Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konkret forslag til trådløst nett. 700 meter ikke fri sikt.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg og en kompis har tenkt mye på å sette opp en trådløs forbindelse mellom husene våre og har i den forbindelse snakket med *mange* for å få noen klare svar. Alle sier "jajaja - ikeno' problem... Dere trenger bare kraftige antenner!". "Javel" sier vi og er like kloke! Er der noen her som kan sette opp et forslag til hva vi trenger under følgende forutsetninger (ikke pek til en annen tråd i forumet - det eneste jeg får ut av det er at jeg vet at det går an, men at det ikke gjelder akkurat vår situasjon...):

* 1 kilometer avstand (egentlig 700 meter, men vi tar den opp til 1km for å være sikker)

* Vi bor på en sånn måte at jeg bor på en topp mens kameraten bor nedenfor "kulen" slik:

X*****

*

*

*****Y

(EDIT - denne tegninga ble ikke som den skulle. Se for dere en liten kul som daler ned til flatmark...)

Noen som spesifikt kan peke på hva vi trenger - noe som funker (trenger ikke mer enn 11 Mbps - 22 er evt en bonus).

Med håpefull hilsen,

Tronaldo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen!

Jeg og en kompis har tenkt mye på å sette opp en trådløs forbindelse mellom husene våre og har i den forbindelse snakket med *mange* for å få noen klare svar. Alle sier "jajaja - ikeno' problem... Dere trenger bare kraftige antenner!". "Javel" sier vi og er like kloke! Er der noen her som kan sette opp et forslag til hva vi trenger under følgende forutsetninger (ikke pek til en annen tråd i forumet - det eneste jeg får ut av det er at jeg vet at det går an, men at det ikke gjelder akkurat vår situasjon...):

* 1 kilometer avstand (egentlig 700 meter, men vi tar den opp til 1km for å være sikker)

* Vi bor på en sånn måte at jeg bor på en topp mens kameraten bor nedenfor "kulen" slik:

X*****

*

*

*****Y

(EDIT - denne tegninga ble ikke som den skulle. Se for dere en liten kul som daler ned til flatmark...)

Noen som spesifikt kan peke på hva vi trenger - noe som funker (trenger ikke mer enn 11 Mbps - 22 er evt en bonus).

Med håpefull hilsen,

Tronaldo

Trådløst nett (802.11x) må ha fri sikt for å kunne kunne brukest pga. den høye frekvensen og den lave sendeefekten. Hvor langt unna fri sikt er det? Får du fri sikt f.eks om du går noen meter opp på begge steder?

Du kan også sette opp en mellomstasjon på et sted der det er fri sikt til begge to. Dette koster noe mer, men...

Lenke til kommentar

HEI!

Jeg klarer ikke å forestille meg det du mener ;) MEN, hvis det ikke er store fysiske hinder i veien, f.eks en bakketopp, skal det være mulig.

Da ville jeg satset på slike parabolantenner, beregnet for trådløst, samt et PCI kort i hver PC (Fra Linksys f.eks www.mpx.no)

Antennen kan du se på forsiden til isp.halden.net som er trådløs ISP i samme by ;)

Prisen drar seg mot 2500,- i hver ende, men dette er da 18 dBi retningsrettede yagi-antenner.

Dog er kortet litt svakt, som alle kort er i den prisklassen, men finner du et NIC som fullt ut benytter seg av 100 mW sendeeffekt, har du større sjangs for å lykkes.

Skulle du finne dette, eller noen andre gjør dette, gi meg gjerne beskjed. Foreløpig har jeg kun sett slike kort i prisklasse 2500,- og det synes jeg er litt stivt.

Event. finnes det også forsterkere.. men da går du forbi hva som er lovlig å benytte i Norge.

Lenke til kommentar

Hvis du monteret opp et masterør (rundt stålrør, ca 5cm diameter) som stikker noen meter over hvert hustak vil du kanskje oppnå fri sikt.

Dette koster ikke all verden (1000-2000) og kan sansynligvis skaffes igjennom en lokal parabol sjappe.

PS:

Hvis du skal forsøke å tegne noe på forumet så bruk code kommandoen. (husk [ ] rundt kommando og /code ved kommando slutt)

Eksempel:               Eksempel:                                              Eksempel:

----       ---- --- -   - --    Test ---  -   - -

---------- -                      --------------    

xxxxxxx                xxxxxxxxxxxx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...