DataFMT Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Hei. Jeg jobber med et program i VB .net 2005. En del av programmet skal kunne motta tastetrykk fra tastaturet. Dette er mulig å få til, men jeg har lyktes med bokstavene æ, ø og å. Har prøvd alt mulig selv ascii verdier. Private Sub Form1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown If e.KeyCode = Keys.A Then btnA.Enabled = False behandleBokstav("a") btnA.Enabled = False End If If e.KeyCode = Asc(230) Then btnÆ.Enabled = False behandleBokstav("æ") btnÆ.Enabled = False End If Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 kan du ikke bare bruke e.KeyCode = "æ" da? Btw: jeg vil IKKE anbefale deg å bruke æ, ø eller å i variabelnavn (Jeg ser du har btnÆ). En annen ting er at prefixing av variabler er regnet som ganske "2000"... btnA, btnB... Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 e.KeyCode = "æ" fungerer ikke. Det er da ingen variabler i denne koden? Ved at det ikke er bra programmeringsskikk å lage metoder (sub rutiner) med æ, ø og å i navnet, men det skaper ingen feil her. Om jeg bytter ut tegnene skjer det likevel ikke noe. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Så btnÆ er plutselig ikke noen variabel? Jeg sier ikke at det ikke funker, men jeg sier at det er ikke god programmeringsskikk. Akkurat som prefixing av variabler. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 btnÆ og btnA er to knapper. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Dermed er btnÆ og btnA er variabler. Ikke bruk ÆØÅ i variabelnavn, grunnen er at disse bokstavene ikke vil bli tolket riktig på et system som har en annen codepage, og kanskje ikke en gang vil programmet ditt kompilere. Det er bare en liten uskreven regel: ikke bruk æøå eller andre obskure bokstaver i variabelnavn. Har du debugget og sett hva den sier når du trykker æ da? Velg første linje i KeyDown eventet og trykk F9, deretter starter du programmet. Sjekk hva soms tår i KeyCode. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Nå har jeg endret navnene på knappene (eller variablene om dere vil). Private Sub Form1_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles Me.KeyDown If e.KeyCode = Keys.A Then behandleBokstav("a") btnA.Enabled = False End If If Asc("æ") Then 'e.KeyCode = Asc(230) If btnAE.Enabled = True Then behandleBokstav("æ") btnAE.Enabled = False End If End If If Asc("ø") Then 'e.KeyCode = Asc(230) If btnOE.Enabled = True Then behandleBokstav("ø") btnOE.Enabled = False End If End If Når jeg nå trykker æ eller ø, kjøres begge to. Det synes jeg er veldig merkelig. Asc() tar enten Char eller ASCII som integer. Endret 27. januar 2008 av DataFMT Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 kan du ikke bare bruke e.KeyCode = "æ" da? Btw: jeg vil IKKE anbefale deg å bruke æ, ø eller å i variabelnavn (Jeg ser du har btnÆ). En annen ting er at prefixing av variabler er regnet som ganske "2000"... btnA, btnB... Er det gammeldags å prefixe en variabel?? Hvorfor det? btn er da en glimrende måte å fortelle at dette er en knapp på. Hvordan ville du gjort dette da? btw - Long time no see :-) Har vært skikkelig bissi den siste tiden og vært stort sett hele tiden i sandefjord. Lite trafikk på IRC ser jeg også. Kunn meg der (lol) Ole Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det er regnet som litt "last year" å prefixe variabler, ja. Hehe. Den diskusjonen har vi hatt med Degeim, og fikk han til å slutte Hehe. At det bare er deg på irc kan ha noe med at den har vært nede et par mnd? Hehe Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det er regnet som litt "last year" å prefixe variabler, ja. Hehe. Den diskusjonen har vi hatt med Degeim, og fikk han til å slutte Hehe. At det bare er deg på irc kan ha noe med at den har vært nede et par mnd? Hehe Påkker! Forbanna DusteTelenor!!! De klippet linja mi i desember på grunn av en feil og jeg måtte kjøre alle serverene mine på en annen DSL linje til di fikk fikset dette. Det skulle jo bare ta en måned. I mellomtiden skulle jo DNS peke på en ny IP adresse. Da har aldri dette skjedd! Vell. Den er oppe igjen nå i alle fall. DataFMT: Beklager kuppingen av tråden. Håper du har fått svar på det du lurte på... Ole Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det er regnet som litt "last year" å prefixe variabler, ja. Hehe. Den diskusjonen har vi hatt med Degeim, og fikk han til å slutte Hehe. At det bare er deg på irc kan ha noe med at den har vært nede et par mnd? Hehe Er det ikke morsomt hvordan jeg blir trukket frem som eksempel på alt folk har sluttet med? "Degeim sluttet med VB" "Degeim sluttet med nynorsk-programmering" "Degeim sluttet med prefixing" osv Jeg er en eksemplarisk programmerer. Og forresten så kommer jeg fremdeles ikke inn på IRCen. Er den virkelig oppe? Og til trådstarter: Gjør som GeirGrusom sier; debug med F9. Mvh Degeim Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg får også "No route to host" Det er jo ikke vår feil at du har så mange lyter hahaha Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Jeg får også "No route to host" Det er jo ikke vår feil at du har så mange lyter hahaha Merksnodig. Jeg er på IRC jeg.... Må sjekke litt mer rundt dette...... Ole Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Forbaska dustete! irc.hdsoftware.no peker på rett ip. Dette burde virket utenfra også. Hvis man pinger irc.hdsoftware.no så vil man se at serveren svarer. Aner ikek hvorfor IRC ikke virker. Finner det sikkert ut etter hvert... Ole Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Forbaska dustete!irc.hdsoftware.no peker på rett ip. Dette burde virket utenfra også. Hvis man pinger irc.hdsoftware.no så vil man se at serveren svarer. Aner ikek hvorfor IRC ikke virker. Finner det sikkert ut etter hvert... Ole [15:27] * Connecting to irc.hdsoftware.no (6667) - [15:27] * Unable to connect to server (Connection timed out) - [15:27] * Connect retry #1 195.139.215.226 (6667) - .... Riktig IP? Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 er ut som rett IP for meg ihvertfal. Må sjekke med DNS serveren til Uniweb o det er noe tull der... Ole Lenke til kommentar
j000rn Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Tror du tøyser med oss jeg.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå