dabooo Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Jeg en kar på 24 år som drar snart over 140kg er rundt 190cm høy og for de som kan basis matmatikk så skjønner dere fort at jeg ikke er "tynn" Problemet mitt er at jeg leser mye rundt omkring om dietter og mye fint man kan spise, men jeg er ikke akkurat så veldig oppfinnsom da det kommer til mat. Jeg tror selv at problemet ligger i hvor ofte jeg spiser og hva jeg spiser. Eksempel: Står opp 10.00 spiser første måltil kansje 10.30 - 3xbrødskive med kokt skinke og agurk f.eks Neste måltid noe rundt 18-1900 - middag kan være mye rart taco, pannekaker, pasta, pølser, gryteretter osv (ikke de værste i gjengen men sikkert ikke de beste heller) Spiser meg aldri mett. Merker så si aldri noen sultfølelse i det heletatt, fordet om jeg ikke spiser på en hel dag. (noe som forekommer) Men i følge legen min kan det ha noe med sykdommen jeg har og gjøre(kronisk irritabel colon syndrome) Hele greia her er at jeg har ingen problemer med og kutte ut ting helt, spiser ALDRI godteri potetgull osv. Drikker meget skjelden brus og andre fyfy drikker. drikker for det meste vann, melk, light saft eller iste (i den rekkefølgen) Vekta mi har ikke rørt seg siste året men tenkte det er vel på tide og gjøre noe med den snart, er jo ikke helt bra for kroppen med slik overvekt. Om noen gidder og gi en link, eller faktisk ta tiden til og lage et helt oppsett på hva en person på min størrelse kan spise (til punkt og prikke) hadde jeg satt meget stor pris på det Noen vil garantert komentere at jeg ikke gidder gjøre dette selv, men jeg har faktisk lest en god del rundt omkring men ikke funnet noe som er konkret nok. Nesten alle sider jeg har skjekket har en liste man kan velge flere ting og spise fra i løpet av en uke, en person som meg trenger en liste per dag. Er anneledes for folk som har sluntret unna såpass lenge som jeg har gjort. Lenke til kommentar
synsing Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Du sier du har kronisk irritabel colon syndrom. Har legen tipset deg om et gluten- og melkefritt kosthold? Et raskt søk på gåggel ga eks. denne linken som har endel info: http://www.ei-resource.org/treatment-optio...sein-free-diet/ Et søk på irritable bowel + gluten casein gir mange resultater. Dette kan muligens hjelpe veldig mye... Det er hvertfall verdt et forsøk vil jeg si. Og ganske lett. Kjøp glutenfritt brød eller kutt ut brød helt, og drikk mindre/kutt ut melk, evt. drikk små mengder syrnet melk i stedet. Du kan jo også prøve å fordele måltidene jevnt hvis du tror det vil hjelpe. Eksempel på en dag kan være Frokost: Omelett med et par egg, salat, ei skive glutenfritt brød. Vann eller fruktjuice å drikke Lunsj: Frukt, brødskive. Middag: Prøv å luke unna så mye ferdigmat som mulig. Det gjelder også suppeposer osv, som er fulle av salt og dritt. Poteter er glutenfrie. Ris er heller ikke så verst. Kylling, fisk, kjøtt, salat... Så naturlig som mulig! Du sier du spiser pasta og pannekaker. Pannekaker er full av hvetemel og melk, altså gluten og kasein. Pasta derimot kan du kjøpe glutenfritt. I det hele tatt velg mat som er så lite behandlet som mulig, det er alltid det beste uansett. Gluten- og melkefritt kosthold kan som sagt faktisk også hjelpe. Endret 26. januar 2008 av firstperson Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg tror jeg hadde prøvd å begrense karbohydratene da du kan lett bruke ditt eget fett kontra mat du spiser for energikilde (logisk?) Et eksempel på dagsoppsett: Frokost: Omelett med 2 egg og 2 skiver bacon Lunsj: 3 skiver soyaproteinbrød med kokt skinke, kalkun etc. Middag: Koteletter med grønnsaker Det generelle problemet folk har, er at de ønsker å gjøre dette så lett som mulig. Faktum er at du må bruke tid på å lage maten, tenke på hva du spiser og endre livsstilen helt. Det er dette folk har problemer med, ikke å nødvendigvis å slanke seg Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Ideelt sett bør du begynne å bevege deg mer. Med det kostholdet der (ikke spiser i løpet av 7-8 timer er jo nesten utstulting) skjønner jeg ikke hvordan du kan ha holdt deg på samme vekt i et år, men jeg tror det ligger i for lav fysisk aktivitet kanskje? Lenke til kommentar
dabooo Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 jeg er ikke mest aktiv nei, sant nok det hva med og bruke en protein shake som et "mellom måltid" kan det hjelpe på stabilisering av forbrenninga? noen år tilbake var jeg "sykkelnarkoman" og hadde sinnsyke inntak av mat, la ikke på meg et gram, nå kan jeg spise ekstremt lite over lange persioder og kan faktisk gå opp i vekt. Fastlegen min mener jeg har ødelagt forbrenninga mi helt og at jeg må spise mye mer over en lang periode så kroppen bygger den opp selv. men problemet er at jeg merker ikkenoe sult og det fører somregel til at jeg ikke spiser Lenke til kommentar
