Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jah kalvegodt...

 

La meg pressisere en ting før jeg begynner. Jeg har ingenting imot nynorsk, men jeg har mye imot sidemål.

 

Men til saken. Uansett hvor bimbo hun var og hvilke hår hun hadde, hadde hun faktisk en del gode poeng. Jeg trodde faktisk det skulle bli mye verre. Og jeg har sett mye verre før. Men dette viste bare hvor trangsynt du er. I denne skalaen over hvor folke elsker og hater nynorsk er antagelig en blondine fra oslo i den ene enden, som bruker lissom som annet hvert ord for å bygge opp setningene sine. Mens du kalvegodt er i den andre. Og begge er like ille.

 

Fatter ikke å begriper at oppegående folk kan forsvare at et så lite land skal ha to forskjellig skriftspråk.

 

Det å lære to språk for å kunne norsk er totalt inneffektivt. At vi har kjørt det norske språk ut i den situasjonen at vi er nødt til å lære to språk for å forstå hverandre er meg litt vanskelig å fatte.

Dette burde vert tatt tak i for lenge siden antagelig på tyvetallet.

 

Hadde tiden vi brukte på sidemål blitt brukt til for eksempel matte hadde plutselig norske resultater blitt mye bedre i forhold til andre land.

Lenke til kommentar

 

Stakars vesle fjortiss-bimbo. Ho hadde til og med sånn oslo-hår òg!

 

Eg forstår situasjonen dykkar, nynorskhatarar. Kan ikkje vere lett å vere so mentalt tilbakeståande...

 

Jeg ser ikke hvordan du kan kalle denne jenta for mentalt tilbakestående ?

 

Kan du heller forklare hvilke av hennes argumenter du synes er "dårlige".

 

-Vi forstår hverandre allerede, selv om vi ikke lærer nynorsk

Dette har hun rett i.

-Det er unødvendig med 2 norskfag

Ja, og ikke minst sløsing med ressurser når alle lærebøker skal trykkes på begge målformer

-Eigedomspronomen er vanskelig

Ja, og de fleste som har en "nynorsk" dialekt bruker IKKE eiendomspronomene slik som man gjør i skriftlig nynorsk.

-Heter det .... på nynorsk?

Dette er det også et problem, mange av "heltene" som dras frem som promoterere av nynorsk bruker ord som IKKE er offentlig rettskriving, somregel fordi de har innslag fra sin egen dialekt.

 

Så kan jeg jo komme med et til:

 

-Nynorsk mangler en klar grammatisk oppbygning og ikke minst en klar syntaksbruk. Syntaksbruk i nynorsk varierer veldig fra bruker til bruker, og det er her man virkelig skiller god nynorsk fra rikitig nynorsk. Man kan skrive alle ord riktig på nynorsk, men dersom man bruker samme syntaks som i bokmål vil tekstene aldri bli gode.

 

Har enda tilgode å se noen virkelig GODE argumenter for tvungen sidemålsundervisning.

Og jeg tror også nynorskens renome hadde blitt merkbart bedre om de som ikke ønsker å lære språket hadde sluppet.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med denne "Oslo-bimboen". Hun sier det mange mener og føler. Og legger sine ting fram vel så bra som disse "Skyt henne" folka.

 

Synes argumentet med at man forstår en fra Ålesund var spesielt bra. Om vi gjør som regel det uansett, og enkelte grautnorsk ord vil vi aldri skjønne uansett hvor mye man pugger på skolen. Dialekt ord og uttrykk som Å ta hys" og "Å lyta". Litt ironisk at dem som ofte kjemper for nynorsk vil tvinge nynorsken på alle, mens dem som er for bokmål ofte er for valgfrihet.. Det er i alle fall min tolkning av denne evigvarende debatten.

 

Til slutt vil jeg beklage alle skrivefeil i denne teksten. Mange timer med nynorsk undervisning, som jeg ikke har noe igjen for i dag gjorde at jeg ikke behersker kommaregler, og andre vanlige feil som orddeling.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne se forskning som dokumenterer at sidemålsundervisning er til skade for hovedmålet.

