Gå til innhold

Særemne. Lest 3 bøker, hva nå?

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde egentlig som mål å skrive en oppgave med problemstillingen "kriminalitet lønner seg alltid?" da jeg leste disse 3 bøkene (Fredrik Skagen):

Skrik

Forræderen

Viktor! Viktor!

Alle bøkene handler om mennesker som har valgt å begå noe uvanlig kriminalitet.

Når jeg nå sitter å skriver om problemstillingen slår det meg hvor lite jeg egentlig har å skrive om. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan få en problemstilling som "kriminalitet lønner seg alltid" til å bli et svar på 3-4 datasider?

F.eks. tenkte jeg å skrive om oppgave der jeg skriver hvordan handlingen utvikler seg og hvordan det tilslutt går med de 3 lovbryterne i bøkene. Men dette blir kanskje litt lite relevant til problemstillingen?

Evt. tenkte jeg å skrive en oppgave der jeg skriver om hva som får forbryterne til å begå de lovbruddene de gjør. Hva som driver dem osv. Men dette blir igjen ganske lite å skrive om.

Så lenge oppgaven dreier seg om kriminalitet, der jeg kan sammenligne hendelsene/forbryterne i de ulike bøkene er jeg egentlig åpen for det meste.

Noen som har noen innspill om hvordan jeg kan utforme oppgaven?

Takker for svar :)

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Jeg kjenner ikke bøkene, så det er ikke sikkert det jeg sier blir helt relevant. Jeg tar utgangspunkt i at forbrytelsene skjer et stykke ut i historiene...)

Du kan jo kanskje se litt på hva som peker frem mot forbrytelsene de begår? Om noe i forkant antyder hva som skal skje, eller forklarer det? Altså hvordan grunnlaget for forbrytelsene blir lagt, både i karakterene som personer og rent narrativt i bøkene. Sammen med dette kan du vurdere hva forbrytelsene har å si for karakterene i etterkant. Hvordan utvikler de seg? Går de til grunne, eller opplever de en forløsning, enten som følge av forbrytelsen i seg selv, eller noe de opplever i etterkant? Med andre ord, tenk foranledning og konsekvens! Avslutningsvis kan du trekke linjer mellom de tre bøkene ut fra det du har kommet fram til, og påpeke forskjeller og likheter i resultatene av analysene dine.

I og med at det er en litteraturoppgave du holder på med, må du huske på å fokusere på betydningen bak alt som sies og skjer, i tillegg til språklige virkemidler av alle slag. Unngå for mye av det rent deskriptive.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...