Gå til innhold

Hva skjuler det seg bak din Ctrl+v?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vannkvalitet.

I denne oppgaven skal dere undersøke vannkvaliteten for vannkilder rundt oss. For å komme videre må dere formulere en problemstilling. Det kan være aktuelt å tenke på forskjellige type vannkilder både innendørs og utendørs. Vannkvalitet er aktuelt i mange forskjellige sammenhenger.

 

Kriterier som må oppfylles i det videre arbeidet:

• Problemstillingen bør munne ut i en eller flere hypoteser som kan forklare det dere vil undersøke.

• Hypotesene dere kommer frem til bør være basert på bakgrunnsinformasjon som dere skaffer til veie. Dere må med andre ord begrunne valg av hypoteser.

• Gyldigheten av hypotesen(e) må kunne testes gjennom observasjon.

• Observasjoner må kunne gjennomføres med tilgjengelig utstyr.

• Dere må planlegge en systematisk metode for å gjøre observasjoner der dere reduserer mulige feilkilder, og øker presisjonen og sikkerheten i de resultatene dere får.

• Observasjonene bør kunne analyseres slik at de gir et statistisk svar på om hypotesen(e) er gyldig(e). Dere vil i en senere time lære noen enkle statistiske tester som kan gjøres for å teste hypotesene.

• Resultatet dere får skal diskuteres i lys av annen tilgjengelig informasjon om emne.

• Få til et fungerende samarbeid i gruppen. Velg en gruppeleder som har hovedansvaret for fordeling av oppgaver, og fordel slik at alle gjør et godt stykke arbeid. Diskuter arbeidsprosessene underveis slik at alle står sammen om rapporten, og ikke gjør hver sin separate del.

 

I en sluttrapport er det naturlig å bruke følgende mal, for øvrig samme mal som brukes i vitenskapelige publikasjoner generelt:

1. Introduksjon. Her presenterer dere aktuell bakgrunnsinformasjon om problemstillingen, og dere begrunner valg av hypotese som skal testes.

2. Metode. Her beskriver dere hvordan dere har gått frem i praksis for å teste hypotesen. Beskriv også hva slags analyser dere har gjort av observasjoner som er gjort, men ikke presenter resultatene. Husk at denne delen må være så informativ at det skal være mulig for andre å repetere det dere har gjort.

3. Resultat. Her skal resultatet av observasjonene presenteres. Vis gjerne resultatene i tabeller eller figurer som gjør det lettere for leseren å få det med seg.

4. Diskusjon. Vurder om resultatene støtter opp under hypotesen eller om den må forkastes. Vurder også resultatene i forhold til annen informasjon om emne. Har dere funnet ut noe som er spesielt interessant? Begrunn i så fall dette.

5. Referanser. Her lister dere opp alle de kilder til informasjon som dere har brukt i rapporten.

 

Aktuelt utstyr som vi har tilgjengelig på skolen:

Dataloggere med forskjellige typer datasensorer. Loggerne kan kobles opp til PC slik at observasjoner kan lastes ned for videre analyser.

 

Datasensorer som vi har: Lyd (dB), UV-stråling, temperatur, pH, Vannkvalitet (pH, oppløst oksygen med mer), CO2

 

Gassdetektor-rør. Kan gjøre manuelle målinger av CO2, SO2, NOx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...