Laughing Madcap Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Fjerne det forbanna skolearena som fører opp fravær, men ikke fungerer! Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Som flere har påpekt her mangler det displin, dvs at elevene skal holde kjeft og være rolige når læreren snakker. Var et intervju med noen elever i en eller annen artikkel og svaret fra en jente var blant annet "ja men vi må da kunne snakke". 'Ansvar for egen læring' må også bort. Læreren må sjekke lekser og føre fravær ordentlig. Ingen gjør lekser med mindre du a) liker læreren b) er interessert i faget. Innfør karakterer fra 1. klasse slik at elevene har noe å forholde seg til (ja det funker). Gikk noen år på en tysk skole i Oslo, da jeg kom til VGS var det reneste barnehage som fører til dårlige studievaner. Og hvor mange kunnskapsløfter og reformer har vi hatt de siste årene? jeg støtter deg på det du skriver, men jeg vil også poengtere at det er veldig vanskelig å innføre disiplin i skolen slik situasjonen er nå. Barn og unge blir dullet med alt for mye i dag, og det å komme til skolen og få skikkelig tilsnakk (eller andre metoder) vil få kraftige reaksjoner. Ja, disiplin er definitivt noe som trengs idag, men jeg tror ikke det er helt løsningen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg savner en skole som er mer tilrettelagt for den enkelte elev slik at eleven kan utvikle seg. På barne og ungdomsskolen så skal jeg med glede innrømme at enkelte elever hadde trengt en skikkelig opplæring i folkeskikk, men jeg undres til tider om manglende oppfølgning hjemme, noen diagnoser og manglende tilpassning generelt kunne forklare situasjonen. En stor klasse på rundt 20-30 elever gir deg ikke muligheten å utvikle deg. Jeg var råflink i matte frem til 5 klasse, men falt av lasset av flere grunner. Husker en lærer mistenkte meg for juks, jeg hadde skrevet alle svarene og de var riktig. Hoderegning kommer lett for meg, men hun mente jeg hadde jusket med kalkulator, noe hun presterte å si foran hele klassen. Det var tross alt de samme som utgjorde problemet hele tiden; feks vanskeligstilte barn, og barn som havnet i en sosial klikk der det stort sett var dårlig påvirkning mellom dem. Skolen gjorde ikke noe med det, de ble sittende sammen og resultatene fulgte. Så vidt jeg minnes kastet vi vel klasseforstanderen ut av klasserommet en gang pga elevene lot seg påvirke av felleskapet (dannet av de mindre disiplinerte). Og når du er i den tiden av livet hvor populærtitet er viktig for deg, så følger du ofte det de andre gjør, jeg skal innrømme at jeg til en viss grad også bidro. Hadde jeg sittet stille ville jeg ha fått merke det på kroppen siden. På vidergående så likte jeg likevel ansvar for egen læring. Dette var fordi jeg var så lei av tavleundervisning at jeg kunne spy. Riktignok valgte jeg en annen løsning enn de andre. De valgte å skulke timer, mens jeg ble med i elevrådet osv. Det gav meg møtetider og en god del fravær, rundt 100 timer hvert halvår. Men jeg fulgte opp hvert eneste fag, og prøve, og gikk ut med snitt på 4,33, samt uttalelse fra rektor,politiet og lærer på hvor mye jeg hadde utrettet. Alt dette var fordi skolen la opp til at eleven hadde eget ansvar. Bivirkningen av det er riktignok at enkelte ikke makter ansvar, de dukket opp i timen, men maktet likevel ikke å gjennomføre skikkelig mhp. karakterer eller knapt nok bestå enkelte fag. Så etter min mening; du kan godt få disiplin i skolen, og tavleundervisning, men det stopper likevel ikke problemstillingen at du har med forskjellige personer å gjøre. Disse har forskjellige behov, og en skole som bare legger vekt på slike ting som tavle og disiplin feks, vil ikke kunne løse problemet. For min del ville jeg ha likt klasser på rundt 10 elever og en lærer, da har du rikelig med tid til elevene og kan følge dem opp skikkelig, slik at du vet hva personen kan godt og hva personen kan utvikle seg på. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 For det første må dagens regjering fjernes. Spesielt SV er med på å ødelegge den fullstendig. Solhjell messer om at det må flere skoletimer til og Jens Stoltenberg bekrefter at de vil bruke enda mer penger på skolen. Flere timer? Det er som å utvanne skolen enda mer, det blir kvantitet fremfor kvalitet. Om noe, så burde man redusere antall timer på skolen fordi elevene blir demotivert og mister fokus når skolen fungerer mer som en lagrinsplass enn som et sted man skal få kunnskap. For økt timeantall er jo ikke for å bedre skolen, det er av hensyn til foreldrene som da kan jobbe mer. I dag er det barn som er over 40 timer uken på skolen, om man tar med SFO-ordningen. Det er absurd. Den forrige regjering fjernet også begrensningen på hvor mange som elever det kunne være pr. lærer noe som har medført at ungene får mindre oppfølging. Kort ned timetallet. Hvorfor? - Det vil frigjøre ressurser. Det vil bli mindre kostbart. - Færre timer vil medføre mindre etterspørsel etter lærere. Det vil da være mulig å ha flere lærere i en klasse og barna kan får bedre oppfølging. - Mer fokuserte elever, de sitter ikke demotivert i tanken på at man må sitte på skolen til klokken 1500-1600. - Foreldre må faktisk være litt med sine barn og følge dem opp. Barna får også annen stimuli i hverdagen enn kun skole. Finland har en langt bedre skole enn oss. De har færre timer og bruker mindre penger på skolen. Ønsker dagens regjering å lære av dem? Nei. Kvalitet foran kvantitet. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 En annen ting, er en time kroppsøving pr. dag. Dagnes unge beveger seg for lite, og ett slikt avbrekk vil gjøre en kjedelig skoledag mer spennende. De unge må få lære allerede i barneskolen at idrett er gøy, slik det beveger seg nå, er det kun for spesiellt interesserte. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Har nå inntrykk av at ungene er i god form jeg. Trener selv et småguttelag i fotball og det er ikke det fysiske som er problemet der. Det er mer konsentrasjonen og disiplinen. Eller rett og slett mangel på sådan. Fysikken blir muligens værre når ungdomstiden nærmer seg, da tv, pc og spillkonsoller tar mer over. Men det illustrerer jo bare poenget med at foreldre må få mulighet til å ha litt bedre kontroll på oppdragelsen. Er jo mer og mer ventet at skole og barnehage skal overta oppdragelse, noe som er og forblir håpløst. På generell basis merkes det godt at ungene er mye mindre med foreldrene (som gir manglende oppfølging), samt at vi er et rikt land (som gjør folk bortskjemt). Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Er helt enig med deg Dotten. Det er ekstrem mangel på disiplin hos elever i dag. Dette er noe som må ordnes hjemme, og strengere disiplin på skolen vil neppe gjøre noe bedre. Men jeg holder på min mening om at man burde spytte in store summer i skolen for å gjøre den ''hypermoderne'', dette vil gjøre skolen mye mer intressant. Og hva med å oppdatere skolefilmer som omhandler rus, mobbing osv? Lage helt nye filmer istedenfor de kjipe filmene fra 80-90 tallet som elever ler mere av enn å ta seriøst. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Er helt enig med deg Dotten. Det er ekstrem mangel på disiplin hos elever i dag. Dette er noe som må ordnes hjemme, og strengere disiplin på skolen vil neppe gjøre noe bedre. Men jeg holder på min mening om at man burde spytte in store summer i skolen for å gjøre den ''hypermoderne'', dette vil gjøre skolen mye mer intressant. Og hva med å oppdatere skolefilmer som omhandler rus, mobbing osv? Lage helt nye filmer istedenfor de kjipe filmene fra 80-90 tallet som elever ler mere av enn å ta seriøst. Vi forsøkte det. Vi hadde et valgfag hos oss som tok med elever fra vgs til 7. og 8. klasse for å snakke om alkohol,tobakk osv. Det var kjempe moro. Beste var forsåvidt å komme til fremføringen av særemnet og bare ha lest på bussen...læreren var veldig fornøyd med presentasjonen. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Så det ble godt motatt? Og elevene skjønte alvoret? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Så det ble godt motatt? Og elevene skjønte alvoret? Mhm, vi hadde nærpolitiet, konflikrådet og skolene i ryggen. Prosjektet startet i østre delen av Akershus og ble faktisk raskt etablert i Bærum (her hvor jeg bor). Erfaringene både for elevene som var med og de som hørte på virket veldig bra. Enkelte foreldreutvalg var veldig glad i oss pga tilbakemeldingene. ps! Vi fikk vite at Clemet hadde sagt "Dersom en kan starte faget i Bærum kan en starte det hvor som helst". Jeg vet enda ikke hva jeg skal legge ned i det, men ja. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Veldig bra insj det der da! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Veldig bra insj det der da! problemet var at det forsvant etter reformen som kom nå. En fikk ikke ha valgfag og en fikk ikke forankret det i reformen, så det døde et par år etter at jeg sluttet. Men jeg tror en del på at de elevene som virkelig satte pris på det også lærte seg en del. For min del lærte jeg å snakke uten manus, og fikk såpass selvtillit at jeg taklet å stå foran hele skolen ved flere anledninger for å snakke. Jeg skulle ønske skolen la opp til indviditet rett og slett, innenfor trygge rammer og oppfølgning, men noe tavlesituasjon vil aldri gi ungen muligheten til å tilpasse seg samfunnet. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Mitt forslag er mer relevant undervisning, mer teknologi, og ikke minst mer oppfølging og færre elever per lærer. I tillegg tror jeg norske elever hadde hatt godt av litt mer disiplin. Skolen er ikke en anarki, der elevene skal styr alt, ei heller ett diktatur der lærerene regjerer. En mellomting, basert på gjensidig respekt bør være ett mål, der elevene i større grad får være med på å planlegge skoledagen, og lærerene får mer respekt og oppmerksomhet fra elevene. Bytt ut KrL-faget med ett fag basert på kultur, menneskeverdighet, folkeskikk og respekt, og lær dette fra førsteklasse, i stedet for at de skal bli demotivert av gamle salmevers. Dette faget kan være både interessant på tvers av kulturer og religioner, samt gi elevene den ballasten de trenger for å fungere resten av skoletiden, samt ute i samfunnet. Er enig med deg alt du sier. Vi trenger mer displin og i tillegg mer sjekking av leksene. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Altså; du kan sjekke lekser til du dør, men det betyr ikke at elevene lærer noe. De som ikke gjør noe mister mest selvfølgelig, men en god del av leksene kan løses sinnsvakt lett eller jukses på, å sjekke dem hjelper lite. Stort sett vil jeg si at lekser i så fall burde testes, feks ved å finne ut om det de har lært kan anvendes i praktiske situasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå