Isindil Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Nylig fikk jeg tak i Logitech X-530, men jeg har null peil på hvor og hvordan sorround-lyd skal plasseres. Uheldigvis står PC-en min i en krok i litt merkelig rom (Resultatet av en liten kjellerbod som har blitt utvidet i diverse retninger tre ganger.), noe jeg antar gjør det vanskeligere å finne på en intelligent måte å plassere de. Vedlagt ligger bilder og en SketchUp-fil av kjelleren. Endre Kjeller.jpg til Kjeller.rar og åpne i WinRAR for å få den originale SketchUp-fila. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Hvis du kan basere deg på kun å plassere de i et område av rommet, slik (rødt område): , er det jo en smal sak. Men du ønsker kanskje å bruke hele rommet? Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Nja, det skal egentlig holde med det røde området. Det viktigste er at det høres bra ut når man sitter nært PC-en. Det kan kanskje bli trøblete med ledninger som ikke er lange nok også, men det kommer jo helt an(n?) på. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) "An" Nuvel, da vil jeg tro det er mest hensiktsmessig å sette det opp slik: Ganske logisk, egentlig. EDIT: Om det ikke skulle være forståelig: HF - Fremre høyre høyttaler VF - Fremre venstre høyttaler HB - Bakerste høyre høyttaler VB - Venstre bakre høyttaler S - Senter SUB - sub Merk at dette oppsettet ikke vil gi et optimalt lydbilde for de som er i den andre enden av rommet. Når det gjelder ledninger, så får du gjøre det beste du kan, gjem de bak lister etc.. Endret 26. januar 2008 av garanti Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Hm, har prøvd å gjøre det beste ut av det, og endte opp omtrent slik: Bilde. VF og HF kan ikke spres lengre fra S/Sub pga dør/veggen går ikke lengre, i tillegg til at ledningene er for korte. VB står midt i ei bokhylle, funker ganske bra, bortsett i fra at ledningen til den må gå mer eller mindre i luftlinje for å nå bort. HB står på øvre madrass i ei køyeseng, omtrent 30cm fra veggen til høyre for PC-en, men den skal ikke være problematisk å skru fast uten at den er i veien. Ironisk nok bestemte mamma spontant at det skal ommøbleres i kjelleren (hun er skummelt ommøbleringsinterresert, og ble inspirert av at jeg satt med SketchUp), så sannsynligvis ender PC-en min opp i den andre delen av rommet, noe som forhåpentligvis gjør det enklere å sette opp høyttalere og ikke minst få færre ledning-restriksjoner. Kommer vel til å ommøblere digitalt også, så jeg får satt opp hvordan ting skal stå i SketchUp nok en gang, men det får bli i morgen en gang. Forresten, om jeg kjøper skøter til ledningene, vil det påvirke lydkvaliteten nok til at det er en faktor man bør tenke på? Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) når de bakre høytalerene er så langt borte(i forrhold til hf/vf) bør du stille litt på balance.. svist du kapper ledningene og tvinner på ekstra vil nok dette påvirke kvalitet. jeg ville heller byttet ledninger, om mulig Endret 26. januar 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Isindil Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Balansen har jeg skrudd på, glemte å nevne det. Å bytte ledninger tror jeg ikke blir å lett, ettersom de sitter fast i høttalerene fra før, det er ikke en plugg i begge ender. Tanken var å, om det blir nødvendig, kjøpe ledninger jeg plugger mellom de som kommer ut av hver enkelt høyttaler og subben, altså noe i denne banen. Men, som sagt, i morgen blir det immøblering, så vi får se hvordan sakene endre opp da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå