Gå til innhold

Trenger å lage en timer til forsterker..


Anbefalte innlegg

Jeg skal "lage" en forsterker med 4 stk monoblokker på 320 watt hver.. dvs monoblokkene har jeg kjøpt fra england.. de kommer uten kasse, men er ferdig bygget ellers.

 

Så når jeg nå skal bygge disse 4 inn i en kasse, kunne jeg tenke meg at en bryter som aktiverte en timer, som slår hvert trinn på i rekkefølge med feks 2 sek mellomrom..

Det første trinnet trenger selvfølgelig ikke noen delay.. så det er snakk om 3 releer som må aktiveres med 2 sec delay..

 

Grunnen til at jeg trenger dette er at de trekker mye strøm i oppstart, så om alle 4 starter sammtidig, flyr sikringene..

 

Så kan noen hjelpe til med en liten tegning der? evt vise meg hvor jeg kan få kjøpt ferdig enheter.. har sjekket Welmann, de har ikke det jeg er ute etter.. (ikke som jeg fant i alle fall).

 

Noen som skjønner mitt behov her ? :)

 

Det er forøvrig disse forsterkerene jeg har: http://www.bkelec.com/Modules/mf300.htm takk til alle dere som vil hjelpe til her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal "lage" en forsterker med 4 stk monoblokker på 320 watt hver.. dvs monoblokkene har jeg kjøpt fra england.. de kommer uten kasse, men er ferdig bygget ellers.

 

Så når jeg nå skal bygge disse 4 inn i en kasse, kunne jeg tenke meg at en bryter som aktiverte en timer, som slår hvert trinn på i rekkefølge med feks 2 sek mellomrom..

Det første trinnet trenger selvfølgelig ikke noen delay.. så det er snakk om 3 releer som må aktiveres med 2 sec delay..

 

Grunnen til at jeg trenger dette er at de trekker mye strøm i oppstart, så om alle 4 starter sammtidig, flyr sikringene..

 

Så kan noen hjelpe til med en liten tegning der? evt vise meg hvor jeg kan få kjøpt ferdig enheter.. har sjekket Welmann, de har ikke det jeg er ute etter.. (ikke som jeg fant i alle fall).

 

Noen som skjønner mitt behov her ? :)

 

Det er forøvrig disse forsterkerene jeg har: http://www.bkelec.com/Modules/mf300.htm takk til alle dere som vil hjelpe til her :)

 

Du kan koble inn et tidsrele i hvert forsterkertrinn og stille disse inn på forskjellige tider. Her er en type som jeg tror ikke er så dyr, men er ikke sikker på hvor stor startstrømmen på forsterkeren er så jeg kan ikke garantere at de kan brukes.

 

http://www.disibeint.com/02-productos/ing/...temps/tca-i.pdf

 

Ellers kan du sjekke telemecanique, merlin gerin, moeller eller hager, alle kjente produsenter av elektromateriell... mulig clas ohlsson eller biltema har noe også...

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg deg å benytte en kurs med 16 Ampere sikring, i tillegg bør du bruke en treg sikring. :)

 

Jeg har en Cayin 252B som yter 2x150Watt i 8 Ohm, den drar også mye startstrøm. Før hadde jeg problem med at sikringen koblet seg ut når jeg slo på forsterkeren. Så skiftet jeg til en treg sikring på kursen som den er tilkoblet, etter det har sikringen aldri koblet seg ut.

 

Du bruker sikkert ikke porselens-sikringer, men jeg kan opplyse om at de tåler høyere startstrøm før sikringen ryker, enn dagens sikringer i f.eks en 16 Ampere kurs.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg deg å benytte en kurs med 16 Ampere sikring, i tillegg bør du bruke en treg sikring. :)

 

Jeg har en Cayin 252B som yter 2x150Watt i 8 Ohm, den drar også mye startstrøm. Før hadde jeg problem med at sikringen koblet seg ut når jeg slo på forsterkeren. Så skiftet jeg til en treg sikring på kursen som den er tilkoblet, etter det har sikringen aldri koblet seg ut.

 

Du bruker sikkert ikke porselens-sikringer, men jeg kan opplyse om at de tåler høyere startstrøm før sikringen ryker, enn dagens sikringer i f.eks en 16 Ampere kurs.

 

Jeg har 16A inn på filmrommet mitt.. men 3 stk 310w mono blokker som slår seg på samtidig blir for mye tror jeg.. i alle fall når varmovnen står på, og i tilleg så har 2 stk monoblokker på 450watt til sub`ne..

(også er det jo litt "tøft" om de slår seg på i rekkefølge liksom he he..) Dette med PLS styring hadde også vært tøft, men er ikke "boksen" litt stor? eller får man dem ganske små nå eller?

Noen som kan anbefale en billig PLS da? (send gjerne en link :) )

 

Hadde først tenkt til å bygge noe utifra timerkretsen 555 på et vero kort eller noe.. men nå vet jeg ikke lenger..

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bruke en (74HC[T])4060 logikk-krets istedet? Med riktig klokking av den kretsen, og ved å bruke utgangene O3 - O5, så skulle du jo få en grei sekvens på oppstartene. Dessuten er det jo mye mer moro å bygge ting selv!

 

Du har rett i at det er morro å bygge ting selv, så.. men hvordan finner jeg noen tegninger på dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...