Gå til innhold

Kjøp av kamera ca 6000,-

Anbefalte innlegg

Tja vet ikke hva du får mere for pengene,i linken under finnes en sammenligning mellom disse to og en ser klart at Canon har en del funksjoner som ikke K10 har, bla CMOS sensor, større skjerm, LiveView  osv.

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...ids%5B%5D=52075

En K10D ligger vel forøvrig rundt 10 000 kr med tilsvarende objektiv.

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...entax&a=vis

Menst en 450D ligger på ca 7000 med objektiv.

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...fleks&a=vis

Men som kjent noen liker dattra andre liker mora så det blir vel en smakssak ://http://www.netshop.no/aspx/produkte...el en smakssak ://http://www.netshop.no/aspx/produkte...el en smakssak ://http://www.netshop.no/aspx/produkte...el en smakssak :)

Samsung GX-10 fås for 5800: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...24;c:36154;r:pg

Alle disse er gode kameraer. Det handler mer om følelser enn fornuft dersom man skal skille mellom disse.

Joda du kan finne rimelige eks akkurat som du vil gjøre med de fleste kamera når de har vært på markede en stund eller de er blitt erstattet av en nyere mod,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, den ligger på ca 6500.

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=5464970

Samsung GX-10 får du fra 5800 kr, og er samme kameraet - og det har du gjort noen måneder nå. Veil. pris fra distributør er 6990,- forøvrig.

Et annet viktig poeng er forøvrig at 450D får du ikke før i slutten av mars, mens K10D/GX-10 kan du få mer eller mindre med en gang.

Lenke til kommentar
Nei, den ligger på ca 6500.

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=5464970

Samsung GX-10 får du fra 5800 kr, og er samme kameraet - og det har du gjort noen måneder nå. Veil. pris fra distributør er 6990,- forøvrig.

Et annet viktig poeng er forøvrig at 450D får du ikke før i slutten av mars, mens K10D/GX-10 kan du få mer eller mindre med en gang.

Som sagt før varierende priser kan du finne,spesielt på kamera som har vært en tid eller er på tur ut.

Veil pris på en Canon 450D er jo ca 8200 kr alikevel annonseres den allerede for under 7000 med linse.

Ja har man det travelt og må ha kamera i dag så får en ikke 450D, men kan man vente så får en det siste av teknikk isteden for å haste avsted å kjøpe "gårdagens" :cool:

Siden du linket til har jo allerede fått 450D med linse ned i 6 595,00 NOK og det før det er på markede.

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=7459141

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ja har man det travelt og må ha kamera i dag så får en ikke 450D, men kan man vente så får en det siste av teknikk isteden for å haste avsted å kjøpe "gårdagens" :cool:
Regner med at 400D faller mer i pris nå - for mange er den grei nok om man ikke ha liveview og ikke har har pixelfeber ;)
Lenke til kommentar

K10D blir ikke dårligere selv om det har kommet en oppfølger, og den er uansett et bedre kamera enn det Canon 400D og 450D er.

Det eneste som veier for Canon her er større skjerm.

Pentax/Samsung har værtetting, to kontrollhjul, større og lysere søker og innebygget bildestabilisator.

Om man primært bruker veeeldig lange teleobjektiver har det nok mest for seg med stabilisator i objektivet,

men det gjør de færreste, og tenk hvor kjekt det er å ha bildestabilisator på en 50mm f1.4 for eksempel.

Og bildekvaliteten er helt på høyde med Canon 40D, om man skyter i Raw.

Lenke til kommentar

Det er merklig hvordan Canon fanboys plopper ut av skapet så snart et nytt Canonkamera er på vei til butikkene. Man får et inntrykk av at alle som velger en annen og mer fornuftig vei er lettere tilbakestående :whistle:

De er fullstendig blottet for at det kan finnes brukere med andre behov og ønsker enn det Canon tilbyr. Selv har jeg rådført en av mine beste venner i kamerakjøp, jeg var aldri i tvil om at det første kan burde kikke på nå var GX-10/K10D. Etter at han hadde vært i butikken prøvd kameraet og et par andre så han ingen grunn til ikke å følge rådet.

Forøvrig vil jeg sterkt anbefale alle som nå vurderer å kjøpe kamera. Se etter tilbud på utgående modeller enten i butikkene eller på bruktmarkedet. Oppgraderingene som kommer med de nye kameraene gir stort sett lite for pengene. Mtp på bildekvaliteten står kanskje kameraet for 5-10%, 10-20% skyldes objektivet og resten er opp til fotografen. Mao objektivet et dobbelt så viktig som kameraet.

Jeg har ett råd GÅ I BUTIKKEN OG PRØV drit i fanboys og oss andre forumnisser, velg det som gir deg den beste følelsen. Bildene er det (dessverre) fotografen bak kamera som lager.

PS dersom du skal tvinge ut et svar så vil jeg definitivt kikket på GX-10/K10D.

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Må si jeg heller litt mot K10D selv. Madammen er veldig opptatt av at det er robust og tett. Altså støvtett og sprutsikkert??? Er dette noe canon mangler??

Har photoshop og madammen liker å leke/redigere bilder...

Det er ikke noe Canon som sådan mangler, men de har valgt å kun legge dette til mye dyrere kamera-hus. :) Hvis de gjorde alle hus mer værtette, ville de jo selge langt færre av de dyrere husene. Det samme gjelder jo bildestabilisering, som de har markedsstrategi på å putte i objektivene. Pentax/Samsung har dog valgt å lage mer robust hus med værtetting og stabilisering, som heldigvis for oss forbrukere nå er priset til overkommelig pris rundt 6000 kroner.

Lenke til kommentar
Må si jeg heller litt mot K10D selv. Madammen er veldig opptatt av at det er robust og tett. Altså støvtett og sprutsikkert??? Er dette noe canon mangler??

Tror 40D har litt spruttetting, men da er man i en annen prisklasse, med E3, K20D, A700 og D300 som konkurrenter.

Jeg har Pentax K10D og er storfornøyd, men jeg tror at alle de nevnte kameraene er gode nok til at man kan bli fornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Ang Pentax K10D, noen som har erfaring med værtettingen i kombinasjon med saltvann?

Saltvann er noe du bør holde unna utstyret med mindre du har undervannshus.

K10D's tetninger går for å være veldig bra, men man bør være litt forsiktig allikevel.

Jeg har fått litt sjøsprut på mine kameraer, men alltid passet på å tørke det av så fort som mulig.

Pentax K200D dukker snart opp, og skal visst ha samme huset som K10D.

Lenke til kommentar
Det er merklig hvordan Canon fanboys plopper ut av skapet så snart et nytt Canonkamera er på vei til butikkene. Man får et inntrykk av at alle som velger en annen og mer fornuftig vei er lettere tilbakestående :whistle:

De er fullstendig blottet for at det kan finnes brukere med andre behov og ønsker enn det Canon tilbyr. Selv har jeg rådført en av mine beste venner i kamerakjøp, jeg var aldri i tvil om at det første kan burde kikke på nå var GX-10/K10D. Etter at han hadde vært i butikken prøvd kameraet og et par andre så han ingen grunn til ikke å følge rådet.

Forøvrig vil jeg sterkt anbefale alle som nå vurderer å kjøpe kamera. Se etter tilbud på utgående modeller enten i butikkene eller på bruktmarkedet. Oppgraderingene som kommer med de nye kameraene gir stort sett lite for pengene. Mtp på bildekvaliteten står kanskje kameraet for 5-10%, 10-20% skyldes objektivet og resten er opp til fotografen. Mao objektivet et dobbelt så viktig som kameraet.

Jeg har ett råd GÅ I BUTIKKEN OG PRØV drit i fanboys og oss andre forumnisser, velg det som gir deg den beste følelsen. Bildene er det (dessverre) fotografen bak kamera som lager.

PS dersom du skal tvinge ut et svar så vil jeg definitivt kikket på GX-10/K10D.

Og det er merkelig hvor fort noen må stemple andre :thumbdown:

Nei jeg er ikke blottet for andre behov,for om du gidder lese istedenfor å stemple andre så vil du se at jeg selv er i markede for å kjøpe kamera,og ja Canon 450D er et av dem jeg ser på samtidig som jeg bla ser på Nikon D80 og avventer i håp om at nikon kommer med en ny utgave av dette.

Så for ettertiden,aksepter at andre liker noe annet enn deg uten å fly opp og prøve stemple dem som fanboys .

Lenke til kommentar

Har photoshop og madammen liker å leke/redigere bilder...

Med tanke på støvtetting så er nok K10D en av de bedre i denne prisklassen,Canon 450D mangler værtetting. Hos Canon og Nikon må du opp i større/dyrere modeller for å få dette .

Lenke til kommentar

Jeg har ikke stemplet noen spesifikke, de som selv føler det, får ta det til seg (men jeg har en bestemt følelse av at spesielt Canon-fanboys har en tendens til å overdrive kameraet betydning).

Mitt poeng er at ingen kamerahus er sendt av Gud som løsning på alle våre fotoproblemer. Dette gjelder alle produsenter, nye og gamle hus. Husene har forsvinnende lite å si når man fotograferer, og jeg vil påstå at man generelt sett får fint lite for pengene med å kjøpe siste nytt. At de kan være kjekke å ha har jeg ingen problemer med å se, men det er stort sett svært få fotografiske og økonomiske grunner for å kjøpe dem. Det handler kun om at vi som fotografer liker å tro at vi vil ta bedre bilder med "bedre" utstyr. Dette er selvsagt selvbedrag. Stort sett er det fotografen som er begrensningen og ikke utstyret.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe Canon som sådan mangler, men de har valgt å kun legge dette til mye dyrere kamera-hus. :) Hvis de gjorde alle hus mer værtette, ville de jo selge langt færre av de dyrere husene.

