the_fire Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Min mor skal kjøpe nytt stereoanlegg til stua og har tenkt å bruke maks 5500 kr. Jeg har klart å overtale henne til å kjøpe noe med litt mer kvalitet enn det man får av billig-anlegg på Elkjøp, Europris og lignende. Jeg har sett litt rundt på nettet, men har ikke klart å finne noe som passer i hennes prisklasse. Det hun trenger er en FM-mottaker, CD/DVD-spiller, høytalere og en forsterker. Jeg vet ikke om det er nødvendig med meterhøye høytalere som Dynavoice F6/M65, eller om et par små høytalere montert på veggen vil gi samme effekt. Er en stor stue som skal fylles med lyd, men det skal ikke dundre gjennom veggene. Det vil bli brukt til radio om morgenen og ettermiddagen (1-2 timer), en CD (alle sjangere) eller to om dagen (2 timer), og film/tv på kvelden (4 timer). Ikke fokus på noe spesielt altså. Anlegget vil neppe bli oppgradert med det første. Kanskje om noen år, når mor har fått ny tv ønsker hun surround-anlegg, da kan hun i allefall beholde høytalerene. Den teknologiske utviklingen, slik jeg ser det, forteller meg at det vil lønne seg med å vente med å kjøpe ting man ikke trenger før senere, som bl.a. Blu-ray-spiller og surround-anlegg. Tenker at rundt 1500,- er nok for et par høytalere. Så kan resten gå i det resterende. DVD-spilleren trenger ikke oppskalering til 720p, men det er kanskje ikke dumt. Jeg ønsker tips. Husk at det skal være en komplett pakke. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Yamaha sine Pianocraft-anlegg er veldig bra. Frode Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Så det hun trenger er altså en Stereoreciever (evt. forsterker + radiomottaker), et par greie høyttalere og en DVD-spiller? Som høyttalere kan dere jo se på JBL Northridge E-20, Dali Concept 1 eller Cambridge S30. De har jeg stor tro på at vil spille ganske bra. Som stereoreciever kan kanskje greit med en Denon DRA-F102. Eventuellt Argon AMP3245 + Argon TUN3245. TEAC CR-H225 er også et alternaltiv. Og som DVD-spiller har du stort sett to alternaltiver; nemlig Denon DVD-1740 og Pioneer DV-600AV. Personlig tror jeg at jeg ville satset på JBL høyttalerene, Pioneer DVD-spilleren og Argon forsterkeren + radioen. Dette fordi JBL høyttalerene mest sansynlig er best; de har jo tross alt kosta nesten 50% mer enn de andre. Pioneer slår meg som et mer "luksuriøst" og tryggere/bedre merke en Denon, (ikke at Denon er møkk). Og fordi Argon alternaltivet gir mest krefter (mest sansynlig), og fordi jeg ikke helt liker at det skal være alt for mye i en boks Det vil i så fall komme på ca 5200,- pluss kabler. Alt av kabler kjøper du der du får de billigst, så det dyreste blir en eventuell HDMI kabel. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Takk for svar. Nå vet jeg i alle fall hva jeg skal se etter. Skal lese noen tester og vurdere litt selv. De JBL-høytalerne så veldig interesante ut. Fikk lyst på et par selv, trenger i grunn bare en forsterker i tillegg da. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Hvis du bare trenger forsterker og høyttalere, så finnes det bedre alternaltiver Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Å? Hva tenker du på? Har ikke alt for mye penger å sette til side for et sånt kjøp, så det er i stor grad pris det kommer ann på. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Jeg tenkte for 5500 ... Men det er kanskje til deg det er snakk om? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Til meg ja. Min mor trenger fortsatt en CD/DVD-spiller og en radio. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Hvis du føler for nytt anlegg så bare kom med budsjett og ønske. Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 Vel, jeg kunne tenke meg en stereoforsterker som er så billig som mulig (1500 ca). Høytalere og forsterker bør ikke overstige 3000 kr. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Du har jo Argon forsterkeren som koster 1300. Den vil holde fint til et "minianlegg". Så lenge du ikke forventer deg et superbra resultat, som spiller like klart og høyt som de dyrere modellene, så er det en god kombo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå