Gå til innhold

Hvilken skjerm (19 tommer) er best for maks 2000 kr?

HoZZy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen av de er "bra" nok til at jeg ville anbefalt dem. For 3-4000kr er det imidlertid mange gode skjermer, f.eks Viewsonic P95F, Sony G4xx osv.

Den myten trodde jeg også på tidligere. Denne oppfatningen har kostet meg mange tusen bortkastede kroner.

Jeg har god erfaring med Samtron 95P+, som er erstattet av 96P. Denne får du helt ned mot 1600 kr. Drister du deg til å spytte inn et par hundrelapper mer enn prisgrensen du oppga, får du en Samsung 957p (hvis noen får den på lager snart). Denne skjermen har jeg ikke personlig erfaring med, men vurderer å kjøpe den. Samtron er jo produsert av Samsung, og det er derfor håp om at bildekvaliteten kan være like god eller bedre i Samsung-skjermen, i tillegg til at den har to innganger (D-SUB og BNC), noe som er viktig for meg. Forgjengeren 950p fikk stort sett bare skryt i tester, samt at de aller fleste brukererfaringer med skjermen ser ut til å være veldig positive.

Det aller beste er naturligvis å se skjermene med egne øyne før du kjøper, og har du muligheten til det, vil jeg anbefale det på det sterkeste. Men selv synes jeg det er vanskelig å finne butikker med stort utvalg av utstilte skjermer.

Lenke til kommentar

For all del, styr unna den Hyundai skjermen! Utrolig udigg å ha en flat glassplate som skal "rette opp" bildet slik at det blir flatt. Det at selve bildet er langt fra glasset gjør ikke saken bedre. Geometrien på skjermen er forferdelig og bildet ser utvaska ut.

Samtron skjermen er ikke noe fantastisk den heller (ville nå valgt f.eks Samsung 959NF, men den koster 1500kr mer enn budsjettet tilsier også), men den prøver hvertfall ikke å være noe den absolutt ikke er.

EDIT:: Se forøvrig denne testen og merk spesielt dette bildet

Lenke til kommentar
Nå er kanskje ikke jeg den aller mest krevende på valg av skjermer, men jeg har Samsung Syncmaster 957p 19", og jeg synes at den er knallgod. Kjøpte den på PsData for 3 måneder siden, og da kostet den rundt 2300kr. tror jeg.

Hvilken oppløsning kjører du på den?

Lenke til kommentar

Da jeg for 1,5 år siden kjøpte Samtron 96P var vel det den billigste 19"-en. Kosta vel 2600 penger.

Funka greit for meg.. men den laget pipelyder i standbymodus. Ellers var det noen rare "feltlinjer" under oppstart og litt i Windows også (nei, det skyldtes ikke høyttalerne)

Fikk i hvert fall Samsung 957p i erstatning. Den hadde på det tidspunktet en verdi på 500 kroner mer en Samtronen. Den lager også litt pipelyder i standbymodus, men ellers funker den greit.

Men så har jeg aldri prøvd skjermer til 4-5000, så jeg kan ikke si om det ville vært så mye bedre..

PS. Jeg kjører 1280x1024@85Hz på min Samsung 957p

Kan dra den opp til 2048x1536, men det kan umulig være noen vits.. :roll:

Lenke til kommentar

Sitter på en Tanberg 19" og disse er meget bra. Jeg har hatt både Eizo og Samsung, begge to har høyere pris for samme ytelse.

Jeg ville ikke sett meg blind på merke, men helder på spec. Skjermen bør klare 1600x1200 85Mhz.

Oppfatelsen av en god skjerm er individuelt, gå til butikken å prøv skjermen før du kjøper den.

Hilsen

Fjortis for over fjorten år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...