Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Ja, det er kva eg føler og. At holdninga er ekstremt dårlig. Folk (satt på spissen) hater nynorsk FØR dei byrjar på skulen. 10-15% synes eg er relativt mykje. Dei siste 50åra har berre nynorsken gått meir og meir tilbake. Kva grunnen til dette er kan diskuterast, men er likevel tragisk meinar eg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er kva eg føler og. At holdninga er ekstremt dårlig. Folk (satt på spissen) hater nynorsk FØR dei byrjar på skulen. 10-15% synes eg er relativt mykje. Dei siste 50åra har berre nynorsken gått meir og meir tilbake. Kva grunnen til dette er kan diskuterast, men er likevel tragisk meinar eg.

10-15% synes jeg er relativt lite. Iallfall for lite til at det burde holdes kunstig i livet. Om du synes det er tragisk er en annen sak. Språk kommer og går.

Lenke til kommentar
Det mange ikke er klar over, er at om du jobber i kommunal/statlig stilling, og mottar et brev på nynorsk, skal du svare på nynorsk. F.eks en jobb i ålesund ville blitt stress for en som kun kan bokmål.

 

Men:

 

1, Har ennå ikke sett at det at noen nekter å svare på den målformen et brev er skrevet på er grunn til oppsigelse.

2, Tilnærmet ingen bryr seg om de får svar på en annen målform. Om jeg skriver noe på bokmål og får svar på nynorsk klager jeg ikke av den grunn og vica versa.

 

 

Så litt tilbake til debatten:

 

Opplæring i fransk og tysk er i dag noenlunde frivillig, dersom alle elever måtte tatt fransk/tysk tror jeg misnøyen mot disse språkene også ville økt. Med tvang kommer sjelden glede.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Frivillig tysk/fransk? Noe nytt som har kommet de siste årene? Jeg hadde et valg å ta enten tysk eller fransk, er jo forsåvidt et valg, da jeg får 2 å velge i, men må fortsatt velge en av de. (almen)

 

Og ja, jeg ytret min misnøye, da jeg heller ville lært et helt annet språk om jeg måtte lære et språk.

Lenke til kommentar
Frivillig tysk/fransk? Noe nytt som har kommet de siste årene? Jeg hadde et valg å ta enten tysk eller fransk, er jo forsåvidt et valg, da jeg får 2 å velge i, men må fortsatt velge en av de. (almen)

 

Og ja, jeg ytret min misnøye, da jeg heller ville lært et helt annet språk om jeg måtte lære et språk.

 

Jeg sa noenlunde frivillig, når vi tok det på Ungdomskolen var valgene:

 

Fransk

Tysk

Praktisk Prosjektarbeid

 

De fleste som var skoleleie tok praktisk prosjektarbeid, men mener det var et eller annet som gjorde at de som planla almenn vgs burde/måtte ha et språkfag.

Lenke til kommentar

På allmenn må alle ha fransk, tysk, italiensk, spansk eller lignende "ikke-engelske" fremmedspråk. Om du har hatt samme språket på ungdomsskolen slipper du unna med to år. Har du ikke hatt språk (eller valgte et annet språk på videregående enn det du hadde på ungdomsskolen) må du ha i 3 år.

Edit: Dersom du velger "vanlig" allmenn. Har du økonomi er det 2 år uansett. Reglene har sikkert forandret seg med kunnskapsløftet da.

Endret av gonjimann
Lenke til kommentar
På allmenn må alle ha fransk, tysk, italiensk, spansk eller lignende "ikke-engelske" fremmedspråk. Om du har hatt samme språket på ungdomsskolen slipper du unna med to år. Har du ikke hatt språk (eller valgte et annet språk på videregående enn det du hadde på ungdomsskolen) må du ha i 3 år.

Edit: Dersom du velger "vanlig" allmenn. Har du økonomi er det 2 år uansett. Reglene har sikkert forandret seg med kunnskapsløftet da.

 

Jupp, men du får fortsatt et valg.

Samtidig er det jo mange veier til studiekompetanse som gjør at du ikke trenger et 2. fremmedspråk. Selv om denne friheten er begrenset tror jeg den bidrar til språkene's og fagens rykte, de som "hater" det aktuelle faget har en mulighet til å velge det bort, den personen vil da heller ikke klage over hvor forferdelig faget/språket er.