QBab Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) For å få opp forbrenningen; begynn å tren. For å gå ned i vekt; forbrenn flere kalorier enn du spiser. For more info visit: www.iform.no Meget logisk innlegg av full Qbab. Edit: Liten notis, viss du spiser lite vil kroppen "spare" på fettlagrene dine for å beskytte deg, med andre ord fettet forblir og du fortsetter å være overvektig. Endret 2. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Så man kan kanskje si; spis oftere, men sunt? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det enkle er å spise ofte, lite, sunt og trene regelmessig. Det er SÅ enklere sagt enn gjort. (Sier jeg som sitter å drikker proteinshaken til pappa fordi jeg ikke fant sjokolademelken) Hahahahahah Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Så man kan kanskje si; spis oftere, men sunt?Oftere spiller omtrent ingen rolle. Det er mengden mat som har absolutt størst innflytelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Zethyr: Ekstremt høyt eller lavt (spesielt lavt) kaloriinntak over tid vil påvirke forbrenningen. Men så lenge du får i deg x kalorier på rundt 48 timer så er det bare mengden som betyr noe ja. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg ville heller ha beskymret meg over glykoseinntak fremfor kalorier. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Så man kan kanskje si; spis oftere, men sunt? Har man "Null" bevegelse i hverdagen så vil det ikke hjelpe for mye å legge om kostholdet, fysisk aktivitet er nøkkelen til det meste. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Ueland: Feil. Du kan gå ned i vekt uten fysisk aktivitet også, men da må du spise rimelig lite. Hjelper ikke å spise sundt heller, hvis målet bare er å gå ned i vekt. Det eneste som hjelper da er å forbrenne flere kalorier enn du får i deg. Du kan altså enten forbrenne mer, eller innta mindre. Det enkleste er en kombinasjon Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 ...eller man kan rett og slett legge om kostholdet slik at man bruker sitt eget fett for energi (kostholdsintrodusert ketosediett) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 ...eller man kan rett og slett legge om kostholdet slik at man bruker sitt eget fett for energi (kostholdsintrodusert ketosediett) For det første, det heter kostholdsINDUSERT, ikke introdusert. For det andre, det avhenger fortsatt av å innta færre kcal enn man bruker. Spiser du 4000kcal, men BARE fett og proteiner, så går du garantert ikke ned i vekt om ditt kaloribehov er på 3000kcal. Et nullkarbkosthold kan øke kaloribehovet litt, og det kan senke kcalinntaket (psykologisk effekt, metthetsfølelse), men du må fortsatt spise mindre enn du bruker. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 For å gå ned i vekt er det viktig å få stabil blodsukker, dette gjør en ved å spise 5-6 måltider daglig, dette gjør at forbrenningen hele tiden "står på". Jeg har selv funnet ut at små måltider med ca 2.5 timers mellomrom fungerer flott. Drikk mye vann, kroppen trenger 3 liter vann daglig for å fungere, mye av dette får du gjennom kosten, men det er anbefalt å drikke 2-3 liter vann utenom kosten for å rense systemet. Drikker du mye vann vil hjertet arbeide lettere, du vil fortere komme deg igjen etter trening og du vil merke dette ellers på humør og helse. Ps. må du på do flere ganger i timen drikker du for mye for for Prøv å fordele disse literne utover dagen og slutt minst 2 timer før du legger deg med mindre du liker dobesøk på natten Trene bør du gjøre daglig, trenger ikke være stryketrening daglig, du kan begynne å gå istedenfor å kjøre til butikk, gå i trapper istedenfor å bruke heis og andre daglige ting. Når du først trener styrke er det ikke lurt å ta alt for hardt i, tren til du blir svett og bytt apparat ofte for å få variasjon, dette gjør at du unngår å bli helt utslitt og det er faktisk bevist at denne treningen (Pace) gir best effekt ved slanking. Under trening bør du drikke mye vann for å erstatte det du taper under trening. Som over vil dette føre til at restitusjonsfasen går fortere og du blir kjapt i form igjen for ny økt Du får ha lykke til med dietten din og husk spis ofte, spis sunt, spis lite pr. måltid. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Meendel: Det du sier er bare tull. prøv å komme med seriøse kilder på at det å spise 5-6 måltider daglig er bedre for å gå ned i vekt. Å spise ofte og spise lite per måltid har ingen fysiologisk effekt på slankingen. Kanskje en psykisk, men det er individuelt. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Gonjomann se på denne siden blandt annet: http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=39 I denne artikkelen forklares det at det å spise ofte hjelper på forbrenningen og hjelper holde blodsukkeret på et stabilt nivå som igjen fører til bra forbrenning (og noe som er bra for diabetikere). Det er faktisk ikke lurt å spise for lite og få ganger, dette vil føre til at kroppen går i en sparemodus som gjør at en legger på seg og forbrenningen går ad undas. Spiser en ofte og reduserer kalori inntaket og erstatter dette med proteiner og vitaminer/mineraler vil en fort merke vektreduksjon, denne formen for slanking krever at en trener i tillegg. Treningen kan bestå av spaserturer (minst 30 mins turer), pace og annet lett trening. Får en bevegt mest mulig muskler pr treningsøkt desto bedre. Vil gjerne se en seriøs artikkel på det motsatte, noe som forklarer at det å kutte ut måltider faktisk kan hjelpe på slanking. Endret 6. april 2008 av Meendel Lenke til kommentar
d0ffen_k Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 spis 2 skiver eller små moltider hver 3. time...det er veldig bra måte å slanke seg på...det holder akkurat som "ved" i forbrenningen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 myten om måltidsfrekvens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå