Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lå nå de som vil ,både snakke og skrive nynorsk,men det er jo engang sånn at den nynorsken som blir praktisert i de delene av Norge som da ikke har dette som "morsmål"har tillat å slette mye av den ordinære orginale nynorske målformen.

Grunnen til jeg nevner dette er at min datter stridde mye med å omstille seg fra bokmål til nynorsk i grunnskolen,men hun måtte jo gjennom det, som de fleste andre må, så jeg bestemte meg en gang for å hjelpe henne med en stil som skulle skrives,hun hadde en kvelds stund på seg til å få levert oppgaven til neste morgen.Det må her nevnes at jeg som bokmåls snakkende flyttet til et distrikt i min barndom hvor det var mulig å velge hvilken målform man ville ha på skolen,og jeg som bokmåls snakkende valgte nynorsk som hoved mål og fikk gode karakterer med min nynorsk.

Tilbake til min datter som verken likte eller ville skrive nynorsk,jeg lånte henne en av mine stilbøker fra skolen hvor jeg også hadde fått karaktern "S" av læreren med tillegskommentarer om meget godt ordlagt stil og en god histotrie.(Ingen feil)

Denne kopierte hun ordrett,det må vel her nevnes at dette ikke var riktig av meg å gjøre ,men allikevel stilen ble levert,og den kom tilbake med så mange rød streker og korrigeringer at jeg aldri har sett maken,det var ikke måte på hvor mange feil ord og bøyinger det var her,så hun fikk karakteren 2.

Alle korrigeringer av ord og bøyinger var direkte bokmål etter det jeg kunne finne ut,så her har Noregs Mållag en jobb å gjøre ,så ikke den orginale nynorsken dør bort.

Jeg kan ikke akkurat si jeg har hatt brukt for nynorsken i etterkant av skolen,men det finnes faktisk forsatt mennesker i dette samfunnet som har denne målformen som det daglige "språk",la de da for pokker beholde den hvis de vil!!!

Lenke til kommentar

Om ein stil går frå S (6) til 2 har det skjedd noko forferdelig galt. Anten har læraren din vore FOR snill/dårlig, eller så har læraren til jenta di vore dårlig/EKSTREMT pirkete, mest sannsynleg ei blanding av desse mogelegheitane. Ein stil går ikkje berre på skrivefeil, men òg på god historie, flyt og gjennomføring. Kan du gje eksempel på desse korrigeringane?

 

Sidenote: Haha, eg sku likt å hatt ein far som deg, som berre gav meg norskleksene :). Men for all del, pass på at du ikkje skjemmer ho bort :p

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Eg er i alle fall heilt for at staten tek affære, og tvingar riksmedia til å sleppe til nynorsk :thumbup:

 

Tur du verkeleg at folk vil lika nynorsk betre om dei vart tvingde til å skriva det ?

Slike haldningar medverkar ikkje til anna enn å auka misnøgda folk allereie har til nynorsk.

 

 

Over til bokmål:

 

Det gjort klart, er det min personlige mening at det er sløsing med både tid å ressurser å lære seg to så like språk når man fint forstår begge. Jeg har aldri hatt noen problemer med å forstå nynorsk, men foretrekker å bruke bokmål selv, da bokmål er mer konsist. Nynorsk har alt for mange sideformer, uregelmessige bøyinger og "tilatte, men ikke gode ord".

Men det største problemet med å skrive nynorsk er å få til god syntaks, man kan skrive 100% rett men det høres uansett ut som bokmål og ikke nynorsk når man leser det, rett og slett fordi ordenes rekkefølge er anderledes på nynorsk enn bokmål. Jeg tror at dersom sidemålet hadde blitt et frivillig valgfag i skolen, ville også sidemålets ære gjenoppstått. De som virkelig ville lære å skrive nynorsk av bokmålselevene kunne fått lært dette skikkelig, isetedet for slik det er nå, med sidemålet innebygget i resten av norskfaget.

 

Kommer selv fra Stavanger og mange vil si, "Ja men nynorsk er jo mye mer likt dialekten". Dog dette stemmer ikke, skriver man nynorsk slik som man ville snakket blir både ordstillingen og rettskrivingen helt feil. Nynorsk er ikke slik mange hevder et skriftspåk som er likt dialektene, men et skriftspråk basert på mange ulike dialekter. Akkurat dette er også svakheten til språket, dersom man skriver nynorsk fordi man da kan skrive på dialekt lurer man seg selv. Meg bekjent finnes det ikke en eneste dialekt her i landet som kan skrives direkte over til nynorsk (og ikke bokmål heller for den slags skyld).

