Gå til innhold

Hva skjuler det seg bak din Ctrl+v?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sprekker av sinne!

 

Med mine over 10 års erfaringer i "restaurant" som både kasserer og servitør, har jeg møtt på mange ufine, problemfulle og kresne restaurantkunder.

 

Nylig stakk en kunde fra regningen. Kunden kom inn, satt seg, bestilte og spiste. Idet jeg snudde meg vekk stakk kunden så fort at ingen la merke til det. 80kr. Er man så ufattelig fattig at man ikke engang kan betale 80kr?!

 

Et par uker siden var det to kunder som tydeligvis var gode venninner. De satt seg ned, bestilte det samme og spiste. Etter en stund betalte den ene kunden og sa at maten var nydelig, men den andre klagte og sa at maten var dårlig og nektet å betale. Kunden hadde bare tatt et par biter. Det endte at kunden nektet å betale og gikk. Jeg skjønner ingenting! Begge to spiste jo det samme!

 

Et par måneder siden var det også noe lignende som skjedde, og det endte med politi og anmeldelse. Men saken ble lagt ned fordi de ikke kunne finne noe straffbart. Ikke straffbart?! De nektet å betale!

 

Ellers så har det skjedd rampegutter som har prøvd å rane med en liten kniv, men stakk av fordi de fant ut at kjøkkenkniven som kokken kom ut med var større.

 

Hvofor gjør folk sånt?! Er man virkelig så ufattelig lutfattig at man må stikke av fra regningen?

Er det sånn at hvis man ikke liker maten fordi din smaksans suger, så skal du ikke betale?

 

Det er ikke lett å lage mat som passer alles smak. Vi har alle har forskjellige smak på ting. Noen liker ikke cola mens andre elsker cola.

Derfor om maten er god eller ikke skal ikke dømmes utifra av én persons smak.

 

Noen liker sterkt krydret mat og vil derfor kanskje mene at maten ikke smaker noe fordi de spiser sterkt krydret mat til vanlig. Andre har kanskje en følsom smaksans og derfor synes at maten smaker sterkt.

Det betyr ikke at maten er dårlig fordi DU ikke liker maten! For det er andre som liker maten! Alle har sin måte å lage mat på og lager det utifra deres egen smak. Spesielt når det gjelder mat fra en annen kultur. Du kan ikke påstå at maten er dårlig når du selv ikke liker maten deres når du selv har en annen kultur.

Det handler om å respektere andres kulturer. Du kan da ikke forvente at all mat skal smake som kjøttkaker og pizza.

 

Om maten virkelig var dårlig, så skal det være bakterie i maten og man blir syk!

 

Hater drittkundene der ute!

Lenke til kommentar

Ofte stilte spørsmål

 

Her finner du en oversikt over vanlige spørsmål som Samordna opptak mottar, med svar.

 

Bruk søkemuligheten i nettleseren din for å lete etter spørsmål på siden. I de fleste nettlesere finner du søkfunksjonen ved å taste Ctrl-F.

Del 1

 

1-1 - Hvordan kan jeg vite at søknaden er registert?

1-2 - Kan dere sende meg søkerhandboka?

1-3 - Skal jeg sende noe annet når jeg søker?

1-4 - Når skal jeg sende inn vitnemålet?

1-5 - Når får jeg svar på søknaden om tidlig opptak?

1-6 - Hva er realkompetanse?

1-7 - Når skal jeg krysse av for spesiell vurdering?

1-8 - Jeg har reservert studieplass fra i fjor. Skal jeg krysse av for tidlig opptak?

1-9 - Jeg har vært utvekslingsstudent ett år, skal jeg krysse av for utenlandsk utdanning?

1-10 - Jeg har norsk videregående skole og høyere utdanning fra utlandet. Hvor skal jeg krysse?

1-11 - Jag har ikke norsk personnummer, kan jeg søke på nett?

