Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan beregne maksimal lasteverdi?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Carina II Xli 1992 modell. Jeg skal naa flytte, og skal laste opp bilen til maks, men trenger litt hjelp til aa beregne hvor meget jeg kan stresse bilen uten at det blir noen fare paa ferde sikkerhetsmessig.

Bilen er, så vidt jeg vet, av typen Sedan. Jeg kan slå ned alt som er av bakseter, samt passasjersete, slik at jeg har lastingsmulighet helt fra start av bagasjerommet og frem til hanskerommet. Hele bilen, med unntak av førersetet kan dermed benyttes til last.

Fra vognkortet henter jeg følgende:

1. Tillatt totalvekt 1560 kilo

2. Egenvekt 1090 kg + vekt av fører 75 kilo : 1165 kilo

3. Tillatt nyttelast inklusive vekt av passasjerer 395 kilo

4. tillatt foraksellast 830 kilo

5. Tillatt bakaksellast 900 kilo

6. Egenvekt på foraksel/kopling 620 kilo

7. Egenvekt på bakaksel 470 kilo

8. Tillatt taklast 100 kilo (Jeg kan dog ikke laste paa tak)

Antall sitteplasser i alt: 5

Jeg veier 100 kilo.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal kombinere tallene over, slik at jeg finner ut hvor mange kilo, utover meg selv som veier 100, som jeg kan ta med meg på turen. Jeg planlegger da å fordele vekten rimelig jevnt utover bilen.

Jeg ser at (Egenvekt pluss tillatt nyttelast blir tillatt totalvekt).

Dog: (Tillatt foraksellast pluss tillatt bakaksellast minus egenvekt foraksel minus egenvekt bakaksel blir 640 kilo.

Turen er ca 240 kilometer, inklusiv 2 ferjeturer, og jeg må kjøre i en 2 gang, d.v.s. fullastet bil først 240 kilometer, deretter tom tilbake, deretter fullastet bil 240 kilometer igjen.

Kan noen hjelpe?

Det kan også nevnes at støtdemperne ikke er helt gode. Jeg lastet en gang bilen opp med 4 baderomhøyskap á 2 meter, 2 brede baderomsunderskap med skuffer, 2 store porselensvasker, samt 2 store speil. Da var bilen helt fullastet fra bunn til tak, og den lå rimelig langt nede. Turen her var dog veldig kort, kun noen cirka 1 mil.

Jeg har tidligere, uten at bilen har vært så full som den kommer til å være nå, dunket nedi med rumpen til bilen når jeg har kjørt inn på det nederste ferjedekket, d.v.s. akkurat i den nedre overgangen fra nedoverbakken mot underdekket til selve underdekket.

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taklast går på bekostning av nyttelasten ellers, så du taper sånn sett ikke noe (annet enn volum) på at du ikke har takboks/stativ. Det viktige her er tillatt nyttelast totalt, og aksellastene. Du veier 25kg mer enn "standardføreren" som er inkludert i bilens egenvekt, så da kan du laste 25kg mindre enn de oppgitte 395kg nyttelast, altså 370kg. Legger du sammen tillatt foraksellast og bakaksellast (blir tilsammen 1730) ser du at det blir en god del mer enn den tillatte totalvekten på 1560, noe som i klartekst betyr at du har litt slingringsmonn på vektfordelingen foran/bak. Du kan laste inntil 830-620=210kg på foraksel og 900-470=430 kg på bakaksel, men uansett ikke mer enn 470 til sammen, inkl. fører. Du kan altså laste ca. dobbelt så mye på bakaksel som foran, og tyngdepunktet av lasten bør dermed plasseres i forhold til dette, altså nærmest bakakselen.

Passer du på å ikke fylle tanken mer enn f.eks. halvfull har du noen kilo å gå på der, men kjør ikke tomt... :p

Det er forresten ikke støtdemperene sin feil når bilen "ligger langt nede", men derimot fjærene. Støtdemperene demper bare svingningene opp og ned, det er fjærene som skal holde bilen oppe.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Taklast går på bekostning av nyttelasten ellers, så du taper sånn sett ikke noe (annet enn volum) på at du ikke har takboks/stativ. Det viktige her er tillatt nyttelast totalt, og aksellastene. Du veier 25kg mer enn "standardføreren" som er inkludert i bilens egenvekt, så da kan du laste 25kg mindre enn de oppgitte 395kg nyttelast, altså 370kg. Legger du sammen tillatt foraksellast og bakaksellast (blir tilsammen 1730) ser du at det blir en god del mer enn den tillatte totalvekten på 1560, noe som i klartekst betyr at du har litt slingringsmonn på vektfordelingen foran/bak. Du kan laste inntil 830-620=210kg på foraksel og 900-470=430 kg på bakaksel, men uansett ikke mer enn 470 til sammen, inkl. fører. Du kan altså laste ca. dobbelt så mye på bakaksel som foran, og tyngdepunktet av lasten bør dermed plasseres i forhold til dette, altså nærmest bakakselen.

Passer du på å ikke fylle tanken mer enn f.eks. halvfull har du noen kilo å gå på der, men kjør ikke tomt... :p

Det er forresten ikke støtdemperene sin feil når bilen "ligger langt nede", men derimot fjærene. Støtdemperene demper bare svingningene opp og ned, det er fjærene som skal holde bilen oppe.

Tusen takk for dette kjappe og lettfattelige svar :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...