Tja.

Jeg vil tro at Canon jevnt over får langt bedre balanse i budsjettene sine ved salg av kamera i klassen xxxD og xxD enn de får ved salg 5D/1D/1Ds-modellene.

Se det i mot at de trolig vil kunne få shifta enda flere kamerahus om man i tillegg kan slå i bordet med værtetting, og da ville det gi enda bedre balanse i budsjettene. :)

Det burde i alle fall være værtetting på hus i xxD-klassen, men det er bare min mening.

/OT

Lenke til kommentar
Jeg har ikke stemplet noen spesifikke, de som selv føler det, får ta det til seg (men jeg har en bestemt følelse av at spesielt Canon-fanboys har en tendens til å overdrive kameraet betydning).

Mitt poeng er at ingen kamerahus er sendt av Gud som løsning på alle våre fotoproblemer. Dette gjelder alle produsenter, nye og gamle hus. Husene har forsvinnende lite å si når man fotograferer, og jeg vil påstå at man generelt sett får fint lite for pengene med å kjøpe siste nytt. At de kan være kjekke å ha har jeg ingen problemer med å se, men det er stort sett svært få fotografiske og økonomiske grunner for å kjøpe dem. Det handler kun om at vi som fotografer liker å tro at vi vil ta bedre bilder med "bedre" utstyr. Dette er selvsagt selvbedrag. Stort sett er det fotografen som er begrensningen og ikke utstyret.

Vel at du ikke tør inrømme et sleivspark får være ditt prøblem,i denne tråden er det jeg som har snakket varmt om Canon og det ville da være merkelig at det ikke var myntet nettop på meg, men som sagt en bør ha "baller" for å inrømme feil :cool:

Her er vel heller ingen som har fremstilt det som om at noe er sendt verken fra himmelen eller i fra motsatt retning, det som det er snakk om her er en som spør om annbefalinger i en prisklasse og da annbefaler jeg det jeg har mest tro på så får andre annbefale det de har mest tro på, noe de også gjør her,dog blir ikke de stemplet som fanboys da :)

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig flere som har anbefalt 450D (særlig i starten), og jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke har lest veldig nøye på hvem som har skrevet hva, men jeg ser jo nå at du har vært mest aktiv. dessverre er det slik at en del brukere har en tendens til å kun anbefale ett kamera. Faktum er at det er svært vanskelig å anbefale kun ett kamera. Det handler om følelser. Det samme gjelder forøvrig for biler, de forskjellige merkene har sine fordeler, ulemper og særegenheter.

Derfor bør alle Snekkere og andre gi et råd, gå i butikken og prøv, og heller fortelle litt om alle fordeler, ulemper og særegenheter med de forskjellige modellene når, man til slutt står mellom et par kandidater.

Lenke til kommentar

Hele poenget mitt her er at en bør holde seg for god til å stemple enkeltpersoner eller grupper som fanboys bare fordi en selv har et annet syn enn dem.

Dette er en uting som stadig dukker opp på div forum,der en person eller gruppe er raske til å stemple andre som fanboys fordi de mener noe annet, mon troi om det er fordi de selv mangler god nok argumentasjon eller det rett og slett er at ikke andres syn takles.

Argumenter gjerne for deres "hjertebarn" men gjør det uten å rakke ned på andre personer/grupper.

Så får vi lukke den delen og gå tilbake til topic.

Et annet kamera i denne prisklassen er Sony Alpha A200, jeg har imildertid ingen kjenskap til dette eller tidligere modeller fra Sony så jeg kan ikke uttale meg men det kan sikkert andre som kjenner til det merket gjøre.

Her er i alle fall en link .

http://www.akam.no/artikler/ny_speilrefleks_fra_sony/47060

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å tenke litt fremover, hvis du liker fotografi veldig godt og ser for deg at du kan bruke mye penger på objektiver i fremtiden, kan det være lurt å gå for enten Canon og Nikon, da de har størst utvalg av objektiver (tror jeg) og er de mest sikre i markedet. En del erfarne fotografer jeg har snakket med tror det er mulig at de andre produsentene vil bli presset ut av markedet på grunn av Canon og Nikons lange erfaring, men det er ikke helt sikkert da folk bruker mer og mer penger på kameraer. Hvis du ikke har planer om å bli en seriøs hobbyfotograf i fremtiden, bare dokumentere hyggelig "events" og ikke er kravstor til bildekvaliteten (det er minnene som teller) så syns jeg du skal prøve kameraene å se hvilke som er lettest å håndtere og mest praktisk for deg, og kjøpe en praktisk "all-round"-linse. Å drøfte frem og tilbake mellom produsentene er en endeløs kamp man kan bli gal av, og man sitter i de fleste tilfeller igjen med å ha sløst masse tid på smådetaljer som de fleste egentlig ikke har bruk for i sitt kamera:)

EDIT: skrivefeil

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...