Goliath Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) En bekjent av meg spurte meg hvordan han kunne løse følgende: Kontoret: Her ønsker vi en felles server som 2 maskine (kanskje 3-4) kan jobbe mot. Har hørt at denne server kan du leie utenfor huset. Jeg må kunne få opp alt på min bærbare - samme hvor jeg er. Vi må også kunne gå inn fra annen maskin og på vår server (både mapper og mail) samme hvor vi er. Hvordan ville dere ha løst dette på best mulig måte (ytelse/formål/økonomi)? Diskuter! Endret 25. januar 2008 av überGoliath Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ikke mitt spesialområde, men det virker som om det kan være smart å sette opp en Exchange-server. Anywhere Access With Exchange Server 2007, employees get anywhere access* to their e-mail, voice mail, calendars, and contacts from a variety of clients and devices. Key Benefits:• Increases the productivity of today’s employees who require the ability to respond quickly at home, work, or on the go • Offers employees a single inbox to access all of their important communications—including voice mail, fax, and e-mail—while avoiding the cost and effort of maintaining separate systems • Delivers a fast, seamless, and familiar Microsoft Office Outlook experience across different devices and clients with no requirement for extra software or services outside of an Internet or basic phone connection • Improves collaboration and productivity by making it easier to find and share data, documents, and schedules from anywhere *Anywhere access requires Internet connectivity. Outlook Voice Access requires phone connectivity. Nå kommer det nok også litt an på hva mer de skal ha tilgang på enn mail og dokumenter. Skal de kjøre regnskapsprogrammer og slikt? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Kan man leie slike Exchange-servere? Hva skal til for å få til et komplett oppsett her da? (maskiner, servere, OS, SW +) Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Mamut/Active24 tilbyr en Exchange-tjeneste for 99 kr måneden per bruker. Du har da tilgang til mailen din uansett hvor du måtte være. Du har da også tilgang til dokumenter, kontakter, kalender og 1 GB lagringsplass. Legger du på 90 kr og binder deg i 24 måneder får du t.o.m. en HTC S710 på kjøpet. Mer info: http://www.active24.no/sw29397.asp Er du en liten bedrift er nok det anbefalt å leie fremfor å drifte selv. MS Exchange koster så vidt jeg vet ca. 8000 kroner. Så trenger du maskinvaren og noen kompetente mennesker til å drifte systemet. Blir lagringskapasiteten hos Mamut for liten kan man jo heller sette opp en enkel filserver på kontoret. Endret 25. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Er du en liten bedrift er nok det anbefalt å leie fremfor å drifte selv. MS Exchange koster så vidt jeg vet ca. 8000 kroner. Så trenger du maskinvaren og noen kompetente mennesker til å drifte systemet. Blir lagringskapasiteten hos Mamut for liten kan man jo heller sette opp en enkel filserver på kontoret.Da vet du litt, men langt fra alt En Small Business Server koster ~3500/7000 avhengig av om man trenger SQL eller ikke. En enkel server til et så lite kontor trenger ikke koste mer enn noen tusenlapper fra de billigste leverandørene, selv om jeg ville anbefalt noe rundt 10.000. Det som koster er timer for oppsett og eventuell oppgradering av infrastruktur og internettilgang. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Ok, men så har man dette med administrasjon og vedlikehold. For en bedrift så er høy oppetid og support ekstremt viktig. Hvordan er dette når man kjøper en maskin fra f.eks. HP eller Dell? Er det slik at de kan stå for konfigurasjon og vedlikehold samt support for en bedrift som ikke har særlig datapeil? En slik serviceavtale koster nok uansett litt gryn tenker jeg.. Endret 26. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
enden Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 En serviceavtale trenger ikke koste skjorta, avhengig av avtale og leverandør. Jeg har sett avtaler ned i tusenlappen i måneden. Da kan man faktisk risikere at en ASP-løsning blir dyrere selv med to personer. Slike avtaler inneholder riktig nok ikke alt man trenger, så man må belage seg på litt timefakturering ved siden av. Totalt sett vil nok en standard ASP-løsning koste mindre i kroner for to brukere. For fire brukere må man begynne å regne på det avhengig av behov. Men det er ikke alltid bare penger som gjelder. Hva med eierskap over dataene? Support? Fleksibilitet og utbyggbarhet? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Støtter enden. Knutt til dere en partner for service. For en mindre månedlig sum har dere et fast kontaktpunkt for feil. De fleste firma kan tilby en slik avtale hvor man fakturerer for faktisk brukt tid fremfor en stor fast sum med uendelig support. Pass på å få med preventinvt vedlikehold og ikke bare feilretting. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Har du antydning til budjsett? Skal dere kjøpe klienter, event. hvor mange? UPS og HW-firewall? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 29. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2008 Billigst mulig? Nei, er usikker men klienter har vedkommende. Tror ideén her var å ha en enkel Exhange-server for e-post, kalender og kontakter samt ha et lagringsområde for deling av filer. Hvor mye koster dette mon tro? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. januar 2008 Del Skrevet 29. januar 2008 (endret) http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1141285;c:100857 + opp til 2GB minne totalt + 1 stk. 160GB lik disk til (RAID1) + http://www.multicom.no/CBC.aspx?q=c:100859;pl:0 + backup-løsning. (NAS, tape, ekstern disk osv.?) Endret 29. januar 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Virket som en grei løsning det der, men så må man vel også ha Exchange? Videre så må systemet administreres og driftes av en person. Det kan vel også være greit å ta med en utvidet service fra HP på maskinen dersom noe skulle gå galt. Programvaren vil man da uansett måtte stå for selv. Dersom ingen har stålkontroll på slik i bedriften så vil jeg fortsatt anbefale å sette bort dette til et eksternt firma. Nettopp på grunn av enkelhet, support og oppetid. Endret 30. januar 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Det er snakk om at 1-4 mennesker skal kunne jobbe med sine laptops og dele det som er av mail, kalender og kontakt samt filer seg i mellom. Ingen IT-ansvarlig eller IT-kyndig jobber der. De vil heller ikke betale i bøtter og spann for svære serverløsninger. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Mer info om SBS: http://www.microsoft.com/norge/smb/product...s/features.mspx Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 30. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2008 Hvordan vil en slik SMB server fungere på et hjemmenettverk? Må ordne fast IP med ISP osv? Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 Hva mener du med hjemmenett (og SMB)? Et nettverk er et nettverk. En SBS-server tenger strengt tatt ikke noe mer enn tilgang til internett - og klientene må ha tilgang til serveren da. Litt mer avanserte tjenester - som remote access krever båndbredde og helst fast IP - er ikke stor fan av dyndns, etc. Skal man ha slike ting stabilt og med garantier må man uansett betale for det. Når du åpner for tilgang utenfra og inn til serveren skjerpes også kravene til sikkerhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå