Gå til innhold

Problermer med filbehandling

Anbefalte innlegg

Har nå kjørt Vista siden RTM ble sluppet på MSDN. Er egentli veldig godt fornøyd, med unntak av at Vista i senere tid har hatt filbehandlingsproblemer. Det hender veldig ofte når jeg endrer navn, flytter (også internt på HDD), eller sletter filer. Vista har i det siste brukt utrolig lang tid på dette, og det kommer ofte opp en melding om at filen er i bruk, enda jeg vet den ikke er det. Om jeg trykker en god del ganger på "Prøv igjen", går det til slutt. Det er utrolig irreterende. Ser at dllhost.exe og explorer.exe sloss om å ta all CPU kapasiteten bare jeg høyreklikker på en fil.

Har hørt at det skyldes at Vista gjør en del unødvendige beregninger (størrelse, tid etc). Håpet SP1 skulle hjelpe, men problemene er akkuratt de samme. Hvordan får jeg fikset dette?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder at filene er i bruk, regner jeg med at det er film-filer. Noen codec kan skape problemer i Vista, spesielt DIVX. Jeg vil selv anbefaler Ffsshow, som jeg aldri har hatt problemer med. Grunnen til at filen sies å være i bruk er at Windows vil søke i den etter diverse informasjon. Selv har jeg ikke hatt dette problemet i Vista, selv med store film-filer.

Det at explorer.exe og dllhost.exe bruker prosessorkraft når du høyreklikker kan tyde på registerproblemer, gjerne det at noe er galt med codec-et du har installert.

Filkopieringsproblemene skulle ha vært rettet på med SP1. Jeg har SP1 RC Refresh 2 på maskinen, og alt av problemer jeg har hatt med filkopiering har forsvunnet. Ytelsen ellers har også gått litt opp.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det er som regel ved film-filer (DivX/XviD) problemene har vist seg ja. Har ikke installert noe spesifikt codec, mn bruker VLC. Finnes det noen måte å få Vista til å la være å søke informasjon om filene?

Venter på litt nye PC deler, så skal se om jeg får ryddet i (eller laget nytt) registeret når alt er på plass.

Kopieringsproblemene ble mindre med SP1, men synes det fortsatt er ganske håpløst. Å vente 15 sek ++ for å legge et par filer en mappe er rett og slett irreterende i lengden, og faktisk uakseptabelt. Håper virkelig det finnes en løsning på dette, eller at det er jeg som har registerproblemer.

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...