Gå til innhold

Fujifilm finepix f50fd eller Canon ixus 950 is


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har lest en del om de to kameraene, men jeg greier ikke å bestemme meg. Om en knapp måned reiser jeg til New Zealand, derfor vil jeg ha et godt kamera som tar gode bilder i alle situasjoner. God batterilevetid og god byggekvalitet verdsetter jeg høyt!

Det eneste negative jeg fant med en av de to kameraene var at canon sitt kamera tok bilder som har dårligere bildekvalitet på hjørnene av bildet. Stemmer dette?

 

Takk for alle svar :)

Endret av K-A-N-O-N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke 950IS har dårlig bildekvalitet i hjørnene, men vet at modellene med 28mm vidvinkel er litt uskarpe ut mot kantene (f.eks 850IS, 860IS). 900-modellene har ca. 36mm vidvinkel.

 

F50fd har flere megapiksler enn 950IS, og flere megapiksler betyr dårligere egenskaper i begrenset belysning, men tradisjonelt er Fuji bedre på lysfølsomhet. Om man slår sammen disse to egenskapene, vil jeg tro at disse to kameraene gir ganske lik bildekvalitet. Så da kommer det an på hvilket av kameraene du liker best å bruke. Derfor bør du kjøpe kameraet i en vanlig butikk, så du får prøvd de før kjøp. Det er gull verdt.

Lenke til kommentar

Super 8, her slurver du. F50 har betydelig større bildebrikke enn 950. Selv med vanvittige 12mp har F50 vesentlig mindre pikseltetthet enn 950. Dermed stemmer ikke argumentet "flere megapiklser gir dårligere egenskaper i begrenset belysning" i sammenligningen mellom F50 og 950.

 

Jeg mener at man ikke kan forvente at 950 har like god som eller bedre bildekvalitet enn F50, spesielt ikke når ISO økes. Les sammenligningstesten av 950 og Fujifilm F40(ganske likt F50 mht. bildekvalitet) på dinside.no:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=388644

 

Forskjellen mellom F40 og F50 er røft sagt bedre egenskaper ved høy ISO for F40 og mindre fargefeil(kromatisk aberrasjon), og høyere oppløsning ved lavere ISO for F50.

 

Edit:Korrigert dårlig formulering av fargefeil.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Super 8, her slurver du. F50 har betydelig større bildebrikke enn 950.

Ja, litt slurv her. 960IS har derimot større bildebrikke enn 950IS. Men samme antall megapiksler som F50fd (12).

 

Men i følge flere her inne, kan visst ikke F40fd og F50fd sammenlignes. F50fd har ødelagt det meste av forspranget på lysfølsomhet nettopp på grunn av et overdrevent antall megapiksler. F50fd har heller ikke imponert meg i forhold til F30 og F31fd.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Jeg støtter meg til dpreview sin test av F50 og Eske Rahn sine erfaringer i Akams produktguide når jeg hevder at forskjellen ikke er så stor mellom F40 og F50 når det gjelder bildekvalitet. Skulle gjerne sett en direkte sammenligning av F40 og F50, men har ennå ikke sett det. For min egen del venter jeg på F100 som er ventet ut på våren :D

Lenke til kommentar

Selv kjenner jeg ikke til F50fd fra annet enn tester og omtale. Men mitt F40fd (med 4 MP mindre) leverer iallfall oppsiktsvekkende lite bildestøy på stigende ISO. Både ISO 400 og 800 kan faktisk benyttes, og selv til nød hele 2000. Jeg har skrevet ut noen testbilder i dårlig lampelys inne samt kveldsbilder tatt ute i hhv. ISO 400 og 2000. De på ISO400 er for det normale øye ikke mulig å oppfatte støy på (mørk natt ble nørk natt..), og selv de i ISO2000 må man granske for å finne noe åpenbart sjenerende på. Dette kom vel også både DinSide og ikke minst Digit.no's svært grundige test frem til.

Så langt jeg har lest sliter F50fd med støyen grunnet deres salg av sjela til megapikselfanatikerne.

 

Noen testbilder jeg tok kan sees her (under "Testbilder".

Lenke til kommentar

Godt poeng av Kjersti. Det er imponerende både rekkevidde og spredning. På min ovennevnte side med testbilder er det et tatt på en veranda. Der var det stummende mørkt, og intet utelys da bildet ble tatt. Først imponerte AF-hjelpelampa, som rakk til rekkverket og vel så det (Digit.no's lab-test sier hele 12m), dernest ser vi en svært god spredning av lyset. Jeg sto i døra, og verandaen er ca. 7 m lang.

Lenke til kommentar
Hvis du også kikker på DinSides test av F40fd mot Ixus 950 IS, kan du jo sammenlikne de to før du bestemmer deg. Begge fikk hederlig omtale, men scoret ulikt på forskjellige egenskaper. For meg helte det klart i Fujis retning, etter å ha sett ISO-sammenlikningen, da bildekvalitet kontra ISO var mitt største kriterie for lommekamera.
poenget ditt her er helt klart at f40fd er ett godt kamera, og de som tar bilder og forventer lav støy på høy iso bør uten tvil velge f40fd, dritbra bilder tar den og, hadde valgt den hadde video-snuttene hatt litt bedre kvalitet, for video er en liten viktig faktor hos meg.

 

Skal man bare ta bra bilder velger man uten tvil f40fd.

Skal man ha god blanding så tar man 950IS ;)

Lenke til kommentar

dere som har f40 - er det like treigt som folk sier? Litt avskrekka fra dette kameraet pga unger kan være problem å ta bilde av i "rette øyeblikk". Hvor lang tid tar det fra dere trykker ned utløserknappen til kameraet har fokusert og tatt bildet? er 4sek mellom 2 blitzbilder realistisk også med flere bilder på rad?

 

Takker for svar. :o)

Lenke til kommentar
dere som har f40 - er det like treigt som folk sier? Litt avskrekka fra dette kameraet pga unger kan være problem å ta bilde av i "rette øyeblikk". Hvor lang tid tar det fra dere trykker ned utløserknappen til kameraet har fokusert og tatt bildet? er 4sek mellom 2 blitzbilder realistisk også med flere bilder på rad?

 

Takker for svar. :o)

jeg skal ikke svare på spørsmålet ditt :thumbup:

men jeg skal vise noe som kan komme i handy eller bra og sammenligne med.

http://www.cameras.co.uk/html/shutter-lag-...sort=ShutterLag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...