Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Btw, korleis liker dykk tanken på "samnorsk"? Arbeidarpartiet jobba jo veldig med dette i 30-åra. Er det heilt uaktuelt den dag idag?

Misliker den sterkt. Hvorfor skal vi miste den språklige identiteten som følger med oppvekststedet vårt? Nei, jeg vil ikke at bokmål og nynorsk skal vannes ut til et språk som ingen av partene blir fornøyd med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samnorsk betyr nok bare at vi hadde endt opp med ett skriftspråk hvor vi har mange offisielt tillatte versjoner av hvert ord. Kanskje hadde man gradvis faset ut noen mindre brukte skrivemåter. Det finnes jo i dag mange, mange ord med to eller flere forskjellige offisielt tillatte skrivemåter både i bokmål og nynorsk. Et stjerneeksempel på dette:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Riksm%C3%A5l#..._m.C3.A5lformer

Forskjellene mellom riksmålet og bokmålet kan illustreres gjennom setningen skogbunnen ble dekket av dugg. Denne setningen har på riksmål vært den samme siden 1917. På bokmål har det derimot eksistert inntil 72 mulige former, ettersom skog også kunne hete skau, bunn kunne hete botn eller bonn, ble kunne hete blei, dekket kunne hete dekt og dekka, og dugg kunne hete dogg. Eksempelvis kunne det på bokmål hete skaubotnen blei dekka av dogg.

Så på et vis har man allerede en form for samnorsk. Men det ser ut til at det blir med dette, ettersom:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Samnorsk

Samnorsken ble offisielt oppgitt i 2002, da Odelstinget vedtok å oppheve paragraf 1b i Lov om Norsk språkråd. Her het det at Språkrådet «skal følge utviklingen av norsk skriftspråk og talespråk og på dette grunnlag fremme samarbeid i dyrkingen og normeringen av våre to målformer og på lengre sikt støtte opp om utviklingstendenser som på lengre sikt fører målformene nærmere sammen». Senere rettskrivningsnormer, særlig bokmålsreformen i 2005 har bekreftet dette, og tildels reversert endringene, spesielt når det gjelder bokmål.
Lenke til kommentar

Her ser vi at et ord kan skrives på flere måter, dealekt. Om samnorsk hadde inneholdt bokmål og nynorsk, at det var opp til hver og en å bestemme, vet jeg ikke hvordan tekster hadde sett ut. Det hadde blitt et voldsomt rot. Jeg foretrekker at folk skriver bokmål, sikkert litt på samme måten som de som skriver nynorsk, foruten om de som argumenterer for at nynork er mye mer norsk enn bokmål, som er "dansk"!

Hvis man skal følge det norsk skriftspråket orddrett, hadde det vært veldig mye skrivefeil her i landet. Det er her dealekteksempler kommer inn, i liten grad, fra forskjellige deler fra hele landet. Bare hver og en holder seg til sin "dealekt" å skrive på, så burde det gå bra, mener jeg.

Lenke til kommentar
Her kjem eit døme på at bokmålsfolk har vanskar med å forstå nynorsk:

http://uk.youtube.com/watch?v=ttsOWMxh_-o&...feature=related

 

Mitt største idol! Var faktisk i Førde og intervjua han då eg gjekk i 10. klasse ;)

 

1. Han synger ikke på nynorsk men på dialekt, dersom noen har problemer med å forstå kan de like gjerne ha problemer med å forstå trøndere, folk fra indre dalstrøk osv.

 

2. Jeg hadde ingen problemer med å forstå han, men har selv problemer med å forstå folk fra de indre deler av Nord Trøndelag.

 

Presenter heller en "moderne" nynorsk tekst som kan være vanskelig å forstå, der har du en utfordring.

Lenke til kommentar
Tull, språk er et middel for å kunne kommunisere og ikke noe mer. Hvis en skal lete etter en identitet foreslår eg andre kulturelle ting som mat, klær dans og sang(både nynorsk og bokmål).

Kva er så denne store forskjellen på ting som kjem ut av munnen i forhold til ting som kjem inn i munnen? Såklart er språk med på å skape ein identitet. Å hevde noko anna er jo berre vås.

Lenke til kommentar
Oddvar Torsheim syng på nynorsk! Eg har plata med tekstar til songane han har skrive. Dei er skrive på korrekt nynorsk alle saman.

 

Vel på det klippet hadde han flere utrykk fra dialekt som ikke er "korrekt" nynorsk.

 

Det er so og seie nynorsk alt saman! Og som dei sa: "Jeg forsto ikke en dritt av det du sang".

Lenke til kommentar

Ok, da har vi kommet frem til at poenget med språk er å kommunisere.

Og at det som en bieffekt skaper identitet.

 

Men altså siden poenget med språk er å kommunisere blir oppdeling av et så pass marginalisert språk som norsk helt merkelig.

 

Ifølge logikken til sidemålforskjempere så må jo alle lære alle språk for at mennesker skal kommunisere med en vilkårlig person.

 

Hadde det ikke vert mye greiere dersom alle lærte ett verdsenspråk; for eksempel engelsk eller mandarin?

 

I det store og det hele synes jeg at hele denne sidemåls diskusjonen er ganske smålig, og gleder meg til dagen der norsk bare er fag man tar for å lære å lese å skrive mens engelsk har tatt over fra 4-5 klasse og utover.

Lenke til kommentar
Oddvar Torsheim syng på nynorsk! Eg har plata med tekstar til songane han har skrive. Dei er skrive på korrekt nynorsk alle saman.

 

Vel på det klippet hadde han flere utrykk fra dialekt som ikke er "korrekt" nynorsk.

 

Det er so og seie nynorsk alt saman! Og som dei sa: "Jeg forsto ikke en dritt av det du sang".

 

Nå skal ikke jeg forsvare dommerne, men: Jeg forsto ikke en dritt av det du sang betyr ikke nødvendigvis at en ikke forstår ordene betydning, eller at dommerne her ikke hadde forstått dersom de hadde fått presentert en skriftlig versjon av sangen. Jeg tror også at dommerne her heller var ute etter en "vittig" kommentar til utøveren.

Lenke til kommentar
Bare hver og en holder seg til sin "dealekt" å skrive på, så burde det gå bra, mener jeg.

 

Da velle vi jo fått femhundreogørten forskjellige skrevemåter.

ja, uttrykte meg kanskje litt feil der... Det jeg mener er at jeg kan si "skauen" istedet for "skogen". Dette komemr litt ann på dealekter, syns man kan ha litt valgfrihet. Men selvfølgelig, om alle skal slenge inn alt de har av dealekt, hadde det vært veldig rotete ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...