Gå til innhold

Haltende D50 - henger seg opp - reparere?

Anbefalte innlegg

Mitt kamera ser ut til å ha sett sine bedre dager, noe som for øvrig passer meg ganske dårlig i og med at jeg ikke er laget av penger.

Jeg spør her om noen kanskje har opplevd noe av det samme som meg, og om noen skjønner hvor problemet ligger.

Kameraet har ingen problemer med å ta bilder, autofokus og sånn fungerer helt fint. Problemet ser ut til å være når bildene skal skrives til minnekort (jeg bruker litt forskjellige, men ingen av god kvalitet). Da stopper kameraet gjerne helt opp, den grønne lampa/lyset som skrus på når minnekortet "er i aktivitet" står da bare å lyser. Det går ikke an å skru kameraet av uten å ta ut batteriet, og det slutter heller ikke lyse av seg selv. Kameraet henger seg rett og slett opp ...

Andre problemer dukker opp når kameraet ikke klarer å få kontakt med minnekortet i det hele tatt, noen ganger ikke når kameraet er avslått (det pleier å stå hvor mange bilder det er igjen, men her blir det bare blankt i den ruta, det står heller ikke -e- som når minnekortet ikke står i i det hele tatt). Noen ganger må man sette i både minnekort og batteri flere ganger for å i det hele tatt kunne ta bilder, og da funker det kanksje å ta ti-tolv bilder i strekk før det samme skjer igjen. (Andre ganger bare ett bilde).

Kameraet er altså ikke dødt, men temmelig ubrukelig til mitt bruk.

Jeg lurer egentlig mest på om det kanskje er batteriet som er defekt (for det hadde jo vært veldig enkelt å bytte!), eller om det er minnekortet (nye er på vei, så det er en enkelt sak) eller om problemet ligger i selve kamerahuset (noe jeg mistenker).

Er det håp for at dette i så fall går an å reparere, uten å blakke seg helt?

(Det skal også sies at kameraet har tatt minst 25.000 eksponeringer, så det er å definere som godt brukt).

Endret av pirathund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte det hos El-kjøp, akkurat det var kanskje en tabbe (etter hva jeg har hørt om el-kjøps kundebehandling i visse tilfeller). Men om det ikke er batteriet eller minnekortet som skaper problemet må det jo gå an å reklamere? Og om det så ikke gjør det, men koster 1500 kroner å reparere - da gidder jeg ikke altså.

Har aldri hatt problemer med batteriet, for så vidt. Det funker helt fint (når kameraet ikke henger seg opp), kan ta minst 500 bilder pr ladning og det lades helt som det skal alltid. Men det kan jo være at det har begynt å fuske.

Lenke til kommentar

Elkjøp er rotten tvers gjennom.

Ødela Ipoden, og fikk beskjed hos de at jeg selv måtte ta kontakt med forsikringselskaoet de brukte. Jeg hadde bare betalt for forsikring i butikken, ikke noe jeg selv hadde ordnet.

Tok meg 1 mnd før jeg fikk en ny en, og du kommer nok til å måtte vente lengre.

Klarer du deg i 1 mnd uten kamera?

Lenke til kommentar

Ehm, nei. Det er det jeg ikke gjør.

Og jeg har ikke forsikring heller, og jeg har mine tvil om de synes det der er noe som dekkes av garantien. (Det bør det gjøre, da 25.000 eksponeringer ikke er overdreven stor bruk på noen måte). Æsj. Blir så oppgitt, det tar kanskje et halvt år til jeg får råd til et nytt et. Det skulle ikke forundre meg om det tok nesten like lang tid å få reparert det her, egentlig.

Men jeg fatter ikke hvor problemet ligger heller. Er bare ikke så sikker på om elkjøp klarer å finne det ut heller. Hmm. Kjipt dette her.

Lenke til kommentar

1. Har du forsøkt å skifte til et annet minnekort? F.eks. annen merke?

2. Hvordan formaterer du minnekortet - i selve kameraet eller via kortlese o.l? Minnekortet bør formateres i kameraet, har hørt flere som har hatt problemer med minnekort formatert utenfor kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg har byttet mellom ulike minnekort, ja. Men problemet ser ut til å være det samme uansett. Det fungerer imidlertid mye bedre i godt lys med lav ISO, enn i dårlig lys. Skal sies at det også kan være tilfeldig også, det vet jeg ikke.

Vanligvis formaterer jeg minnekortet via pcen, men et par ganger i måneden også i kameraet. Det blir litt av begge deler. Det virker mest som om kameraet har problemer med å både lese av og skrive til minnekortet - så det kan hende jeg har tre udugelige minnekort, egentlig. Får et nytt i posten i morgen eller på tirsdag, så i så måte kan jo det løses lett.

Mr. Olsen: Jeg har hatt kameraet i to år, og først nå har det begynt å fuske. Er det sjanse for at elkjøp ikke gir meg skylda? Jeg mistet kameraet i bakken en gang for lenge siden, men det har oppført seg helt fint frem til nå. Så det kan jo selvfølgelig være noe galt der, men burde det ikke blitt dårlig litt fortere, på en måte?

Lenke til kommentar
Mr. Olsen: Jeg har hatt kameraet i to år, og først nå har det begynt å fuske. Er det sjanse for at elkjøp ikke gir meg skylda?
Selvfølgelig, men det må de også bevise. Det er feil som inntrer etter noen år - deler som er dårligere enn de skulle være f.eks, som gjør at de bare holder i to år i stedet for fem. Da går det på reklamasjonsretten.
Lenke til kommentar

Kingston og Twinmos. Men jeg har jo brukt nøyaktig de samme minnekortene lenge før, så jeg forstår ikke helt at det kan være problemet. Jeg sier ikke at man ikke for problemer med Twinmoskort, men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle få kameraet til å henge seg opp, på en måte.

Før sandisk ultrakort snart, da. Min drøm er jo selvfølgelig at det skal hjelpe, men hva veit jeg.

Jeg som uvitende ganske forvirret akkurat nå. Innimellom har jeg et kamera som er totalt ubrukelig, mens andre ganger oppfører det seg rett og slett bedre.

Forresten: noen ganger så har det bare kommet opp helt sorte bilder med ulike prikker i seg, røde, grønne og blå, tror jeg. Helt svart bakgrunn og små prikker på skjermen. Noen som har vært borti det før?

Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over det. Nå stammer mine minnekort fra tiden da 1 gb kosta 600-700 kroner eller noe, da. Tror ikke jeg visste om sandisk en gang. Har bare ikke giddet å bytte fordi jeg aldri har hatt noen problemer (før nå, og det kan jo likegjerne skylles feil i kameraet). Bare sånn for ordens skyld. Forresten er jeg veldig glad i at minnekort ikke koster "noe som helst" om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...