Gå til innhold

Q6600,høy vcore men lav temp.Farlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om det er greit og kjøre Q6600 med Vcore på 1,6 så lenge cpu holder seg på rundt 40 grader under load!

Kan det være farlig og kjøre med høy vcore selv om temp er lav?

For å si det sånn; du kjører ikke Q6600 på høy frekvens med spenning på 1,6 V og likevel får 40 c under load... Den må du lenger nord med!

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er greit og kjøre Q6600 med Vcore på 1,6 så lenge cpu holder seg på rundt 40 grader under load!

Kan det være farlig og kjøre med høy vcore selv om temp er lav?

For å si det sånn; du kjører ikke Q6600 på høy frekvens med spenning på 1,6 V og likevel får 40 c under load... Den må du lenger nord med!

Vel rett etter load og jeg restarter viser bios 43 grader på cpu,og kjører jeg 3dmark og kjenner på blokkene i vann kjølinga mi så er de garantert ikke mer enn 40 grader!Men du som vet det kan jo fortelle meg hvordan jeg skal måle temp på en annen måte,og ikke kom og si everest og sånn piss det stoler jeg ikke på.

Mitt 8800GT kjører på 720,1000,1770 og ligger på 38 grader under load viser riva tuner!Det er vel for lavt for deg det og.

Skal sies at jeg ikke har kjørt OCCT da,men prime 95 over natta og 3dmark.Tempen stiger nok mer hvis jeg hadde kjørt OCCT en halvtime.

Endret av dor123
Lenke til kommentar

Du restarter og sjekker i bios, men stoler ikke på noen avlesningsprogrammer i windows? HA, jeg foreslår at du kjører 1,7 V eller gjerne mer gjennom CPUen, da dette vil fortest mulig ende livet til denne stakkars CPUen.

Jeg blir overrasket om du er en dag over 9 år (uten å hetse deg mer)

Lenke til kommentar
Du restarter og sjekker i bios, men stoler ikke på noen avlesningsprogrammer i windows? HA, jeg foreslår at du kjører 1,7 V eller gjerne mer gjennom CPUen, da dette vil fortest mulig ende livet til denne stakkars CPUen.

Jeg blir overrasket om du er en dag over 9 år (uten å hetse deg mer)

Sånn som du skriver så er det vel heller du som er drittungen her,kan ikke du heller prøve og sette den til 1,7 a,så kanskje jeg slipper og se deg her!Stikk heller og lek med skole kameratene dine i 9a du gutten min.Jeg kunne ha vært faren din,men Rune Rudberg var før meg der gitt.

Lenke til kommentar

morsomt :)

Ja, salabra var kanskje litt hard, men det han sier er sant. Ikke sjans i helvette at din Q6600 er 40 grader under load på 1.6 Jeg har veldig god vannkjøling (noe av det beste man kan få tak i av normal vannkjøling) og med 1.35 volt så ligger jeg på 45-50 grader load.

Du kan heller ikke lese av load-temps i BIOS etter du er ferdig å teste.... Kjør prim95 med small FFTs og sjekk temperaturen med CoreTemp MENS du kjører Prime95. temperaturen på kjernene i CPUen kan falle over 20 grader i løpet av noen sekunder.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en del AMD CPUer opp gjennom, og en av dem kjørte jeg på 1,7v på luft på 45c load. Det var en Opty 180 på 3,1ghz, og drar plent med strøm. Hvis alt annet enn logikk tilsier at den q6600'en er kald som f så får vi godta at den er kald og akseptere at logikk ikke alltid stemmer med sannheten. Så får jeg melde meg inn i 9-åringklubben som sablabra grunnla i samme slengen, I guess...

Men det skader nok CPUen over tid, det er nemlig noe som heter elektronmigrasjon - skal ikke gå inn på det her, men det er en "bivirkning" som kverker chipper etter hvert.

Og du bør lese av kjernetempene via core temp MENS du tester, slik at du får sett maks temp.

Lenke til kommentar

Enig bruce :)

Det er nettop pga. elektromigrasjon jeg ikke vil kjøre f.eks. 1.6 volt gjennom CPU over tid, for uansett frekvens og temperatur, så VIL det skade CPUen.

Og så måtte jeg jo selvsagt klage på at trådstarter ikke måler temps under last, men etter last :) Som blir helt feil..

Lenke til kommentar

Ja skal legge meg flat med den 40 grader tingen hehe!Ligger fint over 55-60 grader med core temp :) Ja,har lest om elektromigrasjon og at den skader over tid,og fortere jo høyere temp!

Men er ingen som kan si et tids perspektiv her,regner ikke med noe konkret svar men er det nærmere et år enn en måned før den tar kvelden?

Lenke til kommentar

En CPU på stock volt varer i GODT over 10 år, hvertfall minnes jeg fortsatt 286'n til fattern som ble pensjonert for 3-4 år siden. Den funka til siste slutt, og kanskje enda.

Lurer på om jeg kan teste superpi på den en gang, bare for å være mer ekstrem enn harkonnen sin 486-run :p

Men anyway, tror den varer lenge på 1,6v. Over 1,65 kan det vel bli en sjans for at den ryker etter hvert. Men alt dette er jo basert på sannsynligheter, så det KAN jo være den ryker i morgen - eller om 5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...