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Om ein stil går frå S (6) til 2 har det skjedd noko forferdelig galt. Anten har læraren din vore FOR snill/dårlig, eller så har læraren til jenta di vore dårlig/EKSTREMT pirkete, mest sannsynleg ei blanding av desse mogelegheitane. Ein stil går ikkje berre på skrivefeil, men òg på god historie, flyt og gjennomføring. Kan du gje eksempel på desse korrigeringane?

 

Sidenote: Haha, eg sku likt å hatt ein far som deg, som berre gav meg norskleksene :). Men for all del, pass på at du ikkje skjemmer ho bort :p

Det har skjedd noe forferdelig galt,når da en lærer korrigerer bøyinger av ord direkte til bokmål og gir min datter feil på dette, som da var en av mine "S" stiler uten feil og bøyinger.

Eksemplene er dessverre kastet eller brent opp så jeg husker ikke konkret hva som ble korrigert og ikke !

 

Angående sidenoten din,så blir du dum hvis sånt skjer alltfor ofte!!

Lenke til kommentar

For all del, la nynorsken leve. Men la det nå være et individuelt valg! Selv har jeg aldri pugget et eneste nynorsk ord eller regel. Likevel har jeg aldri hatt problemer med å lese og forstå nynorske tekster. Tror det er viktigere å lære norske elever en målform perfekt, enn to målformer sånn passe, for er det noe som er sikkert, så er det at mange elever ikke engang mestrer en av målformene ordentlig.

 

Å la staten styre hvilken målform som skal benyttes hvor, og i hvilken grad, mener jeg er helt feil. Men nå må jeg også innrømme at jeg ikke akkurat stemmer RV, så statlig innblanding er jeg prinsipielt imot. Men at man skal ha minst 25 % nynorsk i NRKs sendinger, syntes jeg er tull. La folket stemme ;)

 

Litt OT: Så på Friends for en stund siden, og oppdaget at episoden var tekstet på nynorsk! Må si jeg fikk meg en god latter :)

Lenke til kommentar

Jeg sier JA til Nynorsk fordi...:

 

- Det er jo mer folk som velger bokmål (og ikke nynorsk) som hovedmål, men nynorsk er mer norsk enn bokmål - uten tvil; nynorsk er en blanding av norske dialekter; bokmål er bare dansk med flere nye ord og en ganske annen måte å stave.

- Hvis du er fra Østlandet og har problemer med å forstå dialekter i Vestlandet, så kan nynorsk opplæring hjelpe deg med å forstå en som kommer fra Sogndal (f.eks)

Lenke til kommentar
Jeg sier JA til Nynorsk fordi...:

 

- Det er jo mer folk som velger bokmål (og ikke nynorsk) som hovedmål, men nynorsk er mer norsk enn bokmål - uten tvil; nynorsk er en blanding av norske dialekter; bokmål er bare dansk med flere nye ord og en ganske annen måte å stave.

- Hvis du er fra Østlandet og har problemer med å forstå dialekter i Vestlandet, så kan nynorsk opplæring hjelpe deg med å forstå en som kommer fra Sogndal (f.eks)

 

Ja ikkje sant? Og då er ikkje det noko hjelp i å kome å seie at ein ikkje vil lære det fordi det er for vanskeleg. Blir det slutt på obligatorisk sidemålsundervisning, er dette eit steg i feil retning. Det vil føre til dårlegare forståing mellom dei ulike dialektane. Dermed vil til dømes Austlendingane få større problem med å forstå folk som kjem frå andre kantar av Noreg.

Lenke til kommentar
For all del, la nynorsken leve. Men la det nå være et individuelt valg! Selv har jeg aldri pugget et eneste nynorsk ord eller regel. Likevel har jeg aldri hatt problemer med å lese og forstå nynorske tekster. Tror det er viktigere å lære norske elever en målform perfekt, enn to målformer sånn passe, for er det noe som er sikkert, så er det at mange elever ikke engang mestrer en av målformene ordentlig.

Hvorfor skal akkurat sidemål være valgfritt? Skal det være valgfritt å lese Ibsen også? Når elevene begynner å lære sidemål så har de kommet så langt i utdanningen at de burde være i stand til å skrive hovedmålet sitt godt.

 

OT: Det er merkelig at det er høyresiden som kjemper mot nynorsk(sidemål) og begrunner det med at elevene ikke kan å skrive bokmål(hovedmål), når de alle andre tilfeller vil ha MER kunnskap, MER pugging og STØRRE pensum. Det er tydelig at det kalkulatorhoder som er imot nynorsk. Kultur, språk, identitet, litteratur, alt som ikke kan verdisettes i kroner og ører er mindre verd enn kunnskap som kan gjøres om til penger.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal akkurat sidemål være valgfritt? Skal det være valgfritt å lese Ibsen også? Når elevene begynner å lære sidemål så har de kommet så langt i utdanningen at de burde være i stand til å skrive hovedmålet sitt godt.