Lenke til kommentar

Jeg hadde som sagt bare valget i fransk/tysk, dessverre, hadde jeg kunnet velge spansk, hadde jeg med glede gjort dette (men for de som ikke ønsker det, er jo ikke det noe bedre).

 

For å si den på en annen måte, hva med å la folk velge språk selv, veldig vanskelig med tanke på lærere osv, men jeg for en kunne tenkt meg bokmål, spansk, engelsk og russisk (gjerne mandarin og japansk i tillegg). Skjønner ikke hvorfor de må tvinge på meg nynorsk, jeg har forståelse for at de ønsker at vi lærer oss å lese og forstå det, men trenger ikke gjøre det til eget fag av den grunn.

Lenke til kommentar

personlig syns jeg man ikke trenger å lære to typer norsk, grunnen til dette er at for eksempel jeg forstår alt når jeg snakker med en som har nemlig nynorsk som sitt hovedmål.

noe annet som jeg tror er at man skal ha behovet får å kunne kommunisere med andre norske, men når jeg tror nesten alle forstår nynorsk hvorfor skal man da lære det? dermed er konklusjonen min at egentlig trenger du ikke å lære 2 norsk typer på skolen, vi kunne heller ha hat flere engelsk timer eller matematikk som vi egentlig har større behov får

Lenke til kommentar

Jeg har blitt påtvunget Nynorsk og kristendom. Dette er ting som jeg bryr meg fint lite om og jeg føler at er høyst unødvendig. Du får aldri meg inn i en nynorsk eller kristendomms time igjen. Jeg spilte sjakk i disse timene og kom ut med stryk karakterer som senere har blitt rettet opp.

 

Jeg har kun gått på shabby skoler med mye pøbler osv. Alle norsklærere som faktisk har klart og lært meg det lille jeg kan opp igjennom har sagt at nynorsk er unødvendig så vi har droppa det. Disse lærerne har skjønt tegningen og vil helst ikke stryke alle mann. De veit at det er nytteløst og folk står eller og hopper på pulten enn og lære det der. Det er derimot veldig lett og hente gode karakterer på sånne skoler. Hold kjeft og du får 4.

 

Spansk eller russisk hadde vært et godt forslag..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mange av dykk seier òg at de ikkje forstår nynorsk, og dermed er det ikkje vits i å lære det. Men dette er jo ein glimrande god grunn til akkurat å lære det. Ikkje sant?

Ja! Eg følte eg sugde i nynorsk, men føler meg mye tryggare på det no, etter eg byrja å skrive det.

Eg skjønar ikkje kvifor man skal ha det som eit fag ein stad man ikkje skrivar det.

Lenke til kommentar
Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk.

 

Eg har med tida fått inntrykk av at nynorskhatarar ikkje eig den steikje(Dette er eit verb.) form for intelligens! Det einaste ein høyrer er "Vi fåkke det til" og "Det ødelegger karakterene våre". Mange av dykk seier òg at de ikkje forstår nynorsk, og dermed er det ingen vits i å lære det. Men dette er jo ein glimrande god grunn til akkurat å lære det. Ikkje sant?

 

 

Nynorsk kan vere hardt for fleire av oss. :)

 

Vel...det er rett med "de" her, for Kalvegodt rettar seg mot oss ved å skrive dere, og dere på nynorsk er "de", ikkje "dei".. han skriv også "dykk", og det passar bra.

 

Eg er dessutan glad i nynorsk og synst nokre gongar at det er betre å ha heildagsar og halvdagsar på nynorsk enn bokmål. :) Men eg har ei sterk kjensle av at engelsk/fransk/tysk er viktigare å lære, for desse språka får ein ofte bruk for i framtida. ;)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange andre her, at opplæring av to norske skriftspråk, og at tiden da i stedet kunne bli brukt til læring av fremmedspråk. Jeg, for min del, ser også på det som helt unødvendig å lære nynorsk, om man heller vil gå grundig inn for bokmål. Ja til valgfritt sidemål!

Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot å lese nynorsk, synes det er tidvis forfriskende. Skulle likevel gjerne ha sett at det var valgfritt å lære det i skolen. Så lenge de er såpass like (skjønner meg ikke på de som ikke forstår nynorsk) og de aller fleste ikke kommer til å skrive det (og i så fall har man uansett glemt det lille man lærte på skolen), ser jeg ikke på det som noe stort problem. Heller bruke den verdifulle tiden på noe nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...