Gå til innhold

Poenberegning til videre studier i forbindelse med den nye reformen

pr1nc3ss

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går siste året med allmenn på vgs nå og får spesiell studiekompetanse når jeg er ferdig. (Dvs. 8 ekstrapoeng hvis jeg husker rett).

Hva skjer med poengene mine hvis jeg velger å vente et år med å studere. Mange sier at jeg mister fordypningspoengene mine, og noen har tilogmed sagt at jeg mister karakteren i B-språk! Andre igjen sier at den poengsummen jeg oppnår når jeg går ut av vgs vil gjelde for å søke på studier høsten 2008 og høsten 2009.

Vurderer å ta et friår fordi jeg er skolelei, men hvis det er ugunstig for poengene mine må jeg kanskje bare starte på studiene med en gang :\

Er det noen som vet noe mer om dette?

edit: spør om dette fordi jeg da må søke sammen med elever som har fått poengberegninger etter den nye reformen.

Endret av pr1nc3ss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første, spesiell studiekompetanse kan være så mangt. Hvilke fag har du?

Fra og med opptaket 2009 så forsvinner fordypningspoengene. Greia her er at de forsvinner for alle samtidig. Se for deg at du skal få fire poeng mere enn en elev som har gått Studiespesialiserende, med samme fagene og samme karakterene. Det ville vært urettferdig, mer urettferdig enn at du mister poengene. Når alles karaktersum går ned med fire poeng (de aller, aller fleste som ska inn på studier hvor det er karakterkrav har vel full fordypning), så går jo også opptakskravene ned med fire poeng, ca.

Du mister også 0,5 realfagspoeng for 3KJ og 0,5 realfagspoeng for 3BI. 3MX og 3FY gir fortsatt 1 realfagspoeng hver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...