Gå til innhold

Ta opp "alle" fag

Anbefalte innlegg

God dag alle sammen, eller kveld, eller hvilken en tid på døgnet det for øyeblikket er.

Uansett. Hvis en skal ta opp så å si ”alle” fag som privatist. Og satse alle kort på ordinærvitnemålet, hvordan er det dette fungerer?

Man kan selvfølgelig melde seg opp som privatist og bare ta eksamen i gitt fag.

Men, hvis en går på ”ta om igjen skolen” Bjørknes. Er det her bare eksamen. Eller har en faget vanlig. Dvs 3-4 prøver i halvåret.

Er det noen her som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med det selv, men min bror har. det er forelesninger, noen obligatoriske men flest frivillige(eller alle frivillige, ikke helt sikker). du kan ta slike prøver når de er satt opp på skolen, men de har ingen telling for karakter du får i faget. bare en pekepinn på hvordan du ligger ann. du har eksamen i ALLE fagene du velger, det er eksamenskarakteren som betyr alt.

Lenke til kommentar

Bannanmannen: Du har tydeligvis gått på en dårlig skole.

Det at Bjørknes er fullt av folk som skal ha 6 i snitt er jo bare positivt. Eksamen er jo anonymisert, og gjøres på lik linje med alle de andre i landet. Det at nivået er høyt gjør jo at du streber litt ekstra etter å gjøre det bra.

Lenke til kommentar

En gjennomsnittelig skole ville jeg si. Uansett, det er da enklere å ha prøver i et og et kapittel. Spesielt i realfagene. En det er å ha hele pensum samlet sammen i en fem timers prøve. Av egen erfaring har de fleste en karakter eller mer mindre på eksamen en de har i standpunkt.

Det hjelper selvfølgelig at alle der er motiverte. Og at eksamen er hundre prosent nøytral, der er du bare et tall, og blir da bedømt rettferdig. Men hvilke fag er muntlige hvilke skriftelige. Og nå kommer det ny reform og alt.

Av erfaringer er det mulig å sanke sammen et snitt på 5,8 hvis en bruker to år på å forbedre alle karakterene hvis en for eksempel hadde et snitt på 5 på VGS?

Lenke til kommentar

hehe.....bare for å nevne det, så skjønner jeg ikke hvordan folk kan sove seg mellom 3 år med almennfag, stryke i samtlige fag, å samtidig vente at dem greier å ta opp alle faga å få gode karakterer i dem, i løpet av ETT år på privat-skole hvor de jobber på bensin-stasjon i tillegg:P

Lenke til kommentar

Lurer egentlig mest på em en beholder det gamle vitnemålet sitt når man tar opp fag. Hvis jeg skulle satset på dette hadde jeg beholdt de få fagene jeg har 6'er i. Eller forsvinner de grunnet dette løftet i kunnskapen til oss alle sammen...

hmmmm......

må da være noen her på dette forumet som har "tatt opp alle fag" med den hensikt å ha nesten 6 i snitt :!:

Lenke til kommentar
En gjennomsnittelig skole ville jeg si. Uansett, det er da enklere å ha prøver i et og et kapittel. Spesielt i realfagene. En det er å ha hele pensum samlet sammen i en fem timers prøve. Av egen erfaring har de fleste en karakter eller mer mindre på eksamen en de har i standpunkt.

Det hjelper selvfølgelig at alle der er motiverte. Og at eksamen er hundre prosent nøytral, der er du bare et tall, og blir da bedømt rettferdig. Men hvilke fag er muntlige hvilke skriftelige. Og nå kommer det ny reform og alt.

Av erfaringer er det mulig å sanke sammen et snitt på 5,8 hvis en bruker to år på å forbedre alle karakterene hvis en for eksempel hadde et snitt på 5 på VGS?

Kjære deg, hvis du "av erfaring" (den erfaringen må jo være fra din skole) vet at man går ned en karakter eller mer på eksamen, så er skolen din dårlig

Lenke til kommentar

^^

Det er da egentlig betryggende at dette ikke er tilfellet ved andre skoler. Da er det fint mulig å gjøre dette. Vet at mange som vil inn på prestisjetunge studium i praksis går to år til på Videregående. I og med at kvotene er 50% O og 50% P.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Du beholder primærvitnemålet ditt uansett, og søker i begge kvotene så lenge du oppfyller kravene. Du søker med de forbedrede karakterene i ordinærkvotene, mens du søker med karakterene du fikk som standpunkt + ordinære eksamenskarakterer + karakteren på privatisteksamen hvis du har tatt førstegangseksamen som privatist.

Lenke til kommentar

SK og rettslære er ikke plankekjøringsfag. iallfall ikke SK. Dessuten tror jeg du misforsto meg. Hvis du har 3MX, 3FY og 3KJ nå, og fikk 4 i alle tre. 5 i bokmål, 6 i nynorsk, 4 i religion og nyere historie, 2 i geografi og 6 i eldre historie kan du forbedre alle disse karakterene. Da får du TO vitnemål, ett primærvitnemål med alle de originale karakterene, og ett ordinærvitnemål med alle de forbedrede karakterene. Du trenger altså ikke ta opp nye fag.

Dessuten, det er bare hvis de nye fagene du tar _utløser nye realfags- eller fordypningspoeng" at de blir skrevet på primærvitnemålet. Og det er uansett uaktuelt nå, for til neste år endres de reglene.

Lenke til kommentar
ikke helt uaktuelt. for 89-kullet så gjelder poengene de har fått frem til 2011 nå :) de har ordnet på det. men for alle senere generasjoner er det ikke så greit nei

Vent, hvordan fungerer dette da. Nå er jeg ikke helt med?

Da kommer en til å ha flere poeng en de som er 90' selv om en har likt snitt og like fag....

Lenke til kommentar

Et litt annet spørsmål, som jeg lurer veldig på.

Jeg går nå på elektro, men tenker å ta 3.året for generell studiekompetanse, Jeg har matte ut dette året, og dersom jeg får 4 her, så får jeg jo også en matte karakter etter det 3.året, vil begge bli stående på vitnemålet jeg søker meg til BI (f.eks) med? Eller bare karakteren fra 3.året? I så tilfelle, vil begge telle inn på snittet, altså studiepoengene ?

Lenke til kommentar
ikke helt uaktuelt. for 89-kullet så gjelder poengene de har fått frem til 2011 nå :) de har ordnet på det. men for alle senere generasjoner er det ikke så greit nei

Feil

var artikkel om det i ØB. skal se om jeg finner den igjen. mener selv det er idiotisk om de IKKE finner på noe. fikk vite først i slutten av 2.gym at mange av poengene min går bort. idiotisk at jeg, som har valgt fag som er poengytende. så skal det plutselig ikke ha noe og si. skal lete litt og se om jeg finner artikkelen

Lenke til kommentar

Gikk selv opp 2 av fagene mine jeg hadde under eksamen, så hvor du har fått tallene dine ifra stemmer ikke. Kan man stoffet godt nok skal man klare åfå 6 uansett om det er standpunkt eller eksamen.

Har flere venner som har gått på bjørknes 1 år der de tar opp mange fag for å komme inn på medisin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...