1-12 - Kan jeg søke før 1. mars selv om jeg er vanlig norsk søker?

1-13 - Jeg har søkt innen 1. mars, men er vanlig søker. Når får jeg omslagsarket?

1-14 - Jeg har søkt men ønsker å endre studiene mine, hva gjør jeg?

1-15 - Jeg registrerte nettsøknad i februar. Jeg har ikke fått "Melding om mottatt søknad". Er noe feil?

Del 2

 

2-1 - Jeg har søkt til 1.mars-fristen, men ønsker å søke på flere studier. Hva gjør jeg?

2-2 - Jeg visst ikke at jeg kunne søke om tidlig opptak før fristen var gått ut. Er det for sent?

2-3 - Jeg går IB og har fått beskjed om å levere B2 skjema til IB-kontoret. Hvor får jeg skjemaet?

Del 3

 

3-1 - Jeg har registrert nettsøknad før, men vil at mitt tredjevalg skal stå øverst. Hva gjør jeg?

3-2 - Jeg er bortreist fram til august, kan noen andre sende inn papirene for meg?

3-3 - Jeg registrerte en nettsøknad for tre dager siden, har dere fått den?

3-4 - Hva finner jeg på Statussiden?

Del 4

 

4-1 - Jeg har ikke tilgang på internett, kan jeg sende papirsøknad?

4-2 - Kan dere sende meg en bekreftelse på at jeg har søkt?

4-3 - Når får jeg omslagsarket mitt

4-4 - Jeg er avgangselev i år, og får ikke vitnemålet før i sent i juni. Skal jeg sende omslagsark nå?

4-5 - Dere har registrert meg med feil(e) studieønske®, hvordan kan jeg få rettet dette?

4-6 - Kan dere fjerne realkompetansekryss fra min søknad og i stedet sette kryss for tidlig opptak?

4-7 - Hvordan fyller jeg ut omslagsarket mitt?

4-8 - Hvor får jeg bekreftede kopier?

4-9 - Har dere mottatt omslagsarket mitt?

4-10 - Jeg er bortreist fram til august, hvordan kan jeg få oppdatert meg om status på søknaden ?

4-11 - Jeg vil ikke søke likevel. Går det ut over sjanser senere om jeg ikke sender inn omslagsark?

4-12 - Skal jeg sende inn omslagsark selv om jeg ikke har fått vitnemål enda?

Del 5

 

5-1 - Jeg har gjort en omprioritering, men nå har jeg ombestemt meg

5-2 - Jeg har mistet ettersendingsslippen, kan dere sende meg en ny?

5-3 - Kan jeg sende omprioritering per brev?

5-4 - Jeg får ikke alle papirene mine før etter 1.juli. Hva skal jeg gjøre?

5-5 - Må jeg å sende inn vitnemålet selv om dere får det elektronisk fra min videregående skole?

5-6 - Jeg har klaget på eksamenskarakteren, trenger jeg å sende inn vitnemålet?

5-7 - Jeg har endret navn. Skal jeg føre opp nytt navn på søkndadskjemaet?

5-8 - Jeg har byttet adresse. Hvordan melder jeg endringen til Samordna opptak?

5-9 - Kan jeg sede omslagsarket og andre dokumenter per faks?

5-10 - Kan jeg sende vedlegg via e-post?

5-11 - Kan dere bekrefte at omslagsarket er mottatt?

Del 6

 

6-1 - Har jeg kommet inn?

6-2 - Jeg har fått avslag. Har jeg fremdeles en sjanse?

6-3 - Jeg skal reise bort i sommer. Kan jeg svare på forhånd?

6-4 - Jeg har fått tilsagn om tidlig opptak, kan jeg omprioritere?

Del 7

 

7-1 - Jeg har kommet inn på førstevalget mitt, men så vil jeg egentlig ha 3.valget. Hva gjør jeg?

7-2 - Jeg har kommet inn i Bergen, kan jeg bytte til samme type studium i Oslo?

7-3 - Jeg vil reservere studieplassen min til neste år p.g.a. militærtjeneste. Hva gjør jeg?

7-4 - Hvordan søker jeg studier på Restetorget?

7-5 - Hva gjør jeg hvis jeg mener at jeg har fått for lite poeng?

Del 1

 

1-1 - Hvordan kan jeg vite at søknaden er registert?

Du vil motta en kvittering til din e-postadresse noen timer etter sendt søknad

 

1-2 - Kan dere sende meg søkerhandbok?

Samordna opptak sender ikke søkerhandboka til søkere i Norge. Søkerhandboka kan får du hos høgskoler, universiteter, videregående skoler, arbeidskontor og bibliotek.

 

1-3 - Skal jeg sende noe annet når jeg søker?

Nei. Du skal kun sende nettsøknaden.

 

1-4 - Når skal jeg sende inn vitnemålet?

Vent til du har mottatt omslagsarket. Øverst på dette står det innsendingsfrist og adresse. Sammen med omslagsarket skal du sende inn bekreftede kopier av vitnemål, attester osv.

 

1-5 - Når får jeg svar på søknaden om tidlig opptak?

Svar blir sendt ut i begynnelsen av mai. Dersom du ikke får tilbud om tidlig opptak, vil søknaden automatisk gå videre til hovedopptaket med svar ca. 20. juli.

 

1-6 - Hva er realkompetanse?

Realkompetanse er all den kompetansen en person har skaffet seg gjennom lønnet eller ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annen måte. Bare de som ikke har generell studiekompetanse og som fyller minst 25 år i søknadsåret kan søke på grunnlag av realkompetanse. Samordna opptak vurderer ikke realkompetanse. Spørsmål må derfor rettes til lærestedet du har tenkt å søke til.

 

1-7 - Når kan jeg krysse av for spesiell vurdering?

Spesiell vurdering kan du søke når tungtveiende grunner gjør at karakterene ikke gir et riktig bilde av dine kvalifikasjoner. Slike grunner kan bl.a. være funksjonshemming eller langvarig sykdom i skoleåret. Forholdene må dokumenteres. Du må ha generell studiekompetanse og dekke evt. spesielle opptakskrav. Du kan altså ikke søke om spesiell vurdering hvis du ikke fyller opptakskravene.

 

1-8 - Jeg har reservert studieplass fra i fjor. Skal jeg krysse av for tidligopptak?

Nei. Søkere med reservert studieplass har søknadsfrist 15. april. Følg instruksjonene i brevet der du fikk reservert plass, og legg ved en kopi av dette brevet i omslagsarket.

 

1-9 - Jeg har vært utvekslingsstudent ett år, skal jeg krysse av for utenlandsk utdanning?

Nei. Har du norsk vitnemål for videregående utdanning, skal du krysse av for norsk utdanning.

 

1-10 - Jeg har norsk videregående skole og høyere utdanning fra utlandet. Hvor skal jeg krysse?

Det er videregående utdanning som avgjør krysset. Du skal altså krysse av for norsk utdanning.

 

1-11 - Jeg har ikke norsk personnummer, kan jeg søke på nett?

Ja. Fra og med opptaket 2008 kan også de uten norsk personnummer sende nettsøknad.

 

1-12 - Kan jeg søke før 1. mars selv om jeg er vanlig norsk søker?

Ja, men søknaden blir behandlet sammen 15. april-søkerne. 1. mars-fristen er for søkergrupper som trenger lengre behandlingstid eller som har behov for forhåndsløfte.

 

1-13 - Jeg har søkt innen 1. mars, men er vanlig søker. Når får jeg omslagsarket?

Dersom du ikke tilhører en av de spesielle søkergruppene som har søknadsfrist 1. mars, vil du motta omslagsark innen 1. juni.

 

1-14 - Jeg har søkt men ønsker å endre studiene mine, hva gjør jeg?

