Gå til innhold

Ekstern 500gb disk til backpacking

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal snart ut på en halvt-års tur i Asia, og i den sammenheng trenger jeg en ekstern disk som tåler reising og hyppig bruk.

Ideelt skal disken være liten, gumiert, pålitelig (alfa omega), og ta strøm gjennom usb2 koblingen. Ellers er det ikke så viktig om den er stille, ser fin ut osv.

Er det noen som har noen annbefalinger, eller andre tips jeg burde tenke på?

I tilfelle det er interessant så vil disken primært være backup for laptoppen min, og ellers galleri for bilder.

Takk så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg om du har tilgang til internett på turen din, men isåfall kunne jo kanskje nettlagring være et alternativ. Slipper å tenkte på å ta med deg en extern disk, bare laste opp bilder/annet du måtte ville ha backup av til en server etellerannet sted.

Ellers må du nok ha en 3,5" disk for å få 500gig, og disse krever egen strømkontakt, så da må du ha tilgang til strømuttak til disken. Disse er heller ikke like gode på å tåle støt og slikt som 2,5" disken som sitter i laptopen. DA må du isåfall gå ned litt på lagringskapasiteten for å få en disk som tilfredsstiller de andre kravene dine.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg om du har tilgang til internett på turen din, men isåfall kunne jo kanskje nettlagring være et alternativ. Slipper å tenkte på å ta med deg en extern disk, bare laste opp bilder/annet du måtte ville ha backup av til en server etellerannet sted.

Ellers må du nok ha en 3,5" disk for å få 500gig, og disse krever egen strømkontakt, så da må du ha tilgang til strømuttak til disken. Disse er heller ikke like gode på å tåle støt og slikt som 2,5" disken som sitter i laptopen. DA må du isåfall gå ned litt på lagringskapasiteten for å få en disk som tilfredsstiller de andre kravene dine.

Jeg kommer til å ha internett store deler av tiden, men jeg ønsker å ha ekstern disk sånn at jeg kan ta med meg filene hele tiden (har en tredje backup her hjemme, den det er snakk om her er mer til aktiv bruk).

Jeg kan forsåvidt gå ned i kapasitet hvis det som du sier fører til skog og grønne enger. Hva er i så fall å anbefale?

Lenke til kommentar
Brenn CD/DVD-er og send hjem. Det koster lite og gir sikkerhet. Laptopen og disken er veldig utsatt for å bli ødelagt/stjålet.

Jojo, men jeg skal ha en ekstern harddisk :)

Jeg kommer til å bo endel i Beijing, og da trenger jeg eksempelvis en disk til å fyke rundt med til diverse utesteder, kompisser osv. I tillegg er jeg prinsipielt motstander av CD-er, ettersom jeg aldri klarer å holde orden på dem.

Men ellers var det en god tanke, gitt at jeg ikke hadde nevnt det jeg nettopp skreiv :)

Lenke til kommentar

Da endrer jeg anbefaling:

- Når du er på tur, brenn CD'er og send hjem. Husk 2 eksemplar i 2 forskjellige sendinger.

- Når du kommer til Beijing, kjøp en disk der. Da er igrunn det viktigste å få orginal-vare, og utover dette spiller det liten rolle. Sjansen for at disken har daua på veien dit er stor. Når du er ute på backpacking, så blir ikke sekken din behandlet pent. Dersom du ikke skulle mistet den på veien, har den garantert fått såpass mye juling at levetiden er kraftig redusert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...