Gå til innhold

Fotografering i sort/hvitt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det går an. Med kamera på, Trykk på F-knappen på baksida, og bla deg ned til FinePix Color. Trykk til høgre, og so ned til F-BW.

Kjempe fint. Tusen takk for svar:-)

Ha en fortsatt fin helg.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det en mye bedre løsning å ta bildene i farger for så å konvertere til B/W i Photoshop etterpå. :) Dette fordi du da har mye større muligheter mtp. hvordan fargene blir omgjort til de sorte, hvite og grå tonene. Prøv å ta et bilde i B/W med kameraet, så tar du et bilde av samme motiv i farger og ser hvor mye mer du kan få ut av bildet ved å bruke Image -> Adjustments -> Black and White i Photoshop. Even better, bruk RAW dersom F40fd støtter det. Gjør det? Med raw kan du ta bildene i B/W, noe som er ganske greit siden du da får direkte feedback på bildene. Når du fotograferer B/W ser du ikke lenger etter farger. Du driter ærlig talt i fargene. Det du ser etter er linjer, former og lignende. Da er det selvfølgelig fint å ta bildene i B/W for å få feedbacken. Men prøv å skyte i RAW om du kan, da er det en enkel sak å gjøre bildet om til et fargebilde dersom det skulle passe seg bedre (det er enkelt å gjøre et bilde i JPEG-format til B/W i etterbehandling, pleint umulig å gi det tilbake farger!).

Lykke til!

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke sjans til å handle inn Photoshop med min økonomi. Adobe vil likevel tjene penger på min uautoriserte bruk når jeg etter hvert blir mer etablert og faktisk kan gå til anskaffelse av en lisens. Om jeg starter et firma (ikke realistisk, men man vet aldri) vil det selvsagt være lovlige lisenser.

Om jeg skal behandle bilder vil jeg alltid etterspørre photoshop, også hos en arbeidsgiver. Det betyr at arbeidsgivere jevnt over vil satse på Photoshop og ikke GIMP (selv om GIMP kan gjøre mye det samme), noe som betyr penger i kassa for Adobe.

Ellers er det vel litt 'over the top' å påstå at Adobe satser på å selge Photoshop til privatkunder, det er ingen tvil om at vi snakker om et produkt rettet mot bedrifter.

Men nå er vi ganske så OT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...