 

Det er jo bare å tenke selv det. Ingen har vel forsket på dette. Antar at forskningsmidler ikke kastes ut til sånt tull.

 

Så litt tankehjelp:

Om du tar 2 av 6 norsktimer i uken og fjerner disse, kan du regne med at elever blir dårligere i norsk da?

Neste tanke:

Du erstatter disse to timene med to timer du lærer noe som blir feil å bruke i norsken du allerede kan, blir du da bedre i norsk om du allerede sliter i norsk?

Tja.

Lenke til kommentar
Logikk med vaklende premisser duger ikke som dokumentasjon.

 

Uten å ha noen videre dokumentasjon så vil jeg påstå at de som har lett for å lære seg språk vil komme ut som vinnere av å få flere språk, da det uansett er temporal corte-delen av hjeren som aktiviseres i spårk. På den andre siden av skalaen er det ikke vanskelig å tenke seg til at de som ikke lærer språk lett, ikke får det lettere med å lære seg to språk. Dette kan selvsagt læres til en viss grad, men jeg tror nok at det å ha to språk å lære seg er vanskeligere enn å bare ha ett.

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke at du kan kalle bokmålsbrukere for mentalt tilbakestående, Kalvegodt. Det er så helt på trynet, og blir selv bare oppgitt. Om du selv vil ha noen gode begrunnelser fra vi som "hater" nynorsk, syns jeg ikke det er riktig å svare innlegg på denne måten. Og i tillegg hadde hun oslo-hår!

Lenke til kommentar

Ser ennå ikke at noen av dere har klart å argumentere HVORFOR denne "mentalt tilbakestående bimbo jenta" som dere så fint kaller henne ikke har gode argumenter.

 

 

Forresten er hverken: mentalt, tilbakestående eller bimbo gode nynorske ord.

 

Ho er ei flogse med svekka åndsevne.

eventuelt

Ho er ei flogse utan åndeleg givnad.

 

Det er det mer svung over :!:

 

Kall det gjerne gammeldags men hva er egentlig vitsen med nynorsk om vi skrive det som bokmål med a-endinger.

Lenke til kommentar
Logikk med vaklende premisser duger ikke som dokumentasjon.

 

Uten å ha noen videre dokumentasjon så vil jeg påstå at de som har lett for å lære seg språk vil komme ut som vinnere av å få flere språk, da det uansett er temporal corte-delen av hjeren som aktiviseres i spårk. På den andre siden av skalaen er det ikke vanskelig å tenke seg til at de som ikke lærer språk lett, ikke får det lettere med å lære seg to språk. Dette kan selvsagt læres til en viss grad, men jeg tror nok at det å ha to språk å lære seg er vanskeligere enn å bare ha ett.

 

;)

Det er mye mulig. Samtidig så er det jo mulig at sidemålsundervisning tvinger deg til å friske opp hovedmålskunnskapene? Det er greit med synsing, men jeg skulle veldig gjerne visst om det var gjort noen skikkelige undersøkelser på dette.

Lenke til kommentar
Det er mye mulig. Samtidig så er det jo mulig at sidemålsundervisning tvinger deg til å friske opp hovedmålskunnskapene? Det er greit med synsing, men jeg skulle veldig gjerne visst om det var gjort noen skikkelige undersøkelser på dette.

 

 

 

Det er mulig om du er skoleflink. Uten at det foreligger noen artikkel skrevet i forbindelse med en phd, eller en forskningsrapport klarer ikke du å se at folk som allerede sliter med hovedmålet sitt, kanskje får det enda værre når de i tillegg skal tvinges til å lære sidemål de sannsynligvis aldri får bruk for.

Selv har jeg tilgode å se gode argumenter til hvorfor vi skal ha sidemålsundervisning når man har bokmål som hovedmål. Dette er det mest brukte språket i media i dag. Grunnen til at NRK har så mye nynorsk i sine programmer er på grunn av tvang.

