Gå til innhold

Spørsmål om skrens, trykke inn klutsj eller gi gass?

Barely dead

Anbefalte innlegg

Det jeg har lært er at jeg skal trykke inn klutsj, men det er også noen som sier at man skal gi gass for å rette opp skrensen eller vil det gjør vondt verre.

Er ikke av typen som herjer på parkeringsplasser, så jeg vet ikke så mye om dette dessverre.

Endret av Barely dead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begge deler fungerer i praksis, men kjøreskolelæreren min sa nå at man skulle bruke klutsj, og det er nok helt sikkert en mening bak dette uten at jeg vet hva.

Da vil du fjerne drivkrafta fra hjulene, noe som gir større sjangs for å få grepet tilbake, jo lettere hjulene triller, jo større sjangs err det å få has på slengen. Slipper derimot rumpa, så kan det i enkelte tilfeller lønne seg å dra på litt for å få igang hjulspinn og dra inn baken igjen.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Slipper derimot rumpa, så kan det i enkelte tilfeller lønne seg å dra på litt for å få igang hjulspinn og dra inn baken igjen.

Det er verdt å nevne at de "enkelte tilfellene" er de tilfellene hvor man kjører en bakhjulsdrevet bil.

Lenke til kommentar
Slipper derimot rumpa, så kan det i enkelte tilfeller lønne seg å dra på litt for å få igang hjulspinn og dra inn baken igjen.

Det er verdt å nevne at de "enkelte tilfellene" er de tilfellene hvor man kjører en bakhjulsdrevet bil.

4wd funker også (potensielt avhengig av 4wd-systemet kanskje).. :)

Å gi gass med en FWD vil kun fremdrive mer understyring, noe som sjeldent hjelper? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Som sagt begge fungerer.
Begge fungerer ikke på forhjulsdrevet bil. Da hjelper bare klutsj.

Jo fungerer også på forhjulsdrevet bil, problemet er bare at bilen fortsetter rett frem. Kan brukes når en f. eks. vet at en vil kjøre av veien. Treffe en hard brøytekant sidelengs med bil kan fort føre til at bilen velter.

Lenke til kommentar
Som sagt er det smart å prøve seg litt frem på en åpen plass for å selv føle og lære hvordan bilen reagerer.

leter etter en åpen plass her i fr.stad området og sarpsborg men finner ikke noe bra steder :p kompisen min lekte seg litt et sted og da kom politiet ja og sa han måtte stikke for noen hadde klaget hahahaha

Lenke til kommentar
ikke politi bak = gi gass og se hvor stor vinkel du får til
Maks mulig vinkel på bil før snurr er lik vinkel på hjulet ved maks rattutslag. Det ble ihvertfall jeg fortalt av en BMW-racing-ett-eller-annet-type.

Jeg kan forsøke å tegne litt i morgen og se om det virker logisk.

Lenke til kommentar

Tja, aldri tenkt over. Volvoen ligger ofte ca på tvers i veien med fullt rattutslag og likevel kommer jeg gjennom svinga i godt driv. Men så er det syko rattutslag på disse bilene i forhold til mye annet som f.eks sierra/scorpio som jeg har kjørt mye

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...