Gå til innhold

Finnes det "fotograf-modell fellesskap" i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 måneder senere...

Jeg har forøvrig funnet ut at om man har en "modell", i mitt tilfelle et sjarmtroll på snart 3 år, som man viser litt bilder av rundt om hos venner og bekjente etter man har har lekt/øvd seg i "studioet", så sitter faktisk forespørslene om oppdrag relativt løst. Og de forsikrer om at de ikke ser for seg noen vennetjeneste.

 

Så om man benytter Deviants forslag og får ørlite erfaring, og gode resultater - så burde ting løsne litt om litt.

Lenke til kommentar

Med mindre man støter på modeller som lever av dette, så skal det ikke så mye til å imponere befolkningen med bra bilder er iallefall min erfaring. Jobber til daglig med masse folk i alderen 18-65 og har nå rigget ferdig ett provisorisk atelie. Har ingen proff planer kun på hobbybasis, men som det meste jeg har gjort så liker jeg å lære mest mulig og se hva jeg kan få ut av denne hobbyen. Det er flere jenter som har sagt seg interessert i være modeller for å prøve dette, så får se etterhvert hvordan dette går...

 

Uansett så er det interessant med sider hvor andre som har samme hobby kan dele erfaringer, bilder osv.

 

Stobist kan også være en ide, den gjengen vet jeg har hatt flere samlinger hvor jenter har vært modeller.

Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig funnet ut at om man har en "modell", i mitt tilfelle et sjarmtroll på snart 3 år, som man viser litt bilder av rundt om hos venner og bekjente etter man har har lekt/øvd seg i "studioet", så sitter faktisk forespørslene om oppdrag relativt løst. Og de forsikrer om at de ikke ser for seg noen vennetjeneste.

 

Så om man benytter Deviants forslag og får ørlite erfaring, og gode resultater - så burde ting løsne litt om litt.

 

Er neppe bildet av venner og bekjente / deres barn OP vil ta.. =)

 

Ellers sier erfaring meg at du finner de beste / peneste modellen irl. De fleste på slike sider ala talentdb og nordic er litt for mye glam for min del, og litt for lite fashion oO

 

Beste er å spørre noen du treffer irl. De fleste sier ja. Faktisk ingen som har sagt nei til meg enda ihvertfall. Bare vær klar på hvorfor du skal ta bilder, og hva de skal brukes til.

 

Skaff en god TFP kontrakt (har en liggende, og send meg en pm om noen ønsker den tilsendt)

Lenke til kommentar
Skaff en god TFP kontrakt (har en liggende, og send meg en pm om noen ønsker den tilsendt)

 

 

Gisle Hannemyr har laget et kontraktutkast tilpasset norske forhold. Den finner du her:

 

http://dpanswers.com/forms/contract_tfp.html

 

For øvrig er mitt inntrykk at modellene og har-lyst-til-å-bli-modellene er hva man gjør dem til, helt avhengig av hvilket nivå man selv er på og hvor mye tid man er vilig til å investere. Hvorvidt modellen er fryktelig pen er ikke så viktig for min del.

 

Trenger man flinke modeller med erfaring kan det kanskje være like greit å ta kontakt med et byrå.

Lenke til kommentar

Den der kontrakten virker veldig uoversiktlig, og har ikke spesielt mye informasjon om noen av partene. Den har ikke engang kontakt informasjon, noe ihvertfall jeg synes er ganske essensielt i en slik kontrakt. Tilfelle jeg ved en senere annledning vil kontakte modellen, og da jeg faktisk skal sende bildene til modellen, og det er vel også heller få folk som faktisk gir fysiske prints til TFP modeller =)

(og i tilfelle modellen vil ha kontakt med fotografen engang om noen år, så er det fint at fotografen har kontakt info der også)

 

Så kan legge med link til min også. Basert litt løst på devisor fra foraet her sin;

http://cruelphoto.wordpress.com/?s=TFP

Lenke til kommentar

Kontrakten fra Gisle er skrevet av noen med juridisk bakgrunn og for norske/europeiske forhold, noe jeg synes virker litt greit. Den signerte avtalen går rett i arkivet og skal forhåpentligvis aldri hentes frem, dermed har jeg ikke tenkt så mye på om den burde ha kontaktinformasjon.

 

Uoversiktelig har jeg ikke hørt før eller tenkt over, men så skal det sies at modellene ikke pleier å bruke mye tid på å lese igjennom kontrakten.

 

Tror jeg likevel sender en mail til NSFF, og hører om de kan utvikle noe nytt. Det er vel slikt man har organiasjoner til? :)

 

Din kontrakt kan tilsynelatende tolkes slik at modellen kan lage egne papirkopier av bildene, noe som selvsagt ikke er aktuelt. Dessuten er den kun på norsk.

 

Jeg synes ikke dette med bilder på CD er helt det samme som TFP. Aspirerende modeller trenger prints og prints koster penger, ofte ganske mye penger. Det er dette jeg oppfatter som selve betalingen for oppdraget.

