Extraterrestrial Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Guess who's back, back again! nanana 1 Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) ja, det kan jeg tro er kipt, jeg har ikke bil men har allerede garasjeplass til en (men det blir vel tideligst om 2 år ) :D:D Oii hahaha :D:D Endret 11. oktober 2012 av Chocolate-Monster Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 http://www.youtube.com/watch?v=BkgOzxKPJXQ 1 Lenke til kommentar
Skaal Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (Tydeligvis bare YouTube-videoer.) Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Nice Yess endelig riktig haha, ja er 16 Lenke til kommentar
1BlueAnd1White Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 a) b) c) En kapitalist er en person som støtter ideologien kapitalisme. Det vil blant annet si at han mener at det er riktig med fri konkurranse. Hvis man vill så kan man starte et eget firma som kan konkurrere om best pris og kvalitet på varene. d) Urbanisering er at flere og flere personer flytter inn til byene, at en økende del av befolkningen bor i byene. a)På slutten av 1700-tallet så begynte den industrielle revolusjonen i England. Det var de som var best og raskest til å kombinere kunnskap og teknologi fra andre land for å øke produktiviteten og maskinene i landet. Før så var produksjonen av tekstiler basert på forlags-prinsippet. Det vil si at kjøpmannen hadde opp til 3000 vevere som han forsynte med ull og bomull, og de brukte selveid utstyr til å veve tekstiler. Dette gjorde at arbeidstimene ble veldig uoversiktlige. De jobbet når de ville så lenge de ble ferdig i tide. Dette var både u-effektivt og uoversiktlig. I tillegg så var det ikke så bra at det krevdes 4 spinere for å spinne tråd til 1 vever. Dette problemet løste James Hargrieves (trolig stavet feil) da han lagde Spinning Jenny. Det var en maskin som kunne drives av en person, men som kunne spinne 8 tråder samtidig. Det tok litt tid før den maskinen ble brukt, men etterhvert hadde noen klart å lage en bedre versjon av den og når flesteparten hadde tatt den i bruk så var det veverne som hang etter. Når det etter hvert kom maskiner for dette også så ble det ikke plassert en maskin hjemme hos hver vever, men alle ble plassert under ett tak slik at fabrikkeieren hadde full kontroll og han bestemte arbeidstimene. All denne bomullen og ullen som England brukte fikk de for det meste ifra kolonien sin i India. I starten så kunne ikke engelske tekstiler måle seg med de indiske, både pris og kvalitet. Dette ble løst ved et par lover som forbydde indiske tekstiler i England. En annen veldig viktig innretning som hjalp england med industrialiseringen var dampmaskinen. Denne maskinen hadde vanvittig mange bruksområder. Den revolusjonerte transporten med damplokomotiver, den gjorde det mye lettere å pumpe vann ut av kullgruvene, man trengte ikke lenger å ha hester som drev pompene, man kunne få den til å drive tekstilproduksjonen og man kunne buke den på båter. Byene ble fulle av fabrikker som var fulle av folk med lange arbeidsdager og dårlig boliger. De fleste bodde i slumområder som var bygget for arbeiderne som var på fabrikken. Og på grunn av alle dampmaskinene som brukte kull som brensel så var det nesten umulig å få klar himmel inne i byen, det var en luksus man bare kunne få hvis man dro ut på landet. a) I Norge så fikk industrialiseringen logisk nok store følger. Jernbaner som da hadde damplokomotiv. Det økte mulighetene for sending av post, og transport av personer. Dampbåter gjordet fisket mer effektivt. Jordbruket fikk det store hamskiftet. Det endte med mer mat per arbeider, og mer mat per areal, og vi fikk poteten. Dette gjordet at per innbygger fikk mer mat, og sammen med fiske gjorde dette at vi fikk bedre kosthold som førte til et bedre immunforsvar siden fisk og poteter inneholdt vitaminer som vi ikke spiste så mange av fra før. Industrialiseringen gjorde i hvertfall slik at vi ikke sultet i hjel selv med den store befolkningsveksten. Den gjorde også at produksjonen av varer ble mangedoblet, og at varene ble billigere. Det førte igjen til at varene som før bare var for de rike nå ble lettere tilgjengelig for de med litt mer vanlig lommebok. b) Positive sider er for det meste nevn over, mer mat, bedre transport, mer effektiv produksjon av varer og billigere varer. Negativt er at arbeidsforholdene var elendige, alt for mange arbeidere under samme tak, med dårlig luft som skadet lungene og alt for lange arbeidsdager som skadet kroppen. Det var for det meste positive ting som kom ut av industrialiseringen etter min mening. Uansett hvor dårlige de negative sidene er så vil jeg si at industrialiseringen gjorde et så stort hopp i utviklingen at det på en måte veier opp for det. Det er jo selvfølgelig trist for dem som ble skadet av dårlige arbeidsforhold og lange dager, men forhåpentligvis så har menneskeheten lært noe av det til neste gang. c)Dødeligheten sank av flere grunner. en av dem var at Norge begynte å dyrke flere forskjellige varer, eller de begynte å dyrke potet i tillegg til korn. Samtidig så kom fisken tilbake til havområdet utenfor Norge. Dette gjorde at sild ble veldig mye lettere tilgjengelig. Nå som vi begynte å spise mer sild og poteter så fikk vi i oss vitaminer som styrket immunforsvaret slik at færre døde av sykdommer. En annen grunn er at Norge fikk like ved århundreskiftet tilgang på en vaksine mot kopper, noe som gjorde at kopper ikke lenger var noen stor fare. d)Den viktigste faktoren tror jeg har med kostholdet til Nordmenn å gjøre. Fisk er en viktig del av kostholdet. Det samme er poteter. Så det at nordmenn fikk tilgang på et mer variert og næringsrikt kosthold har nok vært den største faktoren i nedgangen i dødeligheten. Det at man fikk en vaksine mot kopper hjalp nok en del for på den tiden så var det en god del folk som døde når de fikk kopper, det var også lett å bli smittet av det. ops, der var historieprøven min på nett Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Film, redigering av Lenke til kommentar
Espenito Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 vannkretsløpet i gang Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Har nytt en bedre middag bestående av fløtegratinerte poteter og fløtesaus - de andre hadde visst en røkt svinekam også, men det får da være måte på hva man skal spise av tilbehør. Jeg inntok en spiseskje erter, burde holde i massevis. Og så eplekake (uten epler for min del) og krokanis til dessert. Prima vare! Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 fridge Magnets 4543 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) See a gu Endret 14. oktober 2012 av Datasmurf Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Ein Mikroprozessor (von griechisch μικρός mikrós ‚klein‘, ‚eng‘) ist ein Prozessor in sehr kleinem Maßstab, bei dem alle Bausteine des Prozessors auf einem Mikrochip vereinigt sind. Der erste Mikroprozessor wurde Anfang der 1970er Jahre von der Firma Texas Instruments auf der Basis der IC-Technik (Integrierte Schaltkreise) entwickelt. Lenke til kommentar
Extraterrestrial Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 hhaaha, du vet han kisn jeg fortalte om? han prøvde faen meg å score med hu der silje! tror jeg døøøøør :') Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå