Gå til innhold

Hva skjuler det seg bak din Ctrl+v?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skogens Ødeleggelse

Det ensomme treet

Plassering: 1

Året er 2008 den 29. feb.

Se langt inn i skogen til du finner et tre som står helt alene. Den står på skakke, retningen mot et høyt fjell. Vinden blåser, bladene rister lett. Den føler vindens bris, blåser fra nord-vest. Den skulle ønske at arten fikk være i fred. Treet ser at skogen minskes stadig vekk.

Treet sin nabo er større, som er bare 12 meter unna. Men dem er mer, skrokkat, gamle og ødelagte. Etter menneskenes avfall. Treet tenker for seg selv hvær gang han ser dem. "- Vil ikke bli som dem. Vil heller bli et vakkert og flott tre sånn alle kan beundre meg."

Plutselig kom det lite ekorn som klatret opp på stammen hanns, for å finne seg mat.

• Hva er det du gjør lille ekorn? Spurte treet snilt.

• Ungene og jeg er sultne. Så jeg er på matjakt. Går det greit at jeg tar litt? Spurte ekornet høflig.

• For all del, bare ta. Smilte treet.

Så for ekornet susende med mat i munnen hjem til ungene sine. Treet ser opp mot den store blåe himmelen solen går ned mot øst og tenker. "- Tenk at jeg fikk besøk i dag. Det er ikke ofte jeg får det. Skulle ønske at jeg fikk oftere besøk." Sukket han tungt.

Dagene gikk, år gikk til år. Igjennom alle de årene hadde han ekstremt lite besøk. Og ønsken om å bli stor og flott og bli sett ble bare større og større. Skogen selv ble bare mindre og mindre. Nå er naboene til treet borte for altid. Menneskene har nå styrt i gjennon disse årene. Det er heller ikke lenger mykt og behagelig gress sånn det var før, sånn dyrene kun rulle seg ned i vis de ville, nå er det bare tørt sanddyne som er igjen på bakken nå.

Treet føler seg stadig mer alene. Årene tar på, treet ser at det er begynt å bygge i ommråden, menneskenes utvikling begynner å vokse farlig fort. Utrolig nokk har dem ikke tatt vennen våres treet ennå. Bare noen få talls år nå er det kun bygninger rundt ham. Og begynner å merke til en forferdelig forurensing etter bilene som kjører hit og dit der nede på bakken. Nå har det blidt så ekstremt med skitten luft at treet våres har fått feber.

Til og med noen få tall av menneskene hærper på treet. Knekke greinene på ham og lager stygge arr i barken. Dem skulle skamme seg.

Først nå innser treet at drømmen hans vil aldri gå i oppfyllelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...