Gå til innhold

hvordan står det til med garanti og reklemasjon angående laptoper?

Anbefalte innlegg

Oppretter denne tråden da jeg har ikke funnet noe spesielt med info da jeg googlet etter det.

tolker jeg www1.euro.dell.com rett så gir dem bare 1år garanti på laptopen ved feil (XPS Premium Hardware Support). Dette blir jo mildt sagt litt dårlig. Skal man ha mer så må man betale for dette. Er det slik i norge også at det er bare inkl 1år garanti på laptoper?

(jeg tolker garanti som noe man kan bruke for å fikse eventuelle mangler med laptopen, hardware, skjerm, tastatur osv)

Jeg leste også et sted at laptoper i Norge har 2års reklamasjon, stemmer dette? Jeg vet i alle fall at garantien kommer som et tillegg etter reklamasjonen. Er så reklamasjon det samme som garanti eller er reklamasjon noe man kan bruke hvis man vil heve kjøpet av laptop hvis det dukker opp noen feil eller mangler på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien på bærbare er vanligvis 1 eller 3 år. Garantien er noe produsenten gir deg der de lover å reparere alle feil som oppstår ila denne perioden uten at du må betale for det. - Denne har ingenting med reklamasjonsretten å gjøre.

På bærbare datamaskiner har du derimot 5 års reklamasjonsrett. - Du kan reklamere på et produkt dersom det oppstår en feil som skyldes en svakhet ved produktet som var tilstede når du kjøpte den. Reklamasjonen dekker ikke feil som oppstår av "normal" slitasje (som oftes ikke veldig aktuelt for en bærbar pc, untatt for batteriet) eller feil som du selv er skyld i. De første 6 mnd. etter kjøpet skal feil som oppstår "automatisk" regnes som en svakhet ved produktet. - Etter disse 6 mnd. ligger bevisbyrden på selger ang. å "bevise"/begrunne uaktsomhet, normal slitasje etc for å avvise reklamasjonen.

Kort sagt og veldig forenklet. - Oppstår det en feil innen 5 år som du helt klart ikke burde oppstå ved normal bruk, kan du reklamere på produktet uavhengig av garanti.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Oppretter denne tråden da jeg har ikke funnet noe spesielt med info da jeg googlet etter det.

tolker jeg www1.euro.dell.com rett så gir dem bare 1år garanti på laptopen ved feil (XPS Premium Hardware Support). Dette blir jo mildt sagt litt dårlig. Skal man ha mer så må man betale for dette. Er det slik i norge også at det er bare inkl 1år garanti på laptoper?

(jeg tolker garanti som noe man kan bruke for å fikse eventuelle mangler med laptopen, hardware, skjerm, tastatur osv)

Jeg leste også et sted at laptoper i Norge har 2års reklamasjon, stemmer dette? Jeg vet i alle fall at garantien kommer som et tillegg etter reklamasjonen. Er så reklamasjon det samme som garanti eller er reklamasjon noe man kan bruke hvis man vil heve kjøpet av laptop hvis det dukker opp noen feil eller mangler på den?

En gammel post med noe info: LINK

Olav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...