Du må logge deg inn på nettsøknaden din og rette denne.

 

1-15 - Jeg registrerte nettsøknad hos Samordna opptak i februar. Jeg har ikke fått "Melding om mottatt søknad" fra SO. Er det noe feil?

Sjekk nettsøknaden din. Dersom du ikke får opp den gule kvitteringssiden, er søknaden ikke registrert, og du må sende ny søknad. Hvis den gule kvitteringssiden ligger der, må du sjekke e-postadressen din.

Del 2

 

2-1 - Jeg har søkt til 1. marsfristen, men ønsker å søke på flere studier etter 1. mars. Hva gjør jeg?

Du må logge deg inn på nettsøknaden din og føre opp nye studier. På de nye studieønskene vil du bli behandlet som ordinær søker. Dersom du ønsker å beholde studieønsker fra første søknad, må du la disse stå og kun legge til nye studier på søknaden. Du kan ha 10 studievalg totalt. Fjerner du studier fra søknaden for å tilføye nye, blir de gamle studiene slettet fra søknaden.

 

2-2 - Jeg visste ikke at jeg kunne søke om tidlig opptak før fristen var gått ut. Er det for sent?

Ja.

 

2-3 - Jeg går IB og har fått beskjed om å levere et B2 skjema til IB-kontoret. Hvor får jeg skjemaet?

IB-søkere fyller ut B2-skjemaet på skolen de går, sammen med IB-coordinatoren. På skjemaet skal du føre opp de lærestedene som skal behandle søknaden din, dvs. de(t) samme du har fått omslagsark fra.

 

Skjemaet blir sendt IBs eksamenskontor. Dermed får lærestedene du har søkt adgang til å se eksamensresultatene dine på nett, og poengberegne deg. Dette er viktig fordi resultatene fra IB kommer etter ettersendingsfristen 1. juli.

Del 3

 

3-1 - Jeg har sendt inn søknad før, men vil at tredjevalget mitt skal stå øverst. Hva gjør jeg?

Fram til 1. juli kan du omprioritere på nettsøknaden din.

 

3-2 - Jeg er bortreist fram til august, kan andre sende inn papirene for meg?

Ja, men da må vi få en fullmakt der du gir en person lov til å søke ev. sende inn omslagsark på dine vegne (en fullmektig). Send fullmakt i separat konvolutt til Samordna opptak. Dersom fullmektig har en annen adresse enn deg, må du oppgi denne adressen på søknadsskjemaet.

 

3-3 - Jeg registrerte en nettsøknad for tre dager siden, har dere fått den?

Alle med 15. april som søknadsfrist skal ha mottatt sitt omslagsark innen 1. juni. Alle som har registrert en søknad vil få en kvittering i e-posten 2-6 timer senere.

 

3-4 - Hva finner jeg på Statussiden?

Statussiden på nettsøknaden viser hva SO til en hver tid har registrert på din søknad. Den gir deg oppdateringer informasjon om/når omslagsark er sendt fra trykkeriet, om omslagsark er mottatt av saksbehandlende institusjon, navn og kontaktinfo for din saksbehandler, svar på hovedopptaket, lokale opptak, samt informasjon om endring i ventelisteplass.

Del 4

 

4-1 - Jeg har ikke tilgang på internett, kan jeg sende papirsøknad?

Fra og med opptaket 2008 skal alle sende inn nettsøknad når de søker. Hvis du ikke har tilgang på internett hjemme finner du dette hos universiteter, høgskoler, videregående skoler, bibioteker og NAV. Her kan du også få hjelp til å søke. Ellers finnes det nettkaféer i alle norske byer.

 

4-2 - Kan dere sende meg en bekreftelse på at jeg har søkt?

Omslagsarket og brevene som følger med er bekreftelse på at du har søkt. Når du søker er den gule kvitteringen også en bekreftelse på at du er søker i Samordna opptak.

 

4-3 - Når får jeg omslagsarket mitt?

