Subishi Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Hei. Hadde egentlig som mål å skrive en oppgave med problemstillingen "kriminalitet lønner seg alltid?" da jeg leste disse 3 bøkene (Fredrik Skagen): Skrik Forræderen Viktor! Viktor! Alle bøkene handler om mennesker som har valgt å begå noe uvanlig kriminalitet. Når jeg nå sitter å skriver om problemstillingen slår det meg hvor lite jeg egentlig har å skrive om. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan få en problemstilling som "kriminalitet lønner seg alltid" til å bli et svar på 3-4 datasider? F.eks. tenkte jeg å skrive om oppgave der jeg skriver hvordan handlingen utvikler seg og hvordan det tilslutt går med de 3 lovbryterne i bøkene. Men dette blir kanskje litt lite relevant til problemstillingen? Evt. tenkte jeg å skrive en oppgave der jeg skriver om hva som får forbryterne til å begå de lovbruddene de gjør. Hva som driver dem osv. Men dette blir igjen ganske lite å skrive om. Så lenge oppgaven dreier seg om kriminalitet, der jeg kan sammenligne hendelsene/forbryterne i de ulike bøkene er jeg egentlig åpen for det meste. Noen som har noen innspill om hvordan jeg kan utforme oppgaven? Takker for svar Endret 25. januar 2008 av Majestixx Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (Jeg kjenner ikke bøkene, så det er ikke sikkert det jeg sier blir helt relevant. Jeg tar utgangspunkt i at forbrytelsene skjer et stykke ut i historiene...) Du kan jo kanskje se litt på hva som peker frem mot forbrytelsene de begår? Om noe i forkant antyder hva som skal skje, eller forklarer det? Altså hvordan grunnlaget for forbrytelsene blir lagt, både i karakterene som personer og rent narrativt i bøkene. Sammen med dette kan du vurdere hva forbrytelsene har å si for karakterene i etterkant. Hvordan utvikler de seg? Går de til grunne, eller opplever de en forløsning, enten som følge av forbrytelsen i seg selv, eller noe de opplever i etterkant? Med andre ord, tenk foranledning og konsekvens! Avslutningsvis kan du trekke linjer mellom de tre bøkene ut fra det du har kommet fram til, og påpeke forskjeller og likheter i resultatene av analysene dine. I og med at det er en litteraturoppgave du holder på med, må du huske på å fokusere på betydningen bak alt som sies og skjer, i tillegg til språklige virkemidler av alle slag. Unngå for mye av det rent deskriptive. Lykke til! Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Du skulle lest "Koloss" av Finn Alnæs... Flott bok om kriminalitet og rettssystemet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå