Gå til innhold

Ajax og søkemotorindeksering - Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilken innvirkning en ajax- basert template har på søkemotorer? Dvs. Klikker man på en link i hovednavigasjonen, vil kun den aktuelle innholdsdelen laste på nytt, og ikke hele nettsiden? I prinsippet vil jo dette mer eller mindre fungere som frames, bortsett fra at selve innholdsdelen blir utilgjengelig for folk.

Men spørsmålet er om man kan gå ut ifra at søkemotorer indekserer innhold som er hentet via javascript? Kult om noen vet svaret svaret på dette, eller har noen linker som omhandler temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes endel artikler om dette faktisk. De fleste går da på ting man ikke burde bruke ajax til.

Navigering er en av disse.

Sannsynligvis må du laste såpass mye nytt på siden at du like gjerne kunne lastet hele siden.

Gjør man ikke dette blir det umulig å bokmerke sider, og tilbakeknappen vil ikke fungere.

Jeg ambefaler deg derfor å ikke bruke ajaxbasert navigering.

Og nei, det blir ikke indeksert.

Lenke til kommentar

Hei, og takker så mye for svar. Var litt kjapp da jeg postet innlegget, for fant ganske kjapt et par artikler om dette via Google. Ser (som Los) sier at det er en måte å kjøre f.eks Er_besoekende_soekemotor(); og la søkemotorer eller brukere uten javascript videre på vanlig vis. Bokmerker vil kunne fungere på samme vis likevel, da man eventuelt benytter $_GET[]- eller $_SESSION[] litt kreativt. Men delen med indeksering vil være umulig ved kun AJAX- baserte løsninger ser jeg ja. Uansett- Takk for svar. :D

Lenke til kommentar
Vil råde deg til å ikke halve siden på nytt med AJAX. Som Steinmann sier skal ikke AJAX brukes til å laste hovedinnholdet på nytt, kun mindre ting. Ting vil antagelig ikke gå så mye raskere at det vil overveie alle ulempene.

I dette tilfellet er det egentlig bare et prøveprosjekt som trenger denne funksjonaliteten, pluss at jeg egentlig kun er delvis involvert. Men tenkte det kunne være greit å forhøre seg litt rundt ting før det eventuelt kjøres. Siden(e) det er snakk om, vil kun endre delvis innhold, men det er jo også en mulighet å kjøre dette via css og serverside generering.

Har sett (som du nevner) at AJAX- funksjonalitet ikke trenger å være det raskeste i alle tilfeller, men trolig vil det være aktuelt å benytte i en eller annen grad til syvende og sist likevel. Dog mest trolig ikke i form av (hoved-) navigering. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...