Omslagsarkene sendes ut i puljer. De fleste som har 1. mars som søknadsfrist, vil få omslagsark i løpet av mars. Enkelte omslagsark kan bli sendt ut senere. Alle søkere skal ha mottatt omslagsark innen 1. juni.

 

4-4 - Jeg er avgangselev i år og får ikke vitnemål før sent i juni. Skal jeg sende omslagsark nå?

Ja, du må sende omslagsarket innen påtrykt frist. I omslagsarket krysser du av for at du skal ettersende vitnemål innen 1. juli. Ta vare på ettersendingsslippen og legg den ved når du ettersender vitnemålet.

 

4-5 - Dere har registrert meg med feil studieønske®, hvordan kan jeg få rettet dette?

Kvitteringen som er sendt i e-post viser hva du har registrert på din søknad. Det er ikke mulig å legge til nye studier etter søknadsfristen, men det er mulig å omprioritere fram til 1. juli.

 

4-6 - Kan dere fjerne realkompetanskryss fra søknaden min og i stedet sette kryss for tidlig opptak?

Samordna opptak kan ikke fjerne kryss for realkompetanse. Det er for sent å søke tidlig opptak etter 1. mars.

 

4-7 - Hvordan fyller jeg ut omslagsarket mitt?

Forsiden skal ikke fylles ut. Har du spørsmål til sidene 2-4, kontakt saksbehandlende institusjon. Adressen står øverst på forsiden av omslagsarket.

 

4-8 - Hvor får jeg bekreftede kopier?

Bekreftede kopier får du ved offentlige kontorer (skoler, politi/lensmann, arbeidskontor osv) og kopi-firmaer.

 

4-9 - Har dere mottatt omslagsarket mitt?

Du kan sjekke om omslagsarket er mottatt på statussiden på din nettsøknad, eller ved å kontakte institusjonen du sendte omslagsarket til.

 

4-10 - Jeg er bortreist fram til august, hvordan kan jeg oppdatere meg om status på søknaden min?

Du kan sjekke statussiden på din nettsøknad.

 

4-11 - Jeg vil ikke søke likevel. Går det ut over sjansene senere om jeg ikke sender inn omslagsark?

Nei. Den enkleste måten å trekke seg fra opptaket på er å la være å sende inn omslagsarkene.Dersom du ikke ønsker å motta meldinger fra oss eller lærestedene, må du sende inn et brev der du trekkes søknaden. Du kan også slette studier fra din nettsøknad.

 

4-12 - Skal jeg sende inn omslagsark selv om jeg ikke har fått vitnemål enda?

Ja, kryss av i feltet for ettersending av vitnemål og send inn omslagsarket.

Del 5

 

5-1 - Jeg har gjort en omprioritering, men nå har jeg ombestemt meg. Hva gjør jeg?

Du kan rette opp på din nettsøknad.

 

5-2 - Jeg har mistet ettersendingsslippen min, kan dere sende meg en ny?

Nei. Bruk et vanlig ark, skriv opp navn og søkernummer og hva du ettersender.

 

5-3 - Kan jeg sende omprioritering per brev?

Nei. Omprioriteringer må skje på din nettsøknad.

 

5-4 - Jeg får ikke alle vitnemål/attester før etter 1. juli. Hva skal jeg gjøre?

Send inn vitnemålene/attester så fort du får dem. Ring din saksbehandlende institusjon. Det er opp til hver enkelt institusjon å avgjøre om de vil godta ettersendinger etter 1. juli.

 

5-5 - Må jeg å sende inn vitnemålet mitt selv om dere får det elektronisk fra min videregående skole?

Alle må enten sende vitnemålet sitt i posten, eller godkjenne det på nett.

 

5-6 - Jeg har klaget på eksamenskarakteren, trenger jeg å sende inn vitnemålet?

