pinnsvin Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Heisann, Jeg lurer veldig på hvilken medisin man idag gir for reumatisme, og da spesielt leddgikt? Som barn fikk jeg bare sterke smertestillende (som jeg fortsatt tar.) Har dette forandret seg noe? Takk for svar Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Hei. Revmatiskmedisiner er kjent under 3 katagorier: 1. DMARDS (DISEASE MODIFYING ANTI RHEUMATIC DRUG) Det finnes 2 subkatagorier for DMARDS: 1. Cellegift: methotrexate, Azathioprine, sulfasalazine, gull, cyclosporine 2. Immunoglobulin analog/Anti Alpha-TNF: Inliximab og Etanercept 2. Steroide Glucocortisol; prednisolon 3. NSAID (Non-steroidal anti-inflammatory drug) aka. Smertestillende. acetaminophen; Paracetamol, Diclofenac, Ibuprofen osv... Det siste jeg fikk med meg er at man utvikler genetiskemetoder til å blir kvitt denne sykdommen. Jeg har også lyst å gir en etisk veiledning angående ektefellevalg. Revamtiskesykdommer er arvelig. Norge har 30% av befolkning som er positiv-, eller bærer- av/for revmatiskesykdommer. Derfor er det "lurt", å velge ektefeller fra et annet land, helst fra en annen rase. Du vet hvor vondt sykdommen er, og derfor er det viktig du minsker sjangsen for dine barn til å arve det. Valget er ditt. vaio Endret 26. januar 2008 av Vaio Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Takk så mye Vaio! Tydelig at legen min ikke har vært så veldig interessert i å informere meg og ta meg på alvor, selv etter diagnose Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Takk herfra også! Har en mor som som har slitt med dette i mange år uten å ha fått så mye hjelp Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Føler at reumatisme er et problem som ikke blir tatt så veldig alvorlig av legene Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) 1 innlegg med personhets, eller andre unødvendige kommentarer til eller om andre brukere er fjernet fra tråden. Endret 28. februar 2009 av Patience Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Du kan prøve astaxantin (antioksidant kosttilskudd) og selolje. Dette er gode produkter. Ingefær er også kjent for å være bra for leddene. Kan også være lurt å ta magnesiumtilskudd. F.eks 200-400 mg hver dag, men mindre du får mye magnesium i kostholdet. De fleste får for lite magnesium. Vitamin C er også lurt å ta daglig. 1 gram Ester-C frigis jevnt i opptil 24 timer så det vil sørge for jevn tilførsel. Kan også være lurt å prøve å holde seg unna meieriprodukter og glutenholdige produkter en periode og se om dette hjelper. Drikk også mye vann. Minst 2-2,5 liter hver dag, og få i deg litt fullverdig mineralsalt. Lenke til kommentar
Gjest Håkon Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Er det noen som har brukt en medisin som heter symphoni (eller noe sånt)? Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg bruker selv Remicade, og opplever stor forbedring. Nå skal det nevnes at jeg ikke har leddgikt, men Bekhterew, Crohns og Psoriasis. Jeg har også hatt perioder hvor jeg har brukt Prednisolon, men de siste gangene legen har foreslått en ny kur, har jeg nektet. Dette er en medisin jeg har opplevd lite forbedring med, og heller fått oppleve alle bivirkningene. Altså ingen god erfaring Ellers har jeg tidligere brukt selolje (ikke kapsler!), og tar vitamintilskudd. Jeg har nå vært snart ett år i Spania, og har her opplevd en enorm forbedring, derfor jeg ikke går på seloje lengre Hva jeg har hørt er at om man har reumatiske sykdommer, er det stor fare for Crohns, Ulserøs kollitt, og lignende mage/tarmsykdommer, og man bør derfor være forsiktig med inntak av jern og vitamin K. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Grunnen til at du opplever forbedring med sol-eksponering og Remicade er fordi begge delene er immunosuppressive når det gjelder lidelsen din. Sol er koblet til økt produksjon av vitamin D og det vil p.g.a intracellulær infeksjon i bl.a. immunsystemet senke immunsystemet ytterligere, noe som bedrer forholdene til mikroorganismene som med all sannsynlighet er det egentlige problemet ditt. Eksperimentelle protokoller som behandler revmapasienter bruker vitamin D antagonister sammen med bl.a antibiotika med stor suksess. Remicade demper kroppen sitt forsvar ytterligere ved å blokkere TNF-alpha, så alle tiltakene du har gjort til nå er å svekke forsvarssystemet ditt for å føle deg bedre. Dette holder ikke i lengden. Hør med legen din hva som skjer med folk som har stått på Remicade eller Prednisolon (hydrokortison). Hvis du ikke får et ærlig svar derfra så sjekk det opp selv. Endret 6. april 2011 av vidor Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Grunnen til at du opplever forbedring med sol-eksponering og Remicade er fordi begge delene er immunosuppressive når det gjelder lidelsen din. Sol er koblet til økt produksjon av vitamin D