Gå til innhold

Kjøp av kamera ca 6000,-

Anbefalte innlegg

Vel, jeg tviler vel litt på om Canon og Nikon klarer å presse for eksempel Samsung ut av markedet. Samsung er en rimelig stor aktør på elektronikkmarkedet (mye større enn Canon/Nikon). Jeg tror heller ikke at Canon/Nikon tilbyr så mange flere linser for den seriøse hobbyfotograf enn Pentax/Samsung, Olympus eller Sony.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg Sony relativt godt, og hvis du tror de blir presset ut av Canon/Nikon tar du skammelig feil er jeg redd. Det samme gjelder endel av de andre leverandørene også.

Etter å ha sett på den seriøse releaseplanen på optikk til Sony er jeg ikke redd ett sekund for å ha brukt over 50 000 på Sony til nå. Tror konkurransen blir tøffere nå jeg for Canon og Nikon etterhvert, tror andre aktører vil spise litt av dem etterhvert.

Lenke til kommentar

Jaja, det var bare et forslag fra min side. Jeg tror fortsatt det sikreste å satse på er Canon og Nikon hvis man har tenkt til å investere mye. I andre områder har man sett leverandører satse hardt det ene halvåret og i neste halvår gi helt opp. De som har minst erfaring pleier som regel å tjene minst overskudd. Man kan i alle fall være sikre på at Canon og Nikon alltid vil selge bra, på grunn av deres navn innen kamerabransjen. De vil heller ikke gi opp med det første, siden dette er det markedet de tjener pengene på. Sony f.eks har andre områder. Jeg forstår at det er et usansynlig standpunkt, men hvis man skal investere mye penger i alle fall kan det være lurt å gå for det man tror er det sikreste.

Ikke kritiser meg hvis dere mener det kan være feil, jeg bare sier det som en mulighet. Hvis alle ser det som meg har ihvertfall ikke de andre leverandørene en sjans på markedet og vi får mindre konkuranse.

Lenke til kommentar
Man kan i alle fall være sikre på at Canon og Nikon alltid vil selge bra, på grunn av deres navn innen kamerabransjen. De vil heller ikke gi opp med det første, siden dette er det markedet de tjener pengene på. Sony f.eks har andre områder.

Øh, ja, Sony lager ganske mange andre produkter, det gjør også Canon. Canon lager kamera, webkamera, printere, scannere, kopimaskiner, multimaskiner, kortskrivere, prosjktorer, avansert videoproduksjonsutstyr, kalkulatorer, kikkerter som de tjener mer penger på enn kamera.

Sier ikke at noen kommer til å ta mye, eller noen kommer til å tape mye, men å si at det er tryggere å investere penger i Canon/Nikon enn feks Sony og andre som er nevt blir ganske dumt. Sony kunne kjøpt hele Canon om de var til salgs, og tro at man skulle gi opp for man ikke tjente penger fra dag 1, da kjenner du ikke markedet.

Lenke til kommentar

Men ingen lager mere enn Samsung. Fra tanksip via boligblokker, biler og aircondition til TV, kameraer og mobiltelefoner. I forhold til samsung-konsernet er Nikon og Canon mygger.

254.000 ansatte i Samsung (derav ca. 100.000 som heter Kim til etternavn)

16.758 ansatte i Nikon

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for EOS 400D UTEN UTEN UTEN kit-objektiv og kjøpt tamron 17-50 f/2.8 for resten av pengene. Det vil tilsammen koste 4500 for kamera + 3500 for objektiv. Blir totalt 8000, litt over ditt budsjett dessverre. Men jeg tror prisen på 400D vil synke en del når 450 kommer i salg.;)

Lenke til kommentar
Man kan i alle fall være sikre på at Canon og Nikon alltid vil selge bra, på grunn av deres navn innen kamerabransjen. De vil heller ikke gi opp med det første, siden dette er det markedet de tjener pengene på. Sony f.eks har andre områder.
Øh, ja, Sony lager ganske mange andre produkter, det gjør også Canon. Canon lager kamera, webkamera, printere, scannere, kopimaskiner, multimaskiner, kortskrivere, prosjktorer, avansert videoproduksjonsutstyr, kalkulatorer, kikkerter som de tjener mer penger på enn kamera.

Sier ikke at noen kommer til å ta mye, eller noen kommer til å tape mye, men å si at det er tryggere å investere penger i Canon/Nikon enn feks Sony og andre som er nevt blir ganske dumt. Sony kunne kjøpt hele Canon om de var til salgs, og tro at man skulle gi opp for man ikke tjente penger fra dag 1, da kjenner du ikke markedet.

I tillegg, om Sony/Samsung vil kan de prise kameraene sine slik at "kameraspesialistene"(Nikon, Canon ++) får problemer med å holde hodet over vannet. Tror ikke man skal spekulere for mye på markedsmekanismer når man investerer i nytt utstyr, i alle fall ikke om selskapene har noenlunde sunn økonomi. Såvidt meg bekjent gjelder det de fleste SLR-produsentene :)
Lenke til kommentar

I tillegg, om Sony/Samsung vil kan de prise kameraene sine slik at "kameraspesialistene"(Nikon, Canon ++) får problemer med å holde hodet over vannet. Tror ikke man skal spekulere for mye på markedsmekanismer når man investerer i nytt utstyr, i alle fall ikke om selskapene har noenlunde sunn økonomi. Såvidt meg bekjent gjelder det de fleste SLR-produsentene :)

Er vel regler for dumping av prisene,noe som kan koste dem dyrt,men dette er vel off topic.

Lenke til kommentar

Så absolutt. La oss ikke glemme at Canon, Nikon, Sony, Samsung og de fleste andre produsentene av dSLR også produserer kompaktkamera. Disse selger som nyhakka møkk. Samsung og Sony er i tillegg elektrogiganter. Canon lever som nevnt en del forskjellige produkter. Så vidt meg bekjent er kameradivisjonen av Olympus bare en underdivisjon av et konsern som lager alt fra mikroskop til optisk utstyr for sykehus. Fått et kamera opp i baken? Optikken er sansynligvis Olympus. :tease:

Lenke til kommentar
kan dere ikke slutte med den greia om at pappan min er sterkere en pappan din.-

diskusjonen er vel

Kjøp av kamera ca 6000,-

De får begge deng av morra mi :)

Jeg synes 6.000,- er en litt ugrei sum, da 4-5 tusen er nok til entrymodell som Nikon D40, Olympus E-410 eller Pentax K100D Super. Men går man opp til 7-8 tusen så snuser man på Nikon D80 m/18-70mm, Canon EOS 30D med brukbar opptikk eller Pentax K10D med 16-45mm e.l.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Med budsjett på 6000 er entrymodell + skikkelig blits + 500 kroner på sparekonto til neste objektiv den beste løsningen.

Bruk et år eller to på å samle opp godt glass, da kan man kjøpe et mye bedre kamerahus for omtrent det samme som man ga for det første, hvis man synes man treger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...