 

OT: Det er merkelig at det er høyresiden som kjemper mot nynorsk(sidemål) og begrunner det med at elevene ikke kan å skrive bokmål(hovedmål), når de alle andre tilfeller vil ha MER kunnskap, MER pugging og STØRRE pensum. Det er tydelig at det kalkulatorhoder som er imot nynorsk. Kultur, språk, identitet, litteratur, alt som ikke kan verdisettes i kroner og ører er mindre verd enn kunnskap som kan gjøres om til penger.

Sidemål bør være valgfritt fordi behovet for det omtrent er lik null. Og som du sier, så burde mann være i stand til å skrive hovedmålet sitt godt nok når man begynner med sidemål. Men slik er dessverre ikke virkeligheten.

 

Jeg ønsker (som medlem av høyrefløyen) mer kunnskap i skolen. Tror norske elever hadde fått mer ut av dypere kunnskap om det norske språkets historie, enn å pugge grammatikken. Sidemål bør ikke ut av skolen, men man bør heller lære om historien bak språket.

 

Og for all del: Jeg setter pris på kultur! Bare se på det flotte operabygget vi nå har fått!

Lenke til kommentar
Hvorfor skal akkurat sidemål være valgfritt? Skal det være valgfritt å lese Ibsen også? Når elevene begynner å lære sidemål så har de kommet så langt i utdanningen at de burde være i stand til å skrive hovedmålet sitt godt.

 

OT: Det er merkelig at det er høyresiden som kjemper mot nynorsk(sidemål) og begrunner det med at elevene ikke kan å skrive bokmål(hovedmål), når de alle andre tilfeller vil ha MER kunnskap, MER pugging og STØRRE pensum. Det er tydelig at det kalkulatorhoder som er imot nynorsk. Kultur, språk, identitet, litteratur, alt som ikke kan verdisettes i kroner og ører er mindre verd enn kunnskap som kan gjøres om til penger.

 

Etter min mening burde også Ibsen være valgfritt, det er mange forfattere som i dag er mye viktigere enn Ibsen. Joda Ibsen var stor, større enn de fleste, men man må gjøre en vurdering over hvor mye "foreldet" informasjon man skal formidle. Ibsen kan heller ikke si å løfte leselysten, Ibsens tekster vil jeg påstå i dag er for den "viderekommne" leser, hvorfor skal vi ikke vise elevene gleden av å lese litteratur ?

 

Jeg er enig i at dialekt er viktig for ens identitet, men hvorfor ikke da kutte ut sidemålet og heller fokusere på opplæring i dialekt. Her i Stavanger f.eks har mange "gode" lokale utrykk forsvunnet, utrykk som aldri har vært en del av Nynorsk. De som har lest noe av Ajax vet hva jeg snakker om. Jeg ville selv hatt mye større glede av opplæring i dialekt, enn i sidemål som for meg var nynorsk. Nynorsken blir for meg bare et skriftspråk som verken har konsekvent grammatikk, eller nevneverdig mer likhet med dialekten enn bokmål.

 

Personlig tror jeg også, uten å ha noen vitenskapelig begrunnelse at pr i dag er det flere som har en dialekt lik bokmål enn lik nynorsk. Nesten alle de mest folkerike kommunene er bokmålskommuner.

 

En må også huske at bokmålet i dag har utviklet seg bemerkelsesverdig siden Ivar Aasens dager, og ikke lenger er noen "kopi" av et dansk skriftspråk.

 

Og som ihuga siddis kan jeg ikke tillate meg å falle ned på Aasens bunnnivå (fra Ivar Aasens dagbok)

 

Byen Stavanger er baade meget

større og meget styggere, end jeg havde forestillet mig; den ligger omkring en

Bugt, ligesom Bergen, men udstrækker sig paa den østlige Side over en Halvøe,

som er ophøiet i Midten og fuld af Klipper.

:hrm:

 

 

Kilde for de som lurer:

www.aasentunet.no/download.asp?object_id=CB66AA0F93CF407683BD31A31EF264B4.pdf

 

 

Edit: Jeg har ennå ikke argumentert for at Nynorsk (eller Ibsen for den slags skyld) er vanskelig å lære seg, men dersom elevene ikke har motivasjon allerede er dette ikke fagområder som av seg selv skaper motivasjon blant elevene.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...