Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Du treng å lære nynorsk slik at eg og deg kan forstå kvarandre. Du treng absolutt ikkje å bruke nynorsk i praksis.

 

Og eksempelet du trakk fram har jo absolutt ingenting med saka å gjere. Slik er det i alle land uavhengige om dei har 1 eller 40 landsmål. Du blir ikkje dårlegare i engelsk av å lære nynorsk.

 

Hvorfor trenger jeg lære det når jeg forstår deg uansett, som sakt tidligere lærer jeg ikke nord-trøndersk. Og hvofor trenger du å lære bokmål dersom du nekter å bruke det ?

 

Nei disse argumentene du kommer med (og de som jeg har hintet til ovenfor) ligger på lavmål.

Og du har med argumentent dine bevist at du på ingen måte skiller deg fra "de lavpannende østlandske fjortis bimbo jentene" eller hva nå du kalte dem.

 

Bokmålsfolk argumenterer for dårlig for nynorsk har dere hevdet gjennomgående i denne tråden, men ennå ser jeg veldig få kommentarer på min utgreining på flere av argumenetene, vil det si at dere nå er enige i at det er gode argumenter, eller er de ennå idiotiske ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare tull å ha to litt forskjellige skriftspråk når vi snakker samme språk. Jeg synes man kunne smeltet de sammet til ett skriftspråk. Det er jo bare tull å måtte lage dobbelt opp av alt mulig rart når folk burde forstå begge deler.

Men det er jo ikke enkelt når man ikke kan bli enig om hva landet vi bor i skal hete en gang.

Lenke til kommentar
Du treng å lære nynorsk slik at eg og deg kan forstå kvarandre. Du treng absolutt ikkje å bruke nynorsk i praksis.

 

Og eksempelet du trakk fram har jo absolutt ingenting med saka å gjere. Slik er det i alle land uavhengige om dei har 1 eller 40 landsmål. Du blir ikkje dårlegare i engelsk av å lære nynorsk.

Jeg tror ikke du helt forstår hva han mente med det eksempelet. Sånn jeg tolket innlegget hans mente han at det var naturlig at en som tilhører en språklig minoritet tilpasser seg den språklige majoriteten for å maksimere forståelsen. Du kan jo alltids være prinsipprytter og kreve at alle andre skal tilpasse seg deg fordi staten har gitt nynorsk tittelen sidestilt målform, men jeg personlig hadde nok tilpasset meg majoriteten til en viss grad ihvertfall.

 

Forøvrig aspic, synes du det er rettferdig at 25% av språket på NRK er nynorsk når kun 10-15% bruker det? Hvorfor ikke prøve å la disse to prosentandelene korrelere?

Lenke til kommentar

Thorsen: Er du sikker på at du ville ha forstått meg om det ikkje var nynorskopplæring i skulen? Eg har aldri sagt at eg nektar å bruke bokmål. Eg har ingen problem med å skrive bokmål, men eg føler litt av identiteten min ligg i nynorsken. Ja, når eg f.eks. skriv ein bokmålstil på skulen føler eg ikkje at det er eg som snakkar. Det vert rett og slett unaturleg for meg. Godt mogeleg dette er ein tilvenningssak og eg ser verken på det eine eller andre språket som "best". Eg har heller ikkje fått tid til å lese utgreiingane dine av dei andre argumenta enno, berre så det er sagt.

 

Premium: Alle trudde etterkvar at desse to skriftspråka ville smelte saman. Etter forskjellige reformer var "veggen" mellom nynorsk og bokmål ekstremt tynn. Då tok nokre fruer frå Austlandet og gjorde motstand mot dette. Grunnen? Dei meina at nynorsken "tilgrisa" deira "fine" skrivemål. Godt mogeleg vi om ei tid vil sjå noko à la samansmelting osv. Grunnane til at ting har blitt som dei har blitt er jo at Noreg har store skilje geografisk, og folk har dermed fått heilt forskjellige dialekter. Kanskje dette endrar seg no når kommunikasjonane har endra seg så drastisk?

 

Gonji: Visst du ser godt etter og tel alle nullane i setningen der vil du raskt sjå at det er 5 av dei. Sist eg sjekka var det 6 nullar i ein million aka. 1 000 000. :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Du treng å lære nynorsk slik at eg og deg kan forstå kvarandre. Du treng absolutt ikkje å bruke nynorsk i praksis.