Ja. Du må sende det vitnemålet/kompetansebeviset du har. Hvis resultatet av klagen medfører endringer, må du sende det nye vitnemålet/ kompetansebeviset så fort som mulig.

 

5-7 - Jeg har endret navn. Skal jeg føre opp nytt navn på søknadsskjemaet?

Du må sende en kopi av brev fra folkeregistret til Samordna opptak. Dersom du har et annet navn enn det som står på vitnemålet, må du sende kopi av dette sammen med omslagsarket.

 

5-8 - Jeg har byttet adresse. Hvordan melder jeg endringen til Samordna opptak?

Gå inn på din nettsøknad for å endre adressen der.

 

5-9 - Kan jeg sende omslagsarket og andre dokumenter per faks?

Nei. Omslagsark og andre dokumenter må sendes i posten. Husk at all dokumentasjon må være bekreftede kopier.

 

5-10 Kan jeg sende vedlegg via e-post?

Nei. Alle dokumenter må sendes i posten. Samordna opptak kan ikke åpne elektroniske vedlegg. Husk at all dokumentasjon må være bekreftede kopier.

 

5-11 Kan dere bekrefte at omslagsarket er mottatt?

Samordna opptak kan ikke bekrefte mottatt omslagsark. Du må selv sjekke staus på din nettsøknad. Har du spørsmål, ta kontakt med din saksbehandler.

Del 6

 

6-1 - Har jeg kommet inn?

Du kan sjekke om du har fått studieplass se statussiden på din nettsøknad fra ca. 20. juli. Dette vil ikke bli opplyst ved telefonhenvendelse.

 

6-2 - Jeg har fått avslag, har jeg fremdeles en sjanse?

Du kan ha fått tilbud om å stå på venteliste. Du kan også sjekke Restetorget, som åpner 20.juli.

 

6-3 - Jeg skal reise bort i sommer. Kan jeg svare på forhånd?

Nei. Fra i år må alle svar i hovedopptaket registreres på internett mellom 20. juli og 26. juli.

 

6-4 - Jeg har fått tilsagn om tidligopptak. Kan jeg omprioritere?

Du kan omprioritere, men setter du et annet studie på høyere plass enn det som du har fått tidlig opptak på, kan du risikere å miste dette. Du får kun tilbud om en studieplass

Del 7

 

7-1 - Jeg har kommet inn på førstevalget mitt, men så vil jeg egentlig ha 3.valget. Hva gjør jeg?

Omprioriteringsfristen var 1. juli. Søkernes prioriterte liste ved hovedopptak er avgjørende for hvor du får tilbud. Lavere prioriterte studieønsker bortfaller ved tilbud på høyere prioritet. Sjekk også om studiet ligger på Restetorget.

 

7-2 -Jeg har kommet inn i Bergen, kan jeg bytte til samme type studium i Oslo?

Kontakt det lærestedet du ønsker bytte til. Det er kun mulig med skifte av studieplass mellom høgskolene. Du må ha nok poeng til å komme inn på studiet du ønsker å bytte til. Det må også være dokumentert tungtveiende grunner som er kommet til etter omprioriteringsfristen, og det må være ledig plass.

 

7-3 -Jeg vil reservere studieplassen min til neste år pga. militærtjeneste. Hva gjør jeg?

Svar ja på tilbudet og send søknad om reservert studieplass til lærestedet du har kommet inn på. Med søknaden må du sende bekreftet kopi av tjenesteinnkalling.

 

7-4 -Hvordan søker jeg studier på Restetorget?

Kontakt lærestedet som tilbyr studiet eller send SMS. Les mer om tjenesten her.

 

7-5 -Hva gjør jeg hvis jeg mener at jeg har fått for lite poeng?

Svar ja på tilbudet, eventuell ventelisteplass. Kontakt din saksbehandlende institusjon, som har papirene dine. Hvis en institusjon har gjort feil i poengberegningen, vil du beholde alle rettigheter i forhold til en studieplass du skulle ha hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...