Gå til innhold

Temperatur, Sandra Burn-In-Wizard og CM

s@ndm@n77

Anbefalte innlegg

Kjører i skrivende stund SBIW for å sjekk load-temp på systemet

(P4 [email protected], MSI PE MAX2).

CPU temp ligger under kjøring (ca. 15 min nå) på ca. 45C (ifølge MBM), altså samme temp som jeg normalt har idle.

Men : Når jeg kjører Championship Manager stiger tempen til rett over 60C, allerede etter noen minutter. Greit at cm kjører mange operasjoner, men 15C i forskjell er mye.

Er SBIW brukbart til å teste load-temp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket program er mest pålitelig til å måle cpu temp. Bruker Asus probe nå. Stoler ikke helt på det som vises i biosen på hket mitt.

På A7N8X er den temp som BIOS viser er tempratur inne i cpu kjernen, den temeratur som Asus Probe viser er temp rett under cpu kjernen på hovedkortet.

Motherboard Monitor skal vistnok kunne vise begge målinger, tidligere måtte man ha patch, vet ikke om det er tilfelde med siste versjon.

Lenke til kommentar
Hvilket program er mest pålitelig til å måle cpu temp. Bruker Asus probe nå. Stoler ikke helt på det som vises i biosen på hket mitt.

På A7N8X er den temp som BIOS viser er tempratur inne i cpu kjernen, den temeratur som Asus Probe viser er temp rett under cpu kjernen på hovedkortet.

Motherboard Monitor skal vistnok kunne vise begge målinger, tidligere måtte man ha patch, vet ikke om det er tilfelde med siste versjon.

Det er feil. Hovedkort har enten måler under CPU socket, eller bruker målinger hentet fra CPU. De fleste nyere kort bruker det siste, og A7N8X er intet unntak.

Alle temperaturmålere bruker de samme følerne som vises i BIOS, og du vil dermed ikke få forskjell mellom de ulike seriøse programmene. ASUS probe eller MBM? Fritt valg.

-KJ

Lenke til kommentar

Det er feil. Hovedkort har enten måler under CPU socket, eller bruker målinger hentet fra CPU. De fleste nyere kort bruker det siste, og A7N8X er intet unntak.

Alle temperaturmålere bruker de samme følerne som vises i BIOS, og du vil dermed ikke få forskjell mellom de ulike seriøse programmene. ASUS probe eller MBM? Fritt valg.

-KJ

Jeg tør påstå at min første utspill er riktig, da jeg selv har sjekket dette med MBM hvor man har valget om man vil bruke den interne temp måler eller den som sitter under cpu. Grunnen til det fortsatt sitter en under cpu er forde gamle amd cpu ikke hadde temp måler innebygget.

Grunnen til at Probe kun sjekker utenfor CPU vet jeg ikke. Men som flere har nevnt er det avvik mellom hva bios sier og hva probe sier (av gitte grunn).

Lenke til kommentar
Hvis CPU har intern føler, så vil CPU header avlese denne. På mitt A7N8X er resultatene som MBM og Asus probe oppgir like. Hvis du opplever noe annet bør du prøve å flashe BIOS, evt. stille litt på MBM.

-KJ

Det finnes en patch til MBM for A7N8X der har du har 2 valg muligheter (ikke begge samtidig) for avlesning på A7N8X. Jeg har selv testet dette, og fått det bekreftet andre steder på nettet. (mulig denne patchen er integrert i nyeste versjon, det har jeg ikke sjekket)

Probe bruker den eksterne, bios intern - derfor avvik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...