 

Og eksempelet du trakk fram har jo absolutt ingenting med saka å gjere. Slik er det i alle land uavhengige om dei har 1 eller 40 landsmål. Du blir ikkje dårlegare i engelsk av å lære nynorsk.

Jeg tror ikke du helt forstår hva han mente med det eksempelet. Sånn jeg tolket innlegget hans mente han at det var naturlig at en som tilhører en språklig minoritet tilpasser seg den språklige majoriteten for å maksimere forståelsen. Du kan jo alltids være prinsipprytter og kreve at alle andre skal tilpasse seg deg fordi staten har gitt nynorsk tittelen sidestilt målform, men jeg personlig hadde nok tilpasset meg majoriteten til en viss grad ihvertfall.

 

Forøvrig aspic, synes du det er rettferdig at 25% av språket på NRK er nynorsk når kun 10-15% bruker det? Hvorfor ikke prøve å la disse to prosentandelene korrelere?

 

Ja, for ikke å nevne at jeg personlig mener at dersom det oppstår kommunikasjonssvikt bør egentlig den "mest voksne" part svelge sin språklige stolthet, enten det er bokmålsbrukeren eller nynorskbrukeren. Jeg har aldri til nå nektet noen å bruke nynorsk eller åpenlyst klaget mot dem som person når de bruker det. Men nå har jeg ikke har noen problemer med å forstå dem heller. Samtidig velger jeg sålenge han/hun ikke utrykker noe missnøye eller missforståelse med kommunikasjonsstrømmen som går fra meg å skrive mine svar på bokmål, og jeg har heller aldri fått noen klager på det.

 

Når det gjelder samnorsken stemmer det ikke helt at det bare var datidens riksmålsforskjempere som var imot, også grupperinger på andre siden var imot men motstanden var sterkere på riksmålssiden.

 

Det er egentlig ikke så rart når det i målet fra Arbeiderpartiets program i 1935 (starten på samnorsken) stod at de ville arbeide for: "et samnorsk skriftsprog på folkemålets grunn". Problemet var at ingen egentlig ble enige om hva "folkemålet" var. Resultatet var at det ble innført et intrikat system med hovedformer, jamstilte former og sideformer/klammeformer. En slik uoversiktlig oppbygning av et språk er dessverre ikke et pedagogisk sjakktrekk. Tanken bak var at hovedformer skulle brukes i stat og skoleverket, men ellers skulle det være fritt, problemet er bare da at man får et "statsspråk" og et "folkespråk" kanskje ikke noe som er ønskelig det heller.

 

Nå var det heller ikke bare et par "vestkantfruer" fra Oslo som på riksmålssiden var imot samnorsken. Foreldreaksjonen mot samnorsk samlet inn ca en halv million underskrifter, noe som er et ganske anseelig tall.

Lenke til kommentar
Vel, han har altså fått ein professor som skriv nynorsk, noko som medfører at oppgåvene blir på nynorsk. Og plutseleg var det noko han ikkje forstod i oppgåveteksten då.

 

Dette er selvfølgelig helt feil, han har krav på å få oppgaveteksten på sitt hovedmål, akkurat som at nynorskbrukerene har krav på å få oppgaveteksten på sitt hovedmål. Her har professoren begått ett overgrep mot en som har bokmål som hovedmål, noe som ikke er veldig uvanlig, nynorskbrukere på den andre siden dulles med.

 

Red.:Det hadde sneket seg inn ett tilfelle av særskriving, slikt driver vi ikke med. :blush:

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Vel, han har altså fått ein professor som skriv nynorsk, noko som medfører at oppgåvene blir på nynorsk. Og plutseleg var det noko han ikkje forstod i oppgåveteksten då.

 

Dette er selvfølgelig helt feil, han har krav på å få oppgaveteksten på sitt hovedmål, akkurat som at nynorskbrukerene har krav på å få oppgaveteksten på sitt hovedmål. Her har professoren begått ett overgrep mot en som har bokmål som hovedmål, noe som ikke er veldig uvanlig, nynorskbrukere på den andre siden dulles med.

 

Red.:Det hadde sneket seg inn ett tilfelle av særskriving, slikt driver vi ikke med. :blush:

 

Å kalle det et overgrep er vel å ta litt hardt i.

 

Min oppfatning (som selvfølgelig ikke trenger være lik loven) er at forelesere som andre skal ha lov til å bruke den målformen de foretrekker, men selvfølgelig skal de være behjelpelige dersom noen har problemer med å forstå oppgaveteksten. Personlig finner jeg frem ordboken evnt google dersom det er et ord eller fagord jeg ikke helt forstår hva betyr.

Lenke til kommentar

Man har krav på å få eksamen på sin målform, så her har foreleseren begått ett overgrep(les:lovbrudd) ved å ikke gi eksamenskandidaten eksamen på hans hovedmål. Det er vel i all hovedsak universitetet eller høgskolens ansvar at dette blir fulgt. Hvis nå denne karen ikke har opplyst om at han ønsker eksamen på sitt mål, så har han skutt seg selv i foten ved å ikke kjenne reglene. (Jeg antar nå at vi bokmålsbrukere har de samme rettighetene som nynorskbrukerne har, noe som ikke er så sikkert om jeg kjenner kongeriket Norge rett.)

Lenke til kommentar
Man har krav på å få eksamen på sin målform, så her har foreleseren begått ett overgrep(les:lovbrudd) ved å ikke gi eksamenskandidaten eksamen på hans hovedmål. Det er vel i all hovedsak universitetet eller høgskolens ansvar at dette blir fulgt. Hvis nå denne karen ikke har opplyst om at han ønsker eksamen på sitt mål, så har han skutt seg selv i foten ved å ikke kjenne reglene. (Jeg antar nå at vi bokmålsbrukere har de samme rettighetene som nynorskbrukerne har, noe som ikke er så sikkert om jeg kjenner kongeriket Norge rett.)

 

Spørsmålet er vel om dette var en eksamen, eller bare en innleveringsoppgave av et eller annet slag. På eksamen kan det jo være problemer å konsultere andre, eller ordbøker dersom man ikke forstår enkelte ord i oppgaveteksten, men det brude ikke være et problem på en vanlig oppgave.

Lenke til kommentar

Var selv en motstander av nynorsk i lang tid, men etter å ha fått litt mer innsikt i grunnene til hvorfor landsmålet (nå nynorsk) ble utviklet har jeg faktisk fått stor respekt og interesse for nynorsk. Nynorsk ser jeg rett og slett på som mer nasjonalistisk enn det bokmål er! Nå gjenstår det derimot bare å terpe nynorsk grammatikk ettersom min er mildt sagt horribel. Hjelp noen? :p

Lenke til kommentar
Var selv en motstander av nynorsk i lang tid, men etter å ha fått litt mer innsikt i grunnene til hvorfor landsmålet (nå nynorsk) ble utviklet har jeg faktisk fått stor respekt og interesse for nynorsk. Nynorsk ser jeg rett og slett på som mer nasjonalistisk enn det bokmål er! Nå gjenstår det derimot bare å terpe nynorsk grammatikk ettersom min er mildt sagt horribel. Hjelp noen? :p

Du kan jo prøve deg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=706285

Og viss du brukar Firefox kan du bruke nynorsk ordliste. Husk at denne suger, så du må ikkje alltid stole på den, men den kan peke deg litt i riktig retning i kvart fall. :)

Lenke til kommentar
Var selv en motstander av nynorsk i lang tid, men etter å ha fått litt mer innsikt i grunnene til hvorfor landsmålet (nå nynorsk) ble utviklet har jeg faktisk fått stor respekt og interesse for nynorsk. Nynorsk ser jeg rett og slett på som mer nasjonalistisk enn det bokmål er!

 

Så er jo spørsmålet om nasjonalisme er en god ting. I mine øyne er det ikke det.

Lenke til kommentar
Man har krav på å få eksamen på sin målform, så her har foreleseren begått ett overgrep(les:lovbrudd) ved å ikke gi eksamenskandidaten eksamen på hans hovedmål. Det er vel i all hovedsak universitetet eller høgskolens ansvar at dette blir fulgt. Hvis nå denne karen ikke har opplyst om at han ønsker eksamen på sitt mål, så har han skutt seg selv i foten ved å ikke kjenne reglene. (Jeg antar nå at vi bokmålsbrukere har de samme rettighetene som nynorskbrukerne har, noe som ikke er så sikkert om jeg kjenner kongeriket Norge rett.)

 

Spørsmålet er vel om dette var en eksamen, eller bare en innleveringsoppgave av et eller annet slag. På eksamen kan det jo være problemer å konsultere andre, eller ordbøker dersom man ikke forstår enkelte ord i oppgaveteksten, men det brude ikke være et problem på en vanlig oppgave.

 

Det er i alle fall ett brudd på eksamensforskriften.

http://www.sprakrad.no/Lov_og_rett/Maallov...gerett/Eksamen/

Lenke til kommentar

Jeg tok ikke med meg nynorskordboken på eksamen, og jeg tok eksamen som privatist: Jeg betalte for vurderingen.

 

Ordbok på eksamen?

Skal vi liksom bruke nynorskordbok når vi skriver på nynorsk... vent litt... Jeg kommer aldri til å skrive på nynorsk noensinne, noen gang i mitt liv.

Og dersom jeg blir tvunget til det av språk-facistiske lover, vil jeg nok ikke bruke ordbok likevel -- når man må ty til ordbok er egentlig alt bortkastet da man like godt kan bruke oversettelsesprogram.

Hvorfor skulle jeg gjøre det?

 

Jeg holder meg til vanlig Norsk -- helt til man godkjenner skriftlig fonetisk norskspråk som et alternativ.

 

7.5% av norges befolkning skrev nynorsk i 1995.

Jeg bare undres over hvor lav andelen ville vært uten språkrådets herjinger og politiske kjepphester som for eksempel nynorsk på haukeland sykehus fordi flertallet av kommunene i hordaland er nynorske (selv om størstedelen av dem som arbeider på sykehuset og de fleste i hordaland bruker Norsk (tre fjerdedeler) og ikke nynorsk.)

Andelen nynorskbrukere ville garantert vært mindre enn andel engelspråklige dersom ikke språkrådet og konservative nynorskforkjempere tvang nynorsk inn over alt hvor lyset ikke skinner (bokstavelig og figurativt talt.)

 

Alvorlig talt:

25% av alle sendinger på NRK MÅ være nynorsk selv om det ikke er naturlig.

Kommuner blir tvunget til å lære barn nynorsk.

Likevel er det bare en tyvendedel som faktisk er nynorskspråklige.

Det er unødvendig å kunstig holde i live et skrømt fra fortiden; et gramatisk helvete som helt har glemt halvparten av all modernisering siden vikingetiden.

Dersom vi skal tilbake til røttene og kultur er så forbannet viktig at noen må lide... ALLE må lide kan vi vel bare like godt slå på stortromma og gå tilbake til norrønt i stedet for å bruke en tilfeldig samling rare ord samlet fra krinker og kroker i norges land hvor man aldri lærte å snakke?!

 

Nynorsk en ressurs?

Hva kan nynorsk brukes til?

Skrive brev til 5% av norges befolkning som ellers også forstår Norsk ?

Hvreorfor ikke spansk eller tysk?

Det kan i alle fall brukes til noe fornuftig.

 

Jeg referer til norges nasjonalspråk når jeg sier "Norsk " -- norges nasjonalspråk er ikke nynorsk, men vanlig norsk -- som av nynorskbrukere også blir kalt bokmål og riksmål og dansknorsk.

 

Jeg mener: Det brukes hundretalls av millioner på kunstig åndedrett for å holde i live en ørliten minoritet som blir tvunget til å bruke nynorsk, hvor fåtallet faktisk har fått velge om de skal bruke nasjonalspråket eller sidemålet.

 

Ja -- nynorsk er Ivar Aasens ord som han har samlet fra de innerste og norskeste stedene hvor kultur og språk har hatt minst utvikling -- men når vi likevel skal unngå utvikling og holde på det tradisjonelle og umoderne og upraktiske kan vi vel like godt lære oss norrønt og ikke en mellomting mellom moderne norsk og norrønt.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Eg har no installert denne ordlista, men eg gjer det eigentlig fordi eg ikkje liker nynorsk i det heile, og eg veit mange andre ikkje liker det.

Så eg gjer det for å plage dei andre, kan du si. Det er jo litt artig å skrive slik (sjølv om det sikkert er fullt av skrivefeil), må eg seie. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...