Gå til innhold

Ødelagt Kontakt Ekstern Harddisk

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har litt problemer med min eksterne harddisk.

Det har seg sånn at koblingen fra den eksterne harddisken til kabelen som skal kobles inn i USB'en på dataen. Noen av pinnene på koblingen som fysisk er på den eksterne harddisken har brukket. Lurte derfor på om noen veit hvor jeg får tak i en slik å bytte med.

den heter: Seagate FreeAgent 500GB USB2.0

Hvis noen veit hva koblingen heter, eller veit hvor jeg kan få kjøpt en ny så ville det vært stor hjelp. Lurte også på hvis dette ikke er mulig å gjennomføre, om det er en vanlig IDE-kabel kobling på selve harddisken inni coveret, slik at jeg bare kan ta den ut og koble til som vanlig harddisk inni dataen.

takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er vel sata inne i kassen eller ide ja (tror mest på sata pga 500gb) Er det usbkabelen som er ødelagt så får du en slik hos clas ohlson f.eks.

Takk for raskt svar, nei er ikke selve kabelen som er ødelagt, men der jeg plugger usb kabelen inn. Kontakten, på den eksterne harddisken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
den får du nok ikke skiftet så da må du nok åpne boksen forsiktig slik at du får ut harddisken. Den skal kunne plugges i pcn via sata/ide som du er inne på

Da var jeg her igjen. har nå kobla ut hele harddisken fra boksen (ekstern) og sitter nå med en S-Ata Ledning og strømtilførsel. Kobler til alt og håper at det skal skje noe, men det funker ikke. Har lasta ned drivere og gjort alt mulig for å teste.

Hovedkortet er KT880 VIA. og det har vært vanskelig å finne drivere, lurte på om det kanskje er noe jeg har missa?

Er det noen instillinger jeg må gjøre for at det skal funke?

I Device Manager står det: VIA SATA RAID CONTROLLER med et utropstegn, får ikke til å finne driver til dette. Hovedkortet er en reklamasjonsjobb og jeg fikk ikke med drivercd, finner ikke det som trengs på nettet heller.

Hva er det jeg har gjort galt for at dette ikke skal funke^^

All hjelp mottas med takk :)

Lenke til kommentar

http://www.hardware.no/artikler/via-proble..._3_gbit_s/17848

Har lest litt, og sett at jeg har dette. men har ingen jumperer til overs, går det evt ann å bare koble de to pin-ene sammen med en liten bit metall? :p har mye rart i verktøyskrinet? vil det funke på samme måte? (snakker altså om jumpere på HDD for å justere ned til 1.5gb/s) isteden for 3gb/s. da jeg regner med at dette vil funke?

Lenke til kommentar

Vel siden ingen svarer, så kan jeg jo like godt si ifra at jeg fiksa det:P

noe så jerry-rigged som dette må man lete lenge etter, lodda fest to Pins på selve harddisken for å sette ned farta, men det funka som fett det :) ser ikke så bra ut, men men.

Sorry for spamming av forumet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...