endrebjo Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Har en Toyota Camry 2.2XL 1992 mod. Den starter momentant og det er masse kraft og sprut i motoren. En ganske god bil å kjøre egentlig (servo, hard clutch, god utsikt). Den har gått 320000 km, men jeg tror den har mange kilometer igjen hvis kassen holder (den er ganske upresis). Problemet er at motoren nykker og napper mellom 1500 og 2500 omdreininger (verst fra 1500-2000). Det er litt vanskelig å beskrive, men jeg skal prøve. Hvis jeg f.eks kjører i 1. gir i 20 km/t på flat vei, så oppfører den seg ofte pent, men noen ganger er det samme følelse som når en 16-åring prøver clutchen for første gang (kengurukjøring). Motoren henger ikke bare igjen, den gasser også litt opp, og veksler mellom disse to fort som faen. Det skjer ikke så veldig ofte når jeg har konstant fart, men oftest når jeg sakker litt av eller gir bittelitt gass. Problemet er selvfølgelig mest merkbart på de lavere girene, men det er av og til en merkbar "risting"/humping/nervøsitet når jeg f.eks kjører opp en slak bakke i 60 km/t i 4. gir. Når jeg slipper gassen helt nykker den enda mer til, men det er vel mer naturlig i og med at spjeldet lukkes og andre ting slår inn. Hvis den står i fri og jeg ruser opp til 1500 omdreininger, så står den og jager opp til 1800 omdreininger og ned igjen til 1500 i sykluser på 2-3 sekunder. Jeg er ikke helt sikker på om det er forskjell på varm og kald motor. Den har gode og dårlige dager, altså dager der jeg merker dette lite og dager der jeg merker det mye. Ved full gass og annen hard kjøring merker jeg ingenting. Den drar godt med en god og jevn akselerasjon. Jeg sjekket tennpluggene i dag, og de var eksemplariske. Litt svart avleiring rundt messingkanten, og en gråsvart farge på elektrodene. Ren, pen og hvit isolator. Endret 25. januar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Ville sjekket EGR systemet på bilen og renset spjeldhuset med forgasserens, sjekk også at filteret til MAP sensoren ikke er tett (en liten sak ca midt på slangen til MAP sensoren) Det er også en mulighet for at tennpluggledningene/fordelerlokket og bensinfilteret trenger utbytting (sistnevnte er det som er mest vanlig "feilkilde"). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Hva innebærer en sjekk av EGR? Rensing av filteret, festing av løse slanger og sjekke at alt er tett? Hvordan ser man at fordelerlokket trengs å byttes? Ville ikke det gitt utslag på høyere turtall også? Bensinfilteret sitter selvfølgelig utrolig klønete til på den bilen, men jeg skal gjøre mitt beste. Går det an å se om det må byttes, eller er man bare nødt til å bytte det? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 EGR systemet resirkulerer eksosen under gitte omstendigheter, fungerer det ikke slik det skal så kan det resultere i mye rar oppførsel som vanligvis forårsakes av andre ting, det som regel skjer er at selve EGR ventilen kokses fast i åpen stilling eller at vakumgangene i spjeldhuset går tett slik at EGR ventilen ikke fungerer. Om du har tenkt å demontere å rense EGR systemet så for all del hold orden på vakumslangene. bruk parafin på EGR og rens spjeldhuset med forgassererns. Av erfaring tviler jeg serkt på at fordelerlokket /m tennplugger og bensinfilter noen gang har vært byttet på din bil, bytt disse før du gjør noe annet. Fordelerlokket er det veldig vanskelig å se om det er i orden eller ei, det oppstår mikroskopiske sprekker inni fordelerlokket som gjør at det blir overslag men disse kan nesten være umulig å se, feilen behøver heller ikke være konstant og kan variere alt etter luftfuktighet og temperatur. Bensinfilteret sitter klønete? kan ikke si jeg har opplevd dette, syntes det var veldig lett å bytte, bare husk å bruk fastnøkkel og skru tilkoblingene til det nye filteret skikkelig fast (ellers spruter bensinen over alt). Lenke til kommentar
Mekanix Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Hei Du skriver at isolatorene på pluggene er hvite. Det kan tyde på for mager bensin/luft-blanding eller feil varmetall på pluggene. Isolatorene bør være lys brune. For mager blanding vil forklare ca halvparten av symptomene du beskriver. Men ikke alle.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Du skriver at isolatorene på pluggene er hvite. Det kan tyde på for mager bensin/luft-blanding eller feil varmetall på pluggene. Isolatorene bør være lys brune. For mager blanding vil forklare ca halvparten av symptomene du beskriver.Men ikke alle.. Kan mager blanding komme av tett bensinfilter som hindrer den i å sprute nok bensin?Hva kan man ellers gjøre for å fikse på blandingen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Har byttet bensinfilter nå (110 kr på Biltema), og etter en kort testtur kan det virke som at den har blitt bedre. Men jeg tør ikke å si noe 100% sikkert, siden den kan ha en god dag også. Får vente et par dager og se. Operasjonen tok 2,5 time. Etter at jeg tok vekk luftfilter m/ slange ble det litt bedre plass, men å skru på undersiden av bensinfilteret var noe jævlig dritt. Spesielt siden millimeter-fastnøklene våre ikke passet helt. Kan det være tomme-skruer på den? Er skruene skrudd godt nok til når jeg har tatt saksegrep med to skiftenøkler på den? Jeg kunne ikke se bensindråper på oppsiden ihvertfall. Endret 26. januar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Mekanix Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Du skriver at isolatorene på pluggene er hvite. Det kan tyde på for mager bensin/luft-blanding eller feil varmetall på pluggene. Isolatorene bør være lys brune. For mager blanding vil forklare ca halvparten av symptomene du beskriver.Men ikke alle.. Kan mager blanding komme av tett bensinfilter som hindrer den i å sprute nok bensin?Hva kan man ellers gjøre for å fikse på blandingen? For lav CO: Feil på tenningssystem Vakuum-lekasje Bensinpumpe/tett bensinfilter Feil på slanger mellom LMM og innsugsmanifoil Lekasje mellom motortopp og innsugsmanifoil Feilstilt luftmengde-måler Feil på motorstyring/ temperaturfølere/ lambda-sonde/ luftmengdemåler/+++ Og hundre andre.... Det er ofte en kombinasjon av flere feil Skift bensinfilter, skift plugger, sjekk slanger og rør mellom luftfilter og innsugsmanifoil, sjekk rør mellom innsugmanifoil og bremsekraftforsterker Det ville hjelpe å vite hvilken modell/motor du har.. os Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 (endret) Det ville hjelpe å vite hvilken modell/motor du har.. Det er en 1992 modell 5S-FE. Altså 2,2 liter rekkefirer med innsprøytning. Men du så kanskje ikke siste posten min, der jeg beskriver dagens skifte av bensinfilter. Endret 26. januar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Mekanix Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Det ville hjelpe å vite hvilken modell/motor du har.. Det er en 1992 modell 5S-FE. Altså 2,2 liter rekkefirer med innsprøytning. Men du så kanskje ikke siste posten min, der jeg beskriver dagens skifte av bensinfilter. Det enkle er ofte det beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå