Gå til innhold

Hva skjuler det seg bak din Ctrl+v?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Norge

 

I Norge har vi 19 fylker:

Norge har vært i Union med Danmark og Sverige. Unionen med Danmark ble oppløst i 1814(samme år som vår grunnlov), og unionen med Sverige ble oppløst i 1905.

Styreformen i Norge er konstitusjonelt Monarki. Det betyr at Kongen skal være den representant for Norge, og at makten over landet blir folkevalgt. I dag er makten som kongen hadde før lagt til regjeringen.

Maktfordelingsprinsippet er at man skal ha

1. En lovgivende myndighet (som vedtar lover)

2. En utøvende myndighet i Norge regjering, som sørger for at lovene blir gjennomført

3. En dømmende myndighet, en domstol som straffer de som bryter lovene

Statsminister: Jens Stoltenberg (AP)

Utenriksminister: Jonas Gahr Støre(AP)

Finansminister: Kristin Halvorsen(SV)

Bistandsminister og Miljøvernminister: Erik Solheim(SV)

I dagens regjering sitter Partiene Arbeiderpartiet(AP), Sosialistisk Venstreparti(SV) og Senterpartiet(SP)

Neste stortingsvalg er i 2009 dvs. at dagens regjering skal sitte til 2009.

 

Valgordningen i Norge er at man skal stemme på representanter på de forskjellige partiers liste, og etter hvor mange stemmer de enkelte partiene får, får de flere mandater i stortinget, og de partiene som får over 50 % av stemmene skal danne regjering med en statsminister i spissen. Kongen må godkjenne regjeringen før den tres i kraft.

Man kan stemme fra man er 18 år gammel

 

Den fjerde statsmakten i Norge er pressen, som skal beskytte oss mot den personlige friheten, og gi oss informasjon.

 

En velferdsstat betyr at staten skal sørge for at alle skal ha det bra. At det skal være sykehus der man trenger det, skoler. (dette kalles Sosialdemokrati).

 

Norge er ikke medlem av EU.

 

Geografi

Norge grenser til Sverige, finland og russland

De landene det er viktige konflikter i dag mener jeg at er i Kenya, Burma, Afghanistan, Tibet.

 

 

 

Konflikt

Den russiske revolusjonen var i 1917

Første verdenskrig var fra 1914 til 1918

Den spanske borgerkrigen var fra 1936 til 1939 mellom nasjonalister og republikanere

Den kalde krigen var fra 1945 til 1991

Delingen av Europa var i 1961

Vietnamkrigen: 1959 til 30. april 1975

Cubakrisen: 16.oktober 1962- 28. Oktober 1962

Vietnamkrigen

Årsaken til Vietnamkrigen var at Nord-Vietnam ville samle landet under kommunismen, noe som Sør ikke ville. USA grep inn i Sør, fordi de ikke ville at kommunismen skulle spre seg til landene rundt Vietnam. Mens Russland støttet Nord, fordi de ønsket at kommunismen skulle spre seg.

Amerikanske soldater ville egentlig ikke dra dit, men de måtte. Nord fant opp geriljakrig, som er at de gjemmer seg rundt i skogene, og slår til med et bakholdsangrep. Soldatene var fryktelig redde, for de viste at når som helst noen kunne hoppe frem foren de. Mange byer ble ødelagte, men tilslutt ble de enige om å lage en fredsavtale. Amerikanerne trakk seg ut, men krigen fortsatte, og Nord vant.

Krigen fikk store konsekvenser. Mange byer var blitt ødelagt, og USA gjorde alt så landet ikke fikk noe hjelp med gjenoppbygningen. Hele Indokina ble kommunistisk. Over en million mennesker flyktet, men i dag så har noen begynt å flytte tilbake.

Cubakrisen

Årsaken til Cubakrisen, var at sovjet hadde plassert langdistanseraketter på Cuba (som ligger nærme USA). Dette ville ikke USA finne seg i, for da kunne jo Sovjet bare sende raketter over hele USA, uten at USA kunne gjøre så stort mot det.

Krisen varte i 13 dager, og situasjonen var veldig spent, det var da den kalde krigen var på sitt nærmeste til å bli en atomkrig. Så Kennedy befalte at de skulle sette opp en blokade i grisebukta, så Sovjet ikke fikk plassert noen raketter der. I alt dette kaoset hadde Amerikanske og Sovjetiske diplomater hatt hemmelige forhandlinger, og de lyktes. Avtalen var at USA skulle fjerne rakettene de hadde i Hellas og Tyrkia og Sovjet sine på Cuba.

Konsekvensene for denne krisen var at USA måtte trekke tilbake rakettene sine fra Hellas og Tyrkia. Det ble satt opp en direkte linje mellom Washington og Moskva, for å kunne avklare misforståelser. De ble enige om å forby testing av atombomber i lufta. Det oppsto en splittelse mellom Sovjet og Kina.

Internasjonale samarbeidsorganer

 

I-Land eller U-Land

Det som kjennetegner I-land er at de har en god økonomi, høy levestandard, og høyt bruttonasjonalprodukt pr. innbygger.

Det som kjennetegner et U-land er at de ikke har noe industrialisering. Samt at landet ikke har en høy BNP, fattigdom, befolkningstetthet, sykdommer osv.

Bruttonasjonalprodukt (BNP) viser verdiene av alt som produseres i et land. Det brukes også for å måle velstanden i landet

Befolkningstetthet viser hvor tett folk bor. Måles vanligvis i antall innbyggere pr. km². Man regner det ut ved å ta antall folk delt på området de bor på.

Forventet levealder er gjennomsnittsalderen når personer dør i et land.

Lykkeindeksen er hvor fornøyd folk er med livet sitt, og hvor mange ”lykke år” de kan få delt på det økologiske fotavtrykket. Jeg tror at i I-land er den mye lavere fordi den høye livskvaliteten koster planeten stadig mer. Og U-landene fordi de ikke bruker så mye, og de blir fortere gladere og setter større pris på hvis de får tak i vann en folk i I-land.

Ideologier og styresett

Kommunisme betyr at man tar alt, og skal dele på alle. I teorien er jo dette en fin tanke, men i praktisk blir dette vanskelig, og det ender ofte med diktatur.

Parlamentarisme er at regjeringen må gå av hvis flertallet i nasjonalforsamlingen vil det.

Føderasjon er

Apartheid er full atskillelse mellom svarte og hvite, ved lov.

En diktator er den som har makten i et diktatur. Et diktatur er et styre der folket ikke får kommet til utrykk.

Fascisme er en politisk ideologi, med trekk fra korporatisme, nasjonalisme, militarisme, anti-liberalisme og anti-kommunisme.

Nazister mener at folk sin verdi er fastsatt på hvilken rase man tilhører i. Der den ariske rasen ligger høyest, og jøder nederst.

Kapitalisme er et begrep, som skal vurdere produksjonsprosessen i samfunnet

Apartheid er navnet på raseskillet mellom svarte og hvite i Sør-Afrika. De hvite(europeerne) kom til Afrika(1949), og de mente at Gud hadde gitt landet til dem. Etter hvert begynte de hvite å lage lover som sa at svarte og hvite ikke kunne vaske hender i samme vask, bade på samme strender osv. De svarte ble rett og slett undertrykt ved grunnloven. Apartheid lovene ble fjernet i 1994.

Økonomi og Samfunnsutvikling

Import er når et land eller privatpersoner, kjøper noe fra et annet land.

Eksport er når et land selger varer ut til andre land, for eksempel selger norge masse olje og fisk til andre land.

Markedsøkonomi er et system der prisen på varen bestemmes av tilbud og etterspørsel, uten at myndighetene griper inn. Det er ingen land som praktiserer dette 100 %.

Man sier at verdensøkonomien er global fordi den pårører alle. Hvis børsen i London faller, faller ofte andre børser i verden. Det vil si at hvis noe skjer et sted vil det påvirke hele verdenen.

En krise for verdensøkonomien vil være hvis børsen går i null eller en stor ressurs blir borte. Hvis oljen snart forsvinner vil ikke bare Norge få mindre inntekter, men etterspørselen på olje kommer til å bli stor. Noe som vil si at oljen får en høy pris, og bare de rike kan få tak i det.

Inflasjon er når prisene på varer øker, mens pengeverdien synker.

Deflasjon er når prisnivået synker og pengeverdien øker. Fordi pengemengden blir mindre i forhold til tilbud av varer og tjenester.

Lenke til kommentar

Innledning

Jeg valgte å skrive om komponisten Edvard Grieg, fordi jeg synes han er en interessant komponist som lager mye spennende musikk. I motsetning til diverse andre klassiske artister som lager dønn kjedelige stykker på 16 minutter. Grieg gjør alt så mystisk og spennende i musikken og det liker jeg.

Arbeidsspørsmål/disposisjon

Hvem var Edvard Hagerup Grieg?

Hva gjør han?

Hvordan var livet til Grieg?

Hvordan er musikk til Grieg?

Anmeldelse av sangen I Dovregubbens Hall.

 

I denne oppgaven skal jeg ta for meg det aller meste om Edvard Grieg. Informasjon om livet hans skal jeg forsøke å begrense, slik at det ikke blir for mye om livet og for lite om musikken. Det blir også noen bilder underveis for at det ikke skal bli kjedelig å lese.

Derfor skal jeg også ta for meg stykket I Dovregubbens Hall, analysere det og anmelde det. Akkurat det stykket valgte jeg fordi jeg synes det er et flott stykke. Det er godt arrangert og har en flott oppbygning til klimakset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...