 

Ellers har jeg lest at forskning viser at dem som er flink i sidemål også er flink i hovedmål. Det forkjempere for tvungen sidemålsundervisning da påstår er at alle vil bli flink i hovedmålet dersom man lærer sidemålet. Er man språkflink, er man språkflink. Man blir ikke bedre i bokmål av å lære svensk..

 

Er det mindre norsk å skrive bokmål? Å påstå noe sånt i dag er tull, i alle fall når vi ser at nesten 90% i Norge bruker bokmål som sitt hovedmål.

 

Hvorfor er brukere av nynorsk så avhengig av tvang til å fremme sitt språk? Er det fordi de selv ser at det er døende?

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Jeg fikk sekser på et nynorsk kåseri på tentamen i VKII, femmer i boka og har god kunnskap innen nynorsk. Jeg mener fortsatt at nynorsk er utrolig meningsløst.

 

Kvote på nynorsk i medier er forresten HELT hjernedødt. Nesten like hjernedødt som kvotering imellom kjønn.

Lenke til kommentar
Det er eit politisk, kulturelt og historisk faktum at vi har to målformer i Noreg, og vi har hatt det sia 1885. Det finst to variantar av norsk, som alle i mediesamfunnet vårt møter dagleg. Alle må lære båe variantane, og tusenvis av dei som ein gong har skrive ”Spynorsk mordliste” utapå nynorskordlista si, hamnar ein gong i ei stilling der det forhatte sidemålet kjem til nytte. Det ville ha vore gale å ta frå folk noko dei får bruk for seinare.

 

Selv om vi har to målformer i Norge er det ikke noen logikk i at man må lære seg begge i skolen. Å skulle kunne forstå begge formene er greit nok. Likheten er såpass stor at det er nok ikke noe problem for mange. Sånn det er i dag i skolen med ganske høye krav til hva man skal kunne av sidemål er direkte unødvendig. Ubetydelig få vil få bruk for å uttrykke seg med begge målformene.

Lenke til kommentar

For å svare trådstarters førstepost.

Grunnen til at jeg er mot nynorsk er at ressursene burde brukes på viktigere fag. Jeg kunne med glede fått ekstra timer i gym, matte, norsk, n & m. Jeg kommer aldri til å få bruk for språket/dialekten for resten av mitt liv. Det bidro faktisk til å trekke ned snittet. Ikke nødvendigvis fordi jeg ikke klarte det når jeg ville. Men det er så ekstremt kjedelig og unyttig, og det lå i bakhodet hele tiden. Heldigvis ferdig med det for godt da :)

Lenke til kommentar

Det vart gjort forsøk i Oslo med valfritt sidemål, eit prosjekt så håplaust at ingen forskingsinstitusjonar i Noreg ville ta i det med ei eldtong eingong. NIFU STEP tok til slutt oppgåva. Resultatet vart at dei som valde bort sidemålet fekk betre karakterar, men det var ikkje på grunn av mindre sidemål. For det synte også at dei som valde sidemål fekk enno større framgang i karakterar. Ein del andre tiltak vart gjennomført samstundes, som mappeevaluering, tettare oppfølging frå lærarar, turar i teater og vitjingar frå forfattarar. Altså, meir ressursar inn i norskfaget gjev betre resultat. Det er ingenting som tydar på at å kutte sidemålet hjelp noko som helst.

Lenke til kommentar

Enig. Altfor lite resurssar vert lagt ned i norsken den dag i dag. Når eg kjem på skulen og får beskjed om å opne den triste 20-års gamle norskboka mi, skrik det inni meg. I 3 år på vidaregåande har vi stort sett pugga språkhistorie og lest nokre bøker. Ei vitjing frå ein kjend forfattar hadde løfta interessa mi for norskfaget opp frå 0 til 4 (på ein skala frå 1 til 6). Eg likar å lese, men norskfaget er så gjennomført kjedelig at interessa for bøker synk i takt med timar i veka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...