og det vil p.g.a intracellulær infeksjon i bl.a. immunsystemet senke immunsystemet ytterligere, noe som bedrer forholdene til mikroorganismene som med all sannsynlighet er det egentlige problemet ditt. Eksperimentelle protokoller som behandler revmapasienter bruker vitamin D antagonister sammen med bl.a antibiotika med stor suksess. http://www.vimeo.com/videos/search:trevor%20marshall/388ecaa0 Remicade demper kroppen sitt forsvar ytterligere ved å blokkere TNF-alpha, så alle tiltakene du har gjort til nå er å svekke forsvarssystemet ditt for å føle deg bedre. Dette holder ikke i lengden. Hør med legen din hva som skjer med folk som har stått på Remicade eller Prednisolon (hydrokortison). Hvis du ikke får et ærlig svar derfra så sjekk det opp selv. Jeg har nå brukt Remicade i 1 1/2 år. Da jeg startet behandlingen, ble jeg fortalt at dette ikke er noen medisin for å "helbrede" meg for lidelsene mine, men en medisin som brukes for å holde sykdommene i sjakk, og gi meg muligheten til å leve et normalt liv. Etter at jeg startet på Remicaden har plagene vært minimale. Det eneste jeg merker til plagene nå, er om jeg havner i stressende situasjoner, og noen få dager før jeg skal få ny infusjon. Normalt får man infusjon av Remicade hver 8. uke, men det fungerer ikke for meg, og jeg må ha hver 6. uke. Jeg er klar over at Remicade er en ny medisin, og at mange er skeptiske og stiller spørsmål til hva bivirkningene er ved langvarig bruk. Det er godt mulig at jeg har fått dårlig informasjon før start av behandling. Jeg var veldig skeptisk, men følte jeg ikke hadde noe valg, da plagene var enorme. Jeg har prøvd å lese om Remicade på nettet, men føler det er vanskelig å finne informasjon. Det beste for meg vil selvfølgelig være å slutte på Remicade og ikke gå på noen medisin, men dette er vanskelig. vidor: Har du selv erfaring med Remicade, eller informasjon du kan dele? Nå skal det nevnes at jeg er ung (20 år), og er ikke interessert i å gå på en medisin som kan føre til at jeg vil lide senere i livet. Det jeg vil, er å ha muligheten til å leve et normalt liv, studere og få noe ut av livet som alle andre Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Hvis engelskkunnskapene dine er gode så vil jeg anbefale å se de videoene jeg linket til i forrige innlegg og generelt lese det du kommer over av Marshall protocol. Jeg har ikke sammenfallende problemer med deg, men en generell interesse for helseemner og interessant klinisk forskning. Gode startsteder er: http://www.marshallprotocol.com/ http://bacteriality.com/ Studiet de driver har pågått noen år nå som et åpent klinisk studie på nettet. Her er resultatene så langt oppsummert i et enkelt bilde: http://bildr.no/image/687336.jpeg Desverre er det svært få leger i Norge som kan noe om denne spesifikke protokollen, men hvis du er interessert så send meg en PM så kan jeg sette deg i kontakt med noen som kjenner til protokollen og har gitt vært igjennom løypa før med pasienter. Endret 17. juli 2010 av vidor Lenke til kommentar
Gjest Kari Hauge Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har brukt Celebra og Vioxx i mange år og nå har jeg ødelagt slimhinnene mine permanent og må bruke 3 typer astam medisin. Lungen sprakk i fjor. Jeg blir så rasende på produsenten som slipper slikt på markede. nå er pillene forbudt. Jeg vil heller krype , men puste enn å ødelegge lungene totalt. Å jeg er så sint i dag da legen fortalte meg dette på sykehuset. Hva nå.. er det noe jeg KAN bruke mot leddgikt ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Du har jo gått på kraftige COX-1 og COX-2 inhibitorer, og det er i mine øyne noe man bare gjør hvis alt annet og litt til er utprøvd. Det finnes annen type behandling enn den konvensjonelle som kan ha god effekt. I ditt tilfelle er det en rekke ting jeg ville gjort for å rette opp i mikrobiotisk ubalanse, deriblandt jobbet aktivt mot å regenerere slimhinnene og stabilisere immunforsvaret samt det gastrointestinelle systemet (fordøyelsen). Hvis du gir meg kontaktdetaljer eller sender meg en PM (personlig melding) via din registrerte bruker så kan jeg veilede deg videre til de miljøene som har effektive behandlingsprotokoller. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Gammel tråd, men ble litt interessert siden jeg har flere i familien med reumatisme, på ei har vi prøvd med høydose d-vitamin (rundt 2-3000 UI hver dag unntatt på sommeren), selolje og salazopyrin (er vell tredjevalgsmedisin, men kan fungere greit og gir ikke så mye bivirkninger). Hun som testet dette opplegget har vært så og si symptomfri etter å ha hatt en meget aggressiv sykdom i starten, over et halvt år siden hun merka særlige symptomer så spent på hvordan det går framover. Hun spiser også mer frukt og grønt samt bruker endel olivenolje, hampolje osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå