dead End Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=258325 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 http://imgur.com/etu3K4V Lenke til kommentar
N* Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Forum posts @ Diskusjon.no. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 4. The Burden-of-Proof Principle Forfatteren av boka skriver noe sånt som at den som utfordrer et synspunkt som det er generell enighet om i samfunnet, har bevisbyrden. Dette synes å innebære at det er agnostikeren/ateisten som har bevisbyrden dersom samfunnet generelt godtar en eller annen religion. Det er motstanderen av slaveri som har bevisbyrden dersom samfunnet generelt støtter opp om slaveri. Det er de som vil legalisere/avkriminalisere narkotika som har bevisbyrden i et samfunn hvor det er generell enighet om at narkotika bør være forbudt. At det er slik det i praksis er, kan ikke være noe godt argument for at dette mønsteret bør opphøyes til et ideal. Noe skurrer her i mine ører. 6. The Structural Principle At det er lett å få øye på feil i argumenter, er vel fordi de fleste feil er elementære? Men det finnes vel feil som er vanskeligere å oppdage? Jeg er rimelig sikker på at du kunne konstruere en kategorisk syllogisme som ingen ville kunne avgjøre gyldigheten av med mindre de hadde studert syllogistisk logikk? Men jeg forstår at en heller ikke finner slike avanserte slutninger i hverdagslige diskusjoner. Feilslutninger som bekrefter eksisterende forestillinger, er vel også ganske vanskelige å oppdage? Hvem ville protestert dersom jeg fortalte at jeg hadde vært på en konferanse om seksuelt misbruk av barn og hørt tre personer fortelle om hvor forferdelig det var å bli utsatt for seksuelle overgrep i barndommen dersom jeg konkluderte med at seksuelle overgrep mot barn er svært skadelig? Jeg tror ingen ville ha arrestert meg på denne forhastede generaliseringen. Dersom jeg derimot hadde snakket med tre personer som fortalte om positive seksuelle opplevelser med voksne da de selv var barn og konkludert med at sex mellom voksne og barn er fine opplevelser for barna, ville vel omtrent alle oppdage feilslutningen. Vår kritiske sans skrus tilsynelatende bare på når vi står overfor påstander vi ikke liker. 8. The Acceptability Principle Ja, og hva som virker plausibelt varierer jo med hvilken kultur en er indoktrinert av. Har ikke lest hele boka ennå, men lurer på om den vil ta opp noe om tverrkulturell kommunikasjon…»A mature rational person» er både en som griper inn når en ser barn bli banket opp av voksne, og samtidig en som hjelper den voksne med å banke opp barnet. Det kommer jo helt an på hvilken historisk eller kulturell setting det er tale om? 10. The Rebuttal Principle Ja, men en kunne kanskje angripe det en selv oppfatter som eget arguments akilleshæl? Ellers går vel din kritikk mye ut på at disse prinsippene har dårlige utsikter til å bli etterlevd i praksis? Jeg tenkte mer på å legge til grunn den urealistiske betingelsen at noen ønsket å bli sannhetssøkende diskusjonspartnere, og så vurdere prinsippene på denne bakgrunnen. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Lommelykta vil lyse bare hvis den har batterier som virker Hvis lommelykta har batterier som virker, så vil den lyse FEIL Hvis lommelykta ikke har batterier som virker, så vil den ikke lyse Hvis lommelykta lyser, så har den batterier som virker Hvis A så B impliserer bare hvis B så A Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Fordi da tar du grovvasken, og betaler utlendingene til å gjøre det nøye og ordentlig. Lenke til kommentar
Ingefær Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 (sgn(cos(x))+1)/2 * (x-(2*pi*floor((x+pi)/(2*pi)))) + (sgn(cos(x))-1)/(-2) * (-x+pi+(2*pi*floor((x)/(2*pi)))) Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 nei, skal på Bugatti eller hva den nå heter! Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 There arefive criteria of a good ar-gument. It must have: a well-formed structure, premises that are relevant to the truth of the conclusion, premises that are acceptable to a reasonable person, premises that together constitute sufficient grounds for the truth of the conclu-sion, and premises that provide an effective rebuttal to all anticipated criticisms of the argument. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_04_2011/post-222269-0-83191900-1302644343.jpg Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Critical thinking, logic, propaganda Lenke til kommentar
Lundaren Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 http://www.diskusjon.no Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Fant katten Mittens (1) med avkuttede bein Måtte avlives. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå