Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lukt i underlivet

Gjest Guest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_gjest_*

Hei! Har et spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med, da jeg er litt nysgjerrig.

Er det normalt med lukt fra underlivet, eller skal det egentlig være luktfritt?

Selv føler jeg at det kanskje lukter litt mye til tider, en litt spesiell lukt som egentlig er litt vanskelig å beskrive. Jeg vasker meg vanligvis 1-2 ganger nedentil, og vasker meg da med Dr.Greves Intimvask. Jeg har ingen kløe, og det jeg vil tro er normal utflod. Har lest at bakteriell vaginose kan forårsake dårlig lukt i underlivet, men en fiskelukt, og føler vel ikke akkurat at det lukter fisk... Er det bare jeg som overreagerer, eller har noen noe forslag til hva som i tilfelle kan være galt?

Veldig takknemlig for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vasker du deg 1 - 2 ganger hver dag? Som i, å dusje? Det synes jeg var drøyt, har hørt at det ikke er noe særlig sunt å dusje seg for mye. Uansett, da virker det ikke som det er noe galt ved hygienen din. Men ja, ikke at jeg kan svare noe "vitenskapelig" her, så mener jeg at det er helt normalt med en litt "annerledes" lukt i underlivet, har hatt det siden jeg ble ungdom selv, i alle fall :) Men nå er jeg en gutt da, og regnet med at du er ei jente. Uansett, tror det gjelder begge kjønn, og så lenge du ikke merker noen andre symptomer, vil jeg mene at du er relativ trygg ;)

Hvis du er litt nysgjerrig på hva det "kan" være, så kan du jo sjekke underlivsplager på pasienthåndboka, står masse der underlivsplager, begge kjønn.

Lenke til kommentar

Det vil jo aldri vært luktfritt. Så jeg antar at det varierer etter hvor lenge det er siden man vasket seg, om du blir fort klam, sitter med beina mye krysset (da blir det jo hvertfall "tett" der nede).. Noen har mer utflod enn andre, men den skal jo ikke lukte merkbart da.

Dersom det ikke lukter VONDT ville jeg ikke bekymret meg. Fisk skal det hvertfall ikke lukte. Alle har en lukt. Det er vel mer normalt å ikke lukte noe som helst? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest lkshdfljh

Jeg føler meg veldig plaget av lukt fra underlivet, men har flere ganger fått beskjed av legen at det ikke er noe galt med underlivet mitt....

Så da er det vel bare sånn jeg er, men er kjipt å merke lukten når man er ute blant andre :S

jeg er jente forresten ;)

Lenke til kommentar

Å vaske seg 1-2 ganger daglig i underlivet er ikke bra for bakterifloraen din. Det du gjør er at du skaper en ubalanse ved å bruke såpen og vannet. Du fjerner de bakteriene som er der nede og holder underlivet "friskt" Dette kan f.eks. føre til Bakteriell Vaginose, som ikke lukter spesielt fisk, men mer som salmiakk. Du kan også ha soppinfeksjon som kan komme av samme problemet med at du vasker deg for mye, og kanskje ellers blir fuktig der i løpet av dagen med trening etc.

Uansett, vask deg 1 gang/dag, og det beste er å faktisk ikke bruke såpe, uansett om det er intimsåpe. Bruk vann, det vasker rent det også.

Du kan få tatt bact-prøve hos lege for å undersøke hva det kan være. Kanskje får du en antibiotikakur.

Om ikke, kjøp deg lactal stikkpiller som du bruker i en uke. "gjenoppretter balansen" :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...