Gå til innhold

Det Norske skolesystem, hva synes du burde gjøres?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gå tilbake til den gamle modellen, tavleundervisning og klasser. Få tilbake litt disiplin.

Det er vel så mye forskjellige modeller ute å gå for tiden at jeg vet vel egentlig ikke hva de holder på med.

Og forøvrig burde førsteklasse være mye mer seriøst enn det er idag.

Lenke til kommentar
Gå tilbake til den gamle modellen, tavleundervisning og klasser. Få tilbake litt disiplin.

Det er vel så mye forskjellige modeller ute å gå for tiden at jeg vet vel egentlig ikke hva de holder på med.

Og forøvrig burde førsteklasse være mye mer seriøst enn det er idag.

Tror dette kommer til å føre til mye frafall i skolen, og det er ikke i Norges fremtidige interesse.

Jeg tror løsningen er mere intressant undervisning.

Lenke til kommentar

Individuell tilrettelegging!

Sånn det er i dag med pensum, så går det utover både de som er foran planen og de som henger etter!

Helt fra rundt 5klasse (kanskje før) bør undervisningen tilrettelegges og man bør "studiepoeng" allerede da

Jo lenger du kommer i ett fag i løpet av ett år, jo flere poeng får du

Disse poengene sparer man opp å bruker når man skal inn på skoler osv

Noe sånt ihvertfall har jeg tro på at kunne fungert (men selvfølgelig så måtte det UTROLIG masse planlegging osv til før noe sånn var realiteten)

Lenke til kommentar

Mer disiplin! Elever på den norske skolen har tatt overhånd med tanke på undervisning og læringsmetoder. Jeg tror mer disiplin utbreder muligens mye av den skolens dårlige resultater. Elever i Norge i dag er for sløve sammenlignet med andre elever i andre land.

Endret av sirkelens ende
Lenke til kommentar

Det er for sent å få disiplin i elevene nå! Går selv i tiende!

Vi hadde en lærer som var 26 år for et par uker siden. Han var humoristisk, artig! Det var DA jeg fulgte med i timen å faktisk lærte noe!!

Disiplin hører til 60-tallet! Det vi trenger nå er "vennskap" !

Lenke til kommentar
Individuell tilrettelegging!

Sånn det er i dag med pensum, så går det utover både de som er foran planen og de som henger etter!

Helt fra rundt 5klasse (kanskje før) bør undervisningen tilrettelegges og man bør "studiepoeng" allerede da

Jo lenger du kommer i ett fag i løpet av ett år, jo flere poeng får du

Disse poengene sparer man opp å bruker når man skal inn på skoler osv

Noe sånt ihvertfall har jeg tro på at kunne fungert (men selvfølgelig så måtte det UTROLIG masse planlegging osv til før noe sånn var realiteten)

Hvor skal man hente ressurser til dette? Det er ikke nok lærere i Norge som det er, og jeg tror kanskje løsningen ville vært å øke lønnen til lærerne.

Lenke til kommentar

Vel, som verdens rikeste land så burde vi ha råd til skikkelige skoler og lærere

Og ja, læreryrket burde ha fått ett løft, hvor moro er det å stå foran en haug med elever å høre på drittslenging dag ut og dag inn for (stort sett) elendig lønn....?

Lenke til kommentar
Vel, som verdens rikeste land så burde vi ha råd til skikkelige skoler og lærere

Og ja, læreryrket burde ha fått ett løft, hvor moro er det å stå foran en haug med elever å høre på drittslenging dag ut og dag inn for (stort sett) elendig lønn....?

Er helt enig. Kanskje på tide å bruke litt av det berømte oljefondet? Det er jo veldig viktig å få velutdannede elever i Norge.

Lenke til kommentar

Er helt enig. Kanskje på tide å bruke litt av det berømte oljefondet? Det er jo veldig viktig å få velutdannede elever i Norge.

Problemet er jo at vi har ikke kompetente lærere vi kan bruke disse pengene på.

Lenke til kommentar
Det er derfor lønningen til lærerne burde gis etter hvor mye de utretter.

Ja, men vi har jo ikke kompetente lærere. At vi har 2 superlærere vi kan kaste penger på gjør ikke mye for nivået generellt.

Men heve lønninger, samt krav for lærerskolen. Kan medføre på sikt at vi får mye mer kompetente lærere. Men da hever vi lønnen for de dårlige nå, i håp om å få ett mye høyere nivå om en del år.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Problemet er jo at vi har ikke kompetente lærere vi kan bruke disse pengene på.

Joda det har vi faktisk, det er bare for få av de. Og av og til oppdager vi ikke hvor flinke de var før vi mistet dem.

Lenke til kommentar

Ja, men vi har jo ikke kompetente lærere. At vi har 2 superlærere vi kan kaste penger på gjør ikke mye for nivået generellt.

Men heve lønninger, samt krav for lærerskolen. Kan medføre på sikt at vi får mye mer kompetente lærere. Men da hever vi lønnen for de dårlige nå, i håp om å få ett mye høyere nivå om en del år.

Et par? Det er faktisk en god del flinke lærere der ute, og jeg tro at med den ordningen hadde flere lærere prøvd mye hardere.

Ikke kan all skyld legges på lærere heller.

Lenke til kommentar

Et par? Det er faktisk en god del flinke lærere der ute, og jeg tro at med den ordningen hadde flere lærere prøvd mye hardere.

Ikke kan all skyld legges på lærere heller.

Selvfølgelig ikke, tåpelig reformpolitikk der politikerne bestemmer fremfor lærerne gjør det vanskelig, både for de som er gode og de som er dårlige.

Lenke til kommentar

Ja. Det verste er kanskje at de fleste lærere går inn i yrket med et smil, men blir totalt demoralisert etter et par år. Noe må gjøres der og.

Derfor tror jeg at en enorm invistering i modernisering av skolen vil gjøre elever mye mer intressert i skolen.

Lenke til kommentar

Mitt forslag er mer relevant undervisning, mer teknologi, og ikke minst mer oppfølging og færre elever per lærer.

I tillegg tror jeg norske elever hadde hatt godt av litt mer disiplin. Skolen er ikke en anarki, der elevene skal styr alt, ei heller ett diktatur der lærerene regjerer. En mellomting, basert på gjensidig respekt bør være ett mål, der elevene i større grad får være med på å planlegge skoledagen, og lærerene får mer respekt og oppmerksomhet fra elevene. Bytt ut KrL-faget med ett fag basert på kultur, menneskeverdighet, folkeskikk og respekt, og lær dette fra førsteklasse, i stedet for at de skal bli demotivert av gamle salmevers. Dette faget kan være både interessant på tvers av kulturer og religioner, samt gi elevene den ballasten de trenger for å fungere resten av skoletiden, samt ute i samfunnet.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar

Som flere har påpekt her mangler det displin, dvs at elevene skal holde kjeft og være rolige når læreren snakker. Var et intervju med noen elever i en eller annen artikkel og svaret fra en jente var blant annet "ja men vi må da kunne snakke".

'Ansvar for egen læring' må også bort. Læreren må sjekke lekser og føre fravær ordentlig. Ingen gjør lekser med mindre du a) liker læreren b) er interessert i faget.

Innfør karakterer fra 1. klasse slik at elevene har noe å forholde seg til (ja det funker). Gikk noen år på en tysk skole i Oslo, da jeg kom til VGS var det reneste barnehage som fører til dårlige studievaner.

Og hvor mange kunnskapsløfter og reformer har vi hatt de siste årene?

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...