 

På min side av bordet er jeg i tvil om jeg ønsker å strø om meg med høyoppløselige filer.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Nei, min kan ikke tolke slik, det står jo helt klart at både;

Modeller må kjøpe papirkopier gjennom fotograf

og

Fotograf har all kopirett til bildene.

Virker ganske klart for meg.

 

Står ikke noe om at modellen mottar høyoppløsligefiler hos meg =)

Står at de mottar bilder på web eller på cd.

Om man ønsker å sette en grense på hvor store / små filer man skal levere, kan man såklart bare legge til det =)

Jeg gir bare i webstrls gjennom ett privat galleri på web feks.

 

Fact is, uansett; at de fleste "aspirerende modeller" ikke aspirerer til å være noe annet enn TFP modeller, evt. mannemagasiner her i norge, og der er det ingen krav om prints. Og vil de ha prints, kan de fint få kjøpe det gjennom fotografen.

 

Selv om det strider litt mot din oppfatning er det slik det funker;

de fleste TFP fotografer leverer bilder digitalt.

 

Ble litt kjapt her nå; men har fotografering nå, så har ikke tid itl å skrive skikkelig, og rette opp feil osv. Kommer tilbake senere :p

Lenke til kommentar

Tja, det finnes sikkert mange ulike praksiser. Her tror jeg de fleste lager papirkopier enten avtalen er med byrå, kursarrangør eller direkte med modellen. Dersom du ikke lager prints må du nesten vurdere om modellen bør få betalt.

 

Jeg synes man god kan kalle det noen annet enn Time For Prints dersom avtalen ikke innebærer prints eller porteføljebilder. Ser at det er en del som snakker om TFCD.

 

Angående kontrakten, så er jeg hverken jurist eller advokat, men..

 

* Modellen kan kjøpe utskrifter gjennom fotografen

* Modellen kan bruke fotografiene som omtalt i digital form eller som utskrift på papir.

 

Regn med at byrået vil lage akkurat så mange papirkoper de har lyst til på vegne av modellen under beskyttelse av retten til eget bilde.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Les tittelen på min kontrakt:

Time for Pictures står det=)

 

Ser ikke noen grunn til at jeg skal betale jenter for å få fotografere de da det ikke er noen kommersielle intresser for noen av partene.

Uansett om de får print eller ikke; og i praksis er de digitale kopiene jeg gir verdt mere enn ett par prints i 20x25 som de henger på jenterommet. Flere får se de digitale bildene.

 

Det innebærer portofølje bilder; men de er digitale; siden de fleste modeller har online porteføljer.

Lenke til kommentar
Les tittelen på min kontrakt:

Time for Pictures står det=)

 

Joda, jeg la merke til det, men når forkortelsen er den samme er vi like langt.

 

Ser ikke noen grunn til at jeg skal betale jenter for å få fotografere de da det ikke er noen kommersielle intresser for noen av partene.

 

Jeg har ikke noen kommersiell interesse overfor barnevakten heller, men hun forlanger likevel betaling gang på gang. Kan ikke skjønne det, hun får jo til og med fri bruk av både TV og trådøst Internett hele kvelden...

 

Uansett om de får print eller ikke; og i praksis er de digitale kopiene jeg gir verdt mere enn ett par prints i 20x25 som de henger på jenterommet. Flere får se de digitale bildene.

 

Det er klart at retten til å bruke digitale filer har en verdi, men en bunke 11x14" koster faktisk en del penger i tillegg til rettighetene. Går du til en av riksfotografene kan du regne med å betale en tusenlapp per kopi.

 

Jeg tror vi får konkludere med at vi lever i litt forskjellige verdener. :)

Lenke til kommentar

Fine sammenligninger =) Elsker da folk deler opp postene slik som det og tar det bit for bit =)

 

Nå vet ikke jeg hvilken verden du lever i; men jeg lever ihvertfall av fotografering, og skal jeg begynne å sende masse prints til alle modellene jeg har inn til personlige prosjekter (1 - 2 stk i uka ca), så tror jeg det blir litt i dyreste laget. Spesielt med tanke på det ofte er modellen som kontakter meg. Ihvertfall på slike nettsteder som nordic / nettby / MM etc.

 

 

Tror jeg er flink nok til at jeg kan gjøre det på mine presmisser, uten at modellen føler h*n har kastet bort sine 1 - 3 timer det faktisk tar å fotografere. Selv om de bare får med lavoppløselige webbilder, så er faktisk det også ett produkt som er verdt mye. De kan brukes fritt på internett etc.(og det er ofte for å ha på div. sosiale nettverk modellene vil ha bilder)

 

Ellers; har du noen hjemmeside e.l, har litt vanskelig for å ta folk på fotoforum helt 100% seriøst før jeg ser noen bilder